Viihdytämmekö itsemme hengiltä?

Historian aikana seurakunnan luonteesta on kiistelty voimakkaastikin. Ajoittain on painotettu, että seurakunta on pyhien yhteisö, jossa pyhyyden ja kristillisen kasvun tulee olla selvästi nähtävissä seurakunnan jäsenten elämässä. Näin ajateltiin esimerkiksi 100-luvulla niin sanotussa montanolaisliikkeessä, jota jotkut pitävät jopa nykyhelluntailaisuuden edeltäjänä.

 

Toiset ovat ajatelleet, että seurakunta koostuu väistämättä sekalaisesta sakista, eikä jäsenten elämässä ilmenevä tai ehkä pikemminkin puuttuva pyhyys määritä seurakunnan luonnetta. Kirkkoisä Augustinus (354–430) esitetään usein tämän näkemyksen edustajaksi. Augustinuksen ajatusta voisi luonnehtia siten, että seurakunta on sairaala, jossa synnin rampauttamat ihmiset voivat pikkuhiljaa parantua.

 

Jos Augustinuksen näkemys seurakunnasta johtaa seurakunnan ymmärtämiseen sairaalana, niin montanolaisuudessa seurakunta nähtiin enemminkin harjoitusleirinä, jossa kristityt pyrkivät kurinalaisesti kohden täydellisyyttä. Kummallakin näkemyksellä on puoltajansa, ja kysymys siitä, pitäisikö seurakunnan edustaa hoivakristillisyyttä vai harjoitusleirikristillisyyttä, on edelleen avoin.

 

Nykykristillisyydessä on nähtävissä jopa suoranainen trendi, jota voidaan kutsua viihdekristillisyydeksi. Seurakuntaelämän koulukuntana se poikkeaa edellä mainituista siinä, että sen puolesta ei suuremmin argumentoida teologisin perustein, toisin kuin kun hoivakristillisyyden ja harjoitusleirikristillisyyden välisessä kiistassa. Teot puhuvat kuitenkin kovempaa kuin sanat, ja toimet tuovat esiin toimijan luonteen.

 

Viihdekulttuurilla on vahva asema yhteiskunnassamme, ja sen vaikutusta lienee mahdoton paeta. Koska kristillisessä ympäristössä elävät ja toimivat ihmiset ovat viihdekulttuurin vaikutuspiirissä, viihdekulttuurista on tullut luonnollinen osa elämää. Sitä, mikä on luonnollista, aletaan myös odottaa, ja se, mitä odotetaan, koetaan tarpeeksi.

 

Tähän tarpeeseen viihdekristillisyys pyrkii vastaamaan: se pyrkii lieventämään kristittyjen ikävystymistä rutinoituneeseen ja pitkästyttävään seurakuntaelämään ja tarjoamaan vähemmän paheellista ajanvietettä.

 

Onko tämä ongelma? Eikö seurakunnan tilaisuuksissa saa viihtyä? ”Viihtyminen” on liukas käsite. Viihtyä voi Bahamasaarten auringossa lojuen jalkahieronnasta nauttien. Toisaalta kalliokiipeilijä viihtyy kalliorinteellä vaikeissa olosuhteissa jäsenet kipeinä tavoitellessaan parempaa taitoa kalliokiipeilyssä. Kiipeily tekee hänestä paremman kiipeilijän. Auringossa lojuminen tekee lojujasta paremman lojujan. Viihdekristillisyys puolestaan tuottaa laatutietoisia viihdekulttuurin kuluttajia, ei parempia kristittyjä.

 

Monien vapaakristittyjen hengellinen perimä altistaa heidät viihdekristillisyydelle. Puhujien retoriset taidot ja trendikäs haitarihumppa ovat luoneet viihdyttävän ja kepeän  kokousilmapiirin, joilla on houkuteltu ihmisiä hengellisiin tilaisuuksiin. Lienee aiheellista kysyä, onko viestinnän välineestä tullut viestin sisältö. Onko viihdyttävän ilmapiirin  tavoittelusta tullut itsetarkoitus?

 

 

Hanno Heino

 

Kirjoittaja on Iso Kirja -opiston opettaja.



Uutiset
34/2017

UutisetIätön toiminnan mies sai huomata, että seurakunnan johtaminen on haastavaa.
UutisetInnostunut ilmapiiri, voimauttava jakaminen ja varustava opetus leimasi Evankelistojen yhteyspäiviä
UutisetValtakunnallinen nuorisotapahtuma palaa vanhalle tutulle paikalleen.
UutisetSuomen ortodoksinen kirkollishallitus ja Iisalmen ortodoksinen seurakunta haluavat, että niiden toimivaltaa koskeva kiista käsiteltäisiin korkeimmassa hallinto-oikeudessa. Meneillään on jo alemmassa o...
UutisetFolLOWopetuslapseuskouluun saapui opiskelijoita Lappeenrantaa ja Lohjaa myöten.
UutisetErittäin hyvä asia on se, että piispan valinta oli selkeä, kommentoi Helluntaikirkon toiminnanjohtaja Esko Matikainen Helsingin piispanvaalia, joka järjestettiin viime viikolla.

...
UutisetSuomalaiset personoivat omia tai läheistensä hautajaisia yhä rohkeammin, uutisoi YLE.


– Esimerkiksi muistotilaisuuksista halutaan edesmenneen ihmisen näköise...
UutisetOsallistujien mukaan Hillsongiin lähdetään voimautumaan oman seurakunnan haasteiden edessä.
UutisetPyhäkoulunopettajana vuosia toiminut Crosswalk.com-sivuston toimittaja Ryan Duncan rohkaisee uskovia vanhempia lukemaan Raamattua päivittäin ja nivomaan sen sisältöjä luontevasti pe...
UutisetNoin 500 kristityksi kääntynyttä Iranin kurdia on paennut Turkkiin viranomaisten uskonvainoja, uutisoi Christiantoday.com.


Eräs perheenisä kertoo salanneen uskonsa Iranissa.
...
UutisetAinakin 34 ihmistä menetti henkensä elokuun alussa, kun kristillisen seurakunnan linja-auto suistui rotkoon Madagaskarin saarella. Bussissa matkusti kahdeksan kansainvälisen Operaatio joulun lap...
UutisetEvankelistakodin kokoussali tulvii tapaamisen iloa ja odotuksen jännitystä. Edessä on viisi ihanaa päivää yhdessä. Ensin käydään läpi perinteinen esittelykierros, kerrotaan kuulumiset ja myös leiriä k...
UutisetLasse Heikkilän säveltämän Suomalaisen messun juhlaversio on otettu kiitollisina vastaan eri puolilla maata.
UutisetKatolinen teologi Emil Anton on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää enn...
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset, ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan