”Ulkopuolisuuden tunnetta pitäisi eliminoida” – Grace Birabwa oppi äidiltään, että nainen voi menestyä opinnoissa ja työelämässä siinä missä mieskin

Seurakuntatyö kiinnostaa Grace Birabwaa. Hän uskoo, että maahanmuuttajataustaisilla naisilla on merkitystä seurakuntien kasvulle siinä missä suomalaisillakin. (Lari Launonen)
Seurakuntatyö kiinnostaa Grace Birabwaa. Hän uskoo, että maahanmuuttajataustaisilla naisilla on merkitystä seurakuntien kasvulle siinä missä suomalaisillakin. (Lari Launonen)

Lari Launonen 

Vuosi sitten julkaistu helluntaiseurakuntien strategia, Valloittava seurakunta 2035, on hyvä. Mutta se voisi olla parempikin. 

Näin voitaisiin summata Grace Birabwan arvio siitä, miten strategia huomioi monikulttuurisuuden ja ulkomaalaistaustaisen henkilöiden osallisuuden seurakunnan arjessa. 

Eri tavoitteiden saavuttamisen tueksi strategia tarjoaa käytännön kysymyksiä. Monikulttuurisuustavoitteen alta löytyy muun muassa seuraavia kysymyksiä: Huomioimmeko erikieliset ja -kulttuuriset yhteisöt seurakunnan sisällä? Toimimmeko monikielisesti? Ovatko seurakuntamme johto- ja vastuutehtävät avoimia eri kieli- ja kulttuuriryhmille?

 

 

     Saarnakulttuurissa oli suuria eroja.

 

– Kysymykset ovat relevantteja ja sovellettavia. Niiden avulla voidaan luoda tilaa ja tietoisuutta monikulttuurisuudelle etenkin seurakunnissa, joissa asioita vasta harjoitellaan, Birabwa arvioi. 

– Toisaalta kysymykset voisivat vielä paremmin korostaa keinoja, joilla ulkopuolisuuden tunnetta pyritään eliminoimaan. 

Birabwa tarkoittaa esimerkiksi johtajuuskäytänteitä, joilla edesautettaisiin arvostetuksi tulemisen ja vaikuttamiseen kykenemisen tunteita. 

 

Ugandalaistaustainen Birabwa tutkii monikulttuurisuutta helluntaiseurakuntien strategiassa käytännön teologian opinnäytetyössään. Tutkielma on loppurutistus ennen maaliviivaa Iso Kirja -opiston ja sen yhteistyöyliopisto Alphacrucis Collegen Bachelor of Theology -tutkinnossa. Ennen valmistumista on edessä myös seurakuntaharjoittelu Metrokappeli-seurakunnassa Helsingissä. 

Sairaanhoitajana työskentelevän naisen ajoi raamattuopintojen pariin jano löytää vastauksia ja jumalallista viisautta. 

Birabwa tuli uskoon vuonna 2017 pääkaupunkiseudulla sijaitsevan afrikkalaisen seurakunnan yhteydessä. Häntä hämmensivät valtavat erot niiden afrikkalaisten seurakuntien ja suomalaisten seurakuntien välillä, joiden toimintaan hän osallistui. Edellä mainituissa pastoreilla oli paljon auktoriteettia. 

– Seurakuntalaisten odotettiin alistuvan pastorin tahtoon kaikessa. Johtajuus oli usein manipuloivaa. Tämä ei oikein istunut henkeeni. 

– Afrikkalainen minussa kyllä tiesi, että auktoriteetin kyseenalaistaminen on epäkunnioittavaa. Toisaalta en pitänyt sellaista johtajuuskulttuuria kovin kristillisenä. 

 

Myös saarnakulttuurissa oli suuria eroja. Jotkut pastorit kyllä lainasivat Raamattua mutta välittivät enimmäkseen omia tuntemuksiaan. 

Birabwa huomasi, että pääasiassa kantasuomalaisista koostuvissa seurakunnissa johtajuuskulttuuri oli avoimempi. Lisäksi jumalanpalvelukset ja puheet suunniteltiin hyvissä ajoin etukäteen. 

Ymmärtääkseen Raamattua ja seurakunnan elämää Birabwa haki englanninkieliselle CORE EN -linjalle Iso Kirjan Helsingin-kampukselle. Koska hakijoiden vähyyden vuoksi linjaa ei voitu aloittaa, häntä rohkaistiin yrittämään opiskelua suomeksi. 

Aluksi ennen luentoja hänellä oli tapana tehdä luentodioista englanninkielisiä tiivistelmiä. Niiden avulla opetusta oli helpompi seurata. Tehtävät sai onneksi suorittaa englanniksi. Esseiden ja tenttien kasautuessa naisella oli tapana vitsailla, että ainakin koulu antaa rahoille vastinetta.

 

 

      Sisäistä tarmoa Birabwa on oppinut äidiltään.

 

Birabwa saapui Suomeen ensimmäisen kerran vuonna 2004. Hän oli tuolloin 19-vuotias. Ensimmäinen vuosi sairaanhoitajaopiskelijana Vaasassa oli itkuntäyteinen. Nainen etsi muille kertomatta matkatoimistoa, josta voisi ostaa paluulipun Ugandaan. 

Kielimuurista johtuen lippu jäi hankkimatta. Jälkeenpäin hän kutsuu ongelmaa ”siunaukseksi valeasussa”. 

Jos Herra suo, loppuvuodesta Birabwasta tulee ensimmäinen afrikkalaistaustainen nainen, joka on suorittanut Iso Kirja -opistossa kolmivuotisen tutkinnon. On ylipäätään harvinaista, että maahanmuuttaja, jolla ei ole maassa juuria ja joka on opiskellut kielen vasta aikuisiällä, selviää urakasta. 

Puhumattakaan siitä, että kyseessä on neljän lapsen yksinhuoltaja. 

– Uskon, että taustalla on yhdistelmä Jumalan armoa, lahjakkaita ja armollisia opettajia sekä opiskelutovereita, joilla on sydän paikallaan, hän sanoo. 

– Ja ehkä hieman myös sisäistä tarmoa. 

Sitä Birabwa on oppinut äidiltään, joka on hänen laillaan koulutettu nainen. Vaikka äidin työn vuoksi hän kasvoi lähinnä ”adoptioisoäitinsä” hoivassa, äidin malli antoi tyttärelle käsityksen, että nainen voi menestyä työelämässä siinä missä mieskin. Etenkin jos häntä tuetaan ja voimaannutetaan. 

 

Opiskelutoverit ja opettajat tuntevat Birabwan syvällisenä ja hiljaisena naisena. Tämä sanookin luonteensa istuvan hyvin suomalaiseen ympäristöön. Hän kutsuu itseään ”varautuneeksi afrikkalaiseksi”. 

– Arvostan yksinkertaisuutta ja hiljaisuutta. Kuuntelisin mielelläni omia ajatuksiani tunnin tai pari vaikkapa metsässä. Nautin myös juhlista ja mukavista ihmisistä, kunhan musiikki ei ole liian lujalla. 

Myös suomalainen keskustelukulttuuri sopii hänelle. 

– Suomalaisilla on tapana miettiä jokaista sanaansa ennen näkemyksensä esittämistä. Aluksi se tuntui oudolta. Useimmat afrikkalaiset kun rakastavat liioittelua ja draamaa. 

Ugandalaisuus ei toki ole pois karissut. Jos vaikkapa tuntematon ihminen kävelee läheltä ohi, Birabwa kyllä moikkaa. 

Mutta ei hän sentään keskustelua aloita.

 



Lukijalta
40/201

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan