Uskon markkinaistuminen huolettaa johtajuusspesialistia - "Totuuden etsiminen työntää eteenpäin"
Anssi Tiittanen
Kaupunki voisi tuskin olla rumempi. Hyvää taustanäkymää kuvalle ei Helsingin Kampissa löydy, vaikka katsoisi minne.
– Ei puutu kuin se, että sataisi lisää loskaa, Ville Saarikalle sanoo väistellessään sohjokasoja.
Valmennusalalla toimiva ekonomi puhuu vuolaasti. Saarikalle harmittelee kristillisyyden markkinaistumista. Mitä se pahimmillaan tarkoittaa?
– Seurakunnat toimivat kilpaillulla markkinapaikalla aivan kuin yritykset ja tarjoavat uskoville hengellisiä hyödykkeitä ja palveluja, Saarikalle kuvailee.
– Seurakuntien välinen kilpailu eli taloustieteestä tuttu ”näkymätön käsi” johtaa siihen, että asiakkaille tarjotaan alati laadukkaampia hengellisiä tuotteita, joihin heidän toivotaan tarttuvan.
”Tähtipöly on minun silmissäni vähentynyt.”
Saarikalle puhuu pitkälti kansainvälisestä perspektiivistä ja alueista, joissa herätyskristillisyys on vahvoilla. Hän on työssään kiertänyt vuosien ajan maailmaa, ja tutuiksi ovat tulleet Suomessakin tunnetut megaseurakunnat, kuten Hillsong-kaupunkiseurakunnat eri mantereilla ja Joseph Princen suuri seurakunta Singaporessa.
– Megakirkot kiinnostavat myös maallistuneita ihmisiä. Suomestakin moni kovan luokan bisneksentekijä on käynyt Joel Osteenin Lakewood-kirkossa Houstonissa, Saarikalle sanoo.
Mitä hän itse on etsinyt katsastaessaan seurakuntia maailmalla?
– Minua on ajanut varmaankin uteliaisuus ja ehkä se perinteinen helluntailainen ajatus, että pitää mennä sinne missä Henki liikkuu. Tai että jossakin on menossa aalto, johon täytyy päästä mukaan, Saarikalle luettelee.
Ville Saarikalle puhuu uskon markkinaistumisesta ja 2020-luvun menestysteologiasta RV Podcastin jaksossa "Onko itsensä kehittäminen uutta menestysteologiaa?".
Kuuntele
Katsele ja kuuntele
Jossain vaiheessa kullankaivajasta on tullut tarkkailija.
– En kokenut mitään suurta pettymystä tai havahtumista. Pikemminkin jouduin prosessiin, jossa aloin kyseenalaistaa ajatusta aallonharjasta.
Saarikallen on ollut hankalaa niellä sitä, että läntisessä evankelisessa kristillisyydessä eletään hyvin johtajakeskeisesti.
– Ne määräävät, joilla on hillittömästi itseluottamusta. Kun on luonnetta ja karismaa, seuraajiakin löytyy.
Megaseurakuntia katsoessaan Saarikalle on löytänyt yhä useammin itsensä sen ääreltä, että jotakin tärkeää niiden menestyksen keskellä on myös hukattu.
– Painotan, että maailmalta on jäänyt myös todella hyviä kokemuksia. Ristiriitaisia tuntemuksia en kuitenkaan voi välttää.
Saarikalle löysi itsensä kymmenisen vuotta sitten kauppakorkeakouluopintojen loppupuolella myymästä koulutuksia yrityksille. Nordic Business Forum otti tuolloin ensiaskeliaan.
– Olin muutaman viikon jälkeen valmis lähtemään. Jäin kuitenkin mukaan, ja tässä ollaan edelleen, nykyisin osakkaana ja puhujakiinnityksiä koordinoivana johtajana yrityksessä toimiva Saarikalle sanoo.
Suomesta puuttui johtajuuteen, itsetuntemukseen ja ammatilliseen kehittymiseen keskittyvä suurtapahtuma, ja muutamassa vuodessa NBF:stä muodostuikin Helsingin Messukeskukseen normaalioloissa noin 7 500 ihmistä vetävä vetovoimainen ammattilaistapaaminen.
Puhujina tapahtumissa ovat olleet muun muassa ex-varapresidentti Al Gore, ex-presidentti Barack Obama, miljardööri-yrittäjä Richard Branson ja tähtinäyttelijä George Clooney.
Moni ajattelee, että kuuluisuuksien lähellä omaankin elämään sirottuu kultapölyä. Minkälaista on tavata suuria ihmisiä?
– Suhteeni siihen on muuttunut ajan saatossa. Kyllä tähtipöly on minun silmissäni vähentynyt. Obama oli todella karismaattinen, George Clooney hirveän mukava, Saarikalle pudottelee.
– Pääosin kaikki ovat tällaisella tasolla ennen muuta hyvin ammattimaisia.
Palataan seurakuntakenttään ja Ville Saarikallen hengelliseen identiteettiin.
Saarikalle, 40, kasvoi helluntailaisessa kodissa. Lapsuutta leimasi vanhempien yrityksen alasajo lamavuosina ja perheen köyhtyminen.
– Vaatekauppa Lappajärvellä ei enää kannattanut. Markkina muuttui, ihmiset alkoivat shoppailla muualla.
1990-luvusta muodostui kuitenkin Saarikalleille selviytymistarina. Molemmat vanhemmat kouluttautuivat ja löysivät itselleen uudet ammatit.
– Vanhemmat olivat nuoria, nuorempia kuin minä nyt. Se oli rankkaa aikaa, ja olimme aidosti ahtaalla. Usko toi turvaa elämään niissä vaiheissa.
Perihelluntailaiselta pohjalta hengellisiä kysymyksiä tarkasteleva Saarikalle on saanut viime vuosina lisämausteita ajatteluunsa eri puolilta.
– Helluntailaisuus on silti juureni, ja sillä on valtavasti annettavaa: avoimuus Pyhälle Hengelle, armolahjat, henkilökohtainen suhde Jeesukseen ja evankeliointi. Kaikkien kristittyjen pitäisi minusta pitää näitä asioita suuressa arvossa.
Ajatus, johon Saarikalle on selkeästi ottanut etäisyyttä, on Yksin Raamattu -periaate (lat. Sola scriptura).
– Maailmassa on tuhansia kirkkoja, joiden opeissa on eroja. Kaikki ne perustelevat itsensä Raamatulla. Raamatun lisäksi täytyy tunnustaa muitakin uskon ja opin auktoriteetteja, Saarikalle tiivistää.
Hän viittaa Vincentius Lerinumilaiseen, joka puhui traditiosta, jonka ”kaikki ovat uskoneet aina ja kaikkialla”.
– Kaikkea tulisi katsoa historiallisen kristinuskon valossa. Se toimii linssinä selittämään kirjoituksia oikein. Sen opin, joka osaltaan vahvasti ohjasi Raamatun kaanonin muodostumista, tulisi kulkea mukana myös Raamatun tulkinnassa.
– Varhaisten vuosisatojen uskonkappaleethan ovat syntyneet usein vastauksena harhaoppeihin. Jo silloin on käsitelty haasteita, jotka ovat horjuttaneet kristillistä uskoa.
Saarikalle alkoi viime vuonna sanoittaa tiedonjanoista ajatteluaan blogiin. hän kertoo etsivänsä kristinuskon olemusta historiasta käsin.
Keskeisenä työkaluna kristillisen uskon ytimeen pääsemiseksi Saarikalle pitää avointa ja keskustelevaa otetta.
– Sitä, ettei heti ajatella, että eri tavoin asiat näkevä on väärässä. Että osattaisiin suhtautua suopeasti toisella tavalla ajattelevaan eikä pidettäisi häntä vähä-älyisenä tai sokeana, ja pystyttäisiin puhumaan ilman ankaria leimoja.
Hyvää väittelyä hän pitää ”totuuden löytämistä edistävänä asiana”.
Moni kysymys on yhä auki, eikä Saarikalle odota löytävänsä vastausta kaikkeen.
– On ihmiselämän todellisuutta, että jossain määrin joudumme hyväksymään epävarmuuden, mutta kristityillä on silti toivo Jumalassa. Kyse on uskosta, joka etsii ymmärrystä.
Ville Saarikalle puhuu uskon markkinaistumisesta ja 2020-luvun menestysteologiasta RV Podcastin jaksossa "Onko itsensä kehittäminen uutta menestysteologiaa?".
ArviotCraig Groeschel: Johda kuin sillä olisi merkitystä – seitsemän johtamisen periaatetta kestävää seurakuntaa varten. Aikamedia, 2024. Suom. Mirkka Jantunen. Nid. 280 sivua.
ArviotSami Günther ja Mikko Sivonen (toim.): Jumalan armon kirkkauden ylistykseksi. Johdatus reformoituun pelastusoppiin. Agricola teologinen instituutti. Sid. 458 s.
ArviotJesus Revolution Kingdom Story Company ja Lionsgate, Yhdysvallat 2023. Ohjaus Jon Erwin ja Brent McCorkle. Pääosissa Joel Corteney, Jonathan Roumie ja Kelsey Grammer. Käsikirjoitus Jon Gu...
ArviotKaren Kingsbury: Iltarusko. Englanninkielinen alkuperäisteos Sunset (Sunrise Series #4; USA 2008). Suom. Leila Uosukainen. Aikamedia 2023. Sid. 348 s.
ArviotElina Salminen: Suurempiin käsiin. Kesken, 2022. Sid. 28 s. Maailman turvallisin paikka on siellä, missä elämä on laskettu suurempiin käsiin. Keskeneräisestä elämästä kirjoittava...
ArviotDan Johnstone Hillsong: A Megachuch Exposed (2022) Discovery+ Tämän vuoden maaliskuussa suoratoistopalvelu Discovery+ julkaisi kolmiosaisen dokumenttisarjan suositusta...
ArviotBill Wilson: Elefantin kokoinen ongelma – Vaiettu vaikeus vai kohdattu totuus? Aikamedia 2021. Nid. 117 s. Maailman suurimmaksi pyhäkouluksi kutsutun Metro World Childin perustaja...
ArviotJP ja murtovaras. Ohjaaja Jani Korhonen, käsikirjoittaja Tytti Salo, tuottaja Samuel Grönholm. Black Lion Pictures 2021. Karkkipaperin rapina ja jännittynyt odotus täyttävät elokuvate...
ArviotJuhani Aitomaa: Trump-profetiat – karismaattinen valtateologia ja Donald J. Trump. Näkökulmajulkaisut 2018. Nid. 51. s. Juhani Aitomaan pieni kirjanen kolmen vuoden takaa on yhä ajank...
ArviotAnne Graham Lotz: Jeesus minussa – Pyhän Hengen kokeminen pysyvänä kumppanina. 2.painos. Kuva ja Sana 2021. Nid. 287 s. Joku kristitty ei ehkä koskaan ole kuullut nyt jo edesmenneestä maailmank...
ArviotFreidiba Boodos: Tahdotko taivaaseen. 1978/2020; Leila ja Miranda: Tu sal mo dziviba. 1988/2020; Romanos, Kuninkaan sukulaiset. 1983/2020. Prisma/Elämä ja Valo ry.
ArviotMaarit Eronen: Kutsuna kuuliaisuus. Tavallisen naisen epätavallinen elämä. Aikamedia 2021. Nid. 395 s. ”Uskoontuloani voisi verrata lämpömittarin elohopeaan. Jos nolla oli se kohta, jossa siirr...
ArviotJohn F. Walvoord, William Crockett, Zachary J. Hayes, Clark H. Pinnock: Four Views on Hell. Zondervan, 1996. Nid. 190. Four Views On Hell -kirjassa neljä raamatuntutkijaa tuo esiin vuoroll...
ArviotAvi Snyder: Juutalaiset eivät usko Jeesukseen ja muita väärinkäsityksiä. Perussanoma 2020. Nid. 152 s. New Yorkissa syntynyt, vuonna 1977 uskoon tullut messiaaninen juutalainen Avi Snyder...
ArviotPsykologian emeritusprofessori ja kirjailija Markku Ojasen uutuusteoksessa pohditaan, mitä on hyvä elämä ja onnellisuus. Tällaiset kysymyksethän ovat sinänsä vanhoja ja tuttuja jo antiik...
ArviotSuomenkielisten kristillisten julkaisujen joukossa on ollut turhan pitkään tyhjiö Isä meidän -rukousta käsittelevien kirjojen kohdalla. Teologian maisteri Markku Tossavaisen uu...