Viime vuosisadan alun kielilläpuhumiskokemukset muun muassa
Los Angelesin Azusa-kadulla synnyttivät helluntailiikkeen. 1960-luvulla toinen
aalto toi karismaattisuuden muihinkin kirkkokuntiin, ja 1980-luvun kolmas
aalto synnytti uusia karismaattisia seurakuntia.
Näiden maailmanlaajuisten liikehdintöjen rinnalla on ollut
paikallisempia karismaattisia herätyksiä, kuten helluntaisaarnaaja Niilo
Yli-Vainion vaikutus Suomessa 1970-luvulla. Vaikka tässä herätyksessä oli
varmasti puutteensa, se koettiin laajasti positiivisena ja voimaannuttavana
ilmiönä.
Ylivainiolaisen herätyksen jälkeen Suomen karismaattisia
herätyksiä, kuten 1990-luvun puolivälin ”nauruherätystä” ja myöhempää Nokia
Missio -liikehdintää, ovat leimanneet teologinen kiistely ja johtajien
lankeemukset, vaikka monet ovat saaneet myös niiden kautta hengellistä hyvää
elämäänsä.
Useimpia suomalaisseurakuntia rakentaa nyt sukupolvi, joka
ei itse ole elänyt karismaattisen herätyksen ajassa. Azusa-kadun herätyksen ja
ylivainiolaisuuden voimaannuttavasta karismaattisuuden traditiosta on
pahimmillaan tullut traditionalismia – kuin virtaviivainen auto, jota kovasti
kiillotetaan ja vahataan mutta josta on bensa loppunut.
Karismaattisia kokemuksia vaalitaan juhlapuheissa, mutta
ihmiset elävät pettymyksessä ja jopa syyllisyydessä, koska oman elämän
todellisuus näyttää erilaiselta.
Pakotettu, väkinäinen ja etäinen karismaattisuus ei tunnu
edes houkuttelevalta.
Jokaisen sukupolven tulisi saada kokea oma helluntainsa
omalla tavallaan. Jotta karismaattisella kokemuksella on merkitystä, se pitää
saada löytää, kokea ja määritellä itse. 1900-luvun alun karismaattinen
teologia oli osin erilaista kuin aiempina vuosisatoina. Azusa-kadun
karismaattisuuskin muuttui vuosien myötä, ja esimerkiksi ajatus
kielilläpuhumisesta ”lähetystyökielenä” hylättiin pian.
Vaikka aikaisemmat sukupolvet voivat antaa suuntaa ja intoa
löytää Pyhän Hengen kokemuksia, niitä ei voi kanonisoida seuraavalle
sukupolvelle.
Aikamme keski-ikäiset ja nuoret rakentavat kristillistä
identiteettiään osin eri aineksista kuin aiemmat sukupolvet. He hylkäävät
isille tärkeitä asioita ja löytävät jotakin uutta. Myös karismaattisuuden voi
löytää tuoreena osaksi omaa identiteettiä. Voisiko esimerkiksi eri
kristillisten perinteiden tunteminen avata uudenlaisia rikkauksia
karismaattisuuteen? Tällöin se ei keskittyisi liikaa kysymykseen siitä, olenko
puhunut kielillä vai en. Tai voisiko lähetystehtävään keskittymällä nähdä
Pyhän Hengen kasteenkin uudessa valossa?
Tästä löytyy esikuvia myös Suomen helluntailiikkeen historiasta.
Kun karismaattinen kokemus alkaa tuntua omalta, se ei jää yksityiseen elämään
piiloteltavaksi, vaan se leviää ja voi tarttua muihinkin.
Karismaattisessa hengellisyydessä on enemmän rikkautta kuin
sukupolvemme on vielä nähnyt.
Tero Järventausta
Kirjoittaja on IK-opiston opettaja. Teksti on julkaistu
aiemmin Ristin Voiton verkkosivuilla.
Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi. – Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava
nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saanut vuosien aikana tukevaa
tuntumaa eri kristillisten piirien nuoriin.
...
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tallessa kansioita, joihin on
kertynyt yli 200 samaa aihetta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat
taistelusta, jonka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaLähi-idän
kristityistä puhuttaessa tulee melko
nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista
ja lujista sukusiteistä juontava
ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin,
kun to...
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan
tehtävä? Kenelle se
oikein kuuluu? Miksi
niin harvat innostuvat nykyisin
evankelioimisesta? Ja
mitä se oikeastaan käytännössä
on?
TeemaEvankelioimisen suuria
innovaatioita helluntailiikkeessä olivat
1900-luvun alkupuolella telttakokoukset
ja kitarakuorot. Evankelioiva
Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset,
ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen
kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton
on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation
merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää
enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten
merkittävimmistä globaalin
kristillisyyden ilmiöistä.” Näin
suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten
ja roomalaiskatolisen kirkon
vuonna 1972 aloittamaa k...