Hyväksyisimmekö Jeesuksen nykypäivän helluntaiseurakuntaan?

Oletko miettinyt, mitä Jeesus tekisi ja missä hän olisi, jos eläisi ihmisruumiissa 2010-luvun Suomessa?

Jeesus on helppo kuvitella Raamatun maisemiin: pölyisille Lähi-idän kujille, vesikaivoille ja vuorenrinteille. Mutta missä hän olisi tämän päivän suomalaisissa kaupungeissa ja kylissä? Istuisiko hän helluntaiseurakuntien rukoushuoneilla ja temppeleissä? Väsäisikö hän mainosjulisteita ja toivoisi, että ihmiset tulevat evankelioimiskokouksiin?

Raamatun valossa vastaus näyttää kielteiseltä. Voisi Jeesus toki löytyä rukoushuoneiltakin, mutta suurimman osan ajasta hän liikkuisi ihmisten parissa – eikä vain hurskaiden uskovien, vaan kaikenlaisten ihmisten. Hän söisi illallista talousrikollisten, prostituoitujen, homojen ja lesbojen kanssa ja kertoisi heille todellisesta Vapahtajasta.

Jeesuksen voisi löytää myös vankiloista ja vanhainkodeista, turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskuksista ja sairaaloista. Ehkä hän ruuvaisi mopoja teinipoikien kanssa tai jututtaisi eläkeläisiä bingossa. Hän olisi ihminen ihmiselle eikä nyrpistäisi nenäänsä syntisille vaan osoittaisi heille Isän rakkautta ja tarjoaisi iankaikkista pelastusta. Hänen viereensä kirkonpenkille olisi tervetullut yhtä hyvin pukumies kuin duunari.

Entä sopisiko Jeesus tämän päivän seurakuntiin? Olisiko hän tervetullut vai ajaisimmeko hänet pois? Olisiko hän mielestämme saastainen ja epäpyhä, kun uskaltautuu tavoista poiketen ”teille ja aitovierille” kutsumaan kadonneita lampaita takaisin hyvän Paimenen huomaan?

Mietin, ovatko nykypäivän helluntailaiset liian sisäsiistejä, ”pyhiä nirppanokkia”, joiden mielestä pelastuksen ansaitsevat vain elämässään menestyneet ja valmiiksi hyvät ihmiset.  Onko meillä oikeasti rakkautta juoppoja, syrjäytyneitä, homoja tai vaikka hankalaa naapuria tai työkaveria kohtaan? Näemmekö heidät Jumalalle rakkaina vai hylkäämmekö ja tuomitsemmeko heidät?

Paavali kirjoittaa Roomalaiskirjeessä, että kaikki ovat syntiä tehneet ja Jumalan kirkkautta vailla. Kuitenkaan edes Jeesus ei ryhtynyt tuomitsijaksi, vaan totesi, ettei ole tullut tuomitsemaan maailmaa vaan pelastamaan sen.

Olemmeko me Jeesusta parempia? Voimmeko me tuomita ja hylätä syntiset syntiensä keskelle, jotta emme vain itse saastuisi? Vai pitäisikö meidän astua pyhistä temppeleistämme ihmisten joukkoon olemaan Kristuksen rakkauden lähettiläitä, tavoitteenamme saattaa mahdollisimman monia Jeesuksen luokse?


Merja Kivineva
Kälviä

Muut
6/2017

MuutToissa viikonloppuna Helsingissä Docpoint-festivaaleilla esitettiin Claude Lanzmannin vuonna 1985 valmistunut suurteos Shoah. Nimi tarkoittaa hepreaksi katastrofia ja viittaa holokaustiin.
...
MuutEmeritussaarnaaja Toivo Vauhkonen, 80, istuu olohuoneen sohvalla kauniissa kodissaan Jyväskylän Kortepohjassa. Hän hakee läppärinsä ja avaa sen näytölle vanhoista paperikuvista skannattuja valokuvia...
MuutAvainmedian hallinnoiman Al Hayat -kanavan katsojapalautteista välittyy uteliaisuus, kiitollisuus ja innostus evankeliumin elämää muuttavasta voimasta. Ristin Voitto kokosi joukon eri puolilta maailma...
MuutSuomalaisen ystävyyden valttikortti on rehellisyys ja kompastuskivi taipumus jumiutua omiin oloihin.
MuutValitse jokaisen kysymyksen kohdalla sinulle parhaimmin sopiva vaihtoehto ja testaa, ketä Raamatun henkilöä muistutat.
MuutLeena Hietamies esittelee teologi, sielunhoitaja Leif Andersenin kirjan Kun Jumala vaikenee (Kotimaa 4/17).

Tärkeä ohje kärsivän lähellä olevalle on tämä: älä etsi syitä, tarkoitusta, mahdollis...
MuutJohanneksen evankeliumi on Raamatun neljästä evankeliumista ainoa, joka väittää suoraan olevansa silminnäkijän kirjoittama. Mutta kuka sen kirjoitti?
MuutSoluilloissamme on tapana rukoilla kristittyjen yhteyden, eri seurakuntien ja herätysliikkeiden puolesta. Yhteen aikaan oli erityinen tarve rukoilla vanhoillislestadiolaisten puolesta.

Innoissa...
MuutHyvälle ystävälle voi soittaa milloin vain. Olipa iloa tai surua tai kaipasipa kuuntelijaa tai neuvoa, ystävä rohkaisee ja lohduttaa, toppuuttelee tai työntää eteenpäin. Luja ystävyys kestää vuosikymm...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan