Tavoitteena oma taivaspaikka vai yhteinen hyvä?

Miika Tolonen toivoisi, että herätyskristityt laajentaisivat eettisiä kysymyksiä koskevaa keskustelua. - Onko uskovien ajattelussa sijaa kuolemaa edeltävälle elämälle ja vielä meidän jälkeemme tuleville polville? Tolonen kysyy. Kuva: Anna Lehtinen
Miika Tolonen toivoisi, että herätyskristityt laajentaisivat eettisiä kysymyksiä koskevaa keskustelua. - Onko uskovien ajattelussa sijaa kuolemaa edeltävälle elämälle ja vielä meidän jälkeemme tuleville polville? Tolonen kysyy. Kuva: Anna Lehtinen
Eettinen elämäntapa – onko se sitä, ettei käytä alkoholia tai tupakkaa, harrasta avioliiton ulkopuolisia sukupuolisuhteita tai vaikkapa käy yökerhoissa? Kun herätyskristityt puhuvat etiikasta, he keskustelevat usein edellä mainituista moraalivalinnoista – ja jokaisen kristityn onkin hyvä pyrkiä elämään niin, ettei vahingoita muita tai itseään.

Kun sitten koittaa maanantaiaamu, uskovainen käynnistää katumaasturinsa, vilkuilee ajaessaan älypuhelinta ja käy töiden jälkeen ruokakaupassa sen enempiä miettimättä. Vaateliikkeestä mukaan tarttuu kuuden euron T-paita, joita on kaapissa jo valmiiksi pino.

Arjessa täytyy tehdä paljon valintoja, joihin ei saarnapöntöstä saa valmennusta. Näitä elämän suuria kysymyksiä on enemmän kuin edes uskallamme ajatella. Ja niillä on vaikutusta paitsi meidän elämäämme, myös lähimmäistemme elämään joka puolella maapalloa.

Teologian tohtori, Iso Kirja -opiston opettaja Miika Tolonen sanoo, että helluntailaisten ja muiden vapaakristittyjen etiikka on perinteisesti suuntautunut tiettyihin, kapea-alaisiinkin kysymyksiin ja jättänyt monet muut huomiotta. Nyt kun elämme 2010-lukua ja planeettaamme kansoittaa noin seitsemän miljardia ihmistä, henkilökohtaiset mutta yli sukupolvien ja maiden rajojen vaikuttavat valinnat ovat eettisten kysymysten joukossa yhä tärkeämpiä.

– Helluntailainen opetus on korostanut kuoleman jälkeistä elämää niin paljon, että herää kysymys, onko uskovien ajattelussa sijaa kuolemaa edeltävälle elämälle ja vielä meidän jälkeemme tuleville polville, Tolonen sanoo.

– Kokonaisvaltaisempi käsitys eettisestä elämästä saattaa johtaa yllättäviin seurauksiin. Kulutuskulttuuri, globaali kapitalismi, individualismi, hedonismi... Miltä näyttää kristillinen elämä nykykulttuurissa, jossa nämä asiat vallitsevat? ”Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme” on vaikeampi rukoilla kun tajuaa, että joillekin seurakuntalaisille ei riitä leipää minun länsimaisen elämäntyylini takia.

Miika Tolonen painottaa, ettei puhu asiassa korkealta. Hän osoittaa kahta älypuhelinta edessään.

– Käytänkö minä näitä vai käyttävätkö nämä minua? En ole hyvä esimerkki. Vaatettamalla itseni ja syömällä ruokaa olen jo osa maailmanlaajuista systeemiä, joka aiheuttaa sen, ettei joillakuilla toisilla ole asiat hyvin. Etiikka on vyyhti, josta on vaikeaa puhua mutta josta pitää puhua.

Yhteinen pallomme

Eettisestä elämästä puhumisen vaikeus juontuu paitsi erilaisista käsityksistä siitä, mikä on eettistä, myös erityisesti siitä, että eettisyys saattaa vaatia uhrauksia – usein vielä sellaisia, joista emme hyödy me itse vaan joku jossakin kaukana, ainakin kauniissa puheissa lähimmäiseksikin kutsuttu.

– Olenko valmis antautumaan Jeesukselle vain mukavan elämän puitteissa, niin kuin rikas nuorukainen oli Raamatussa? Teenkö eettisiä valintoja vasta sitten, kun olen ensin pitänyt kiinni tietyistä omista mukavuuksistani? Miika Tolonen pohtii.

– Sille, että olemme individualisteja, ei Jeesuskaan voi enää mitään. Kristillinen usko ja seurakunta voivat antaa ihmiselle uuden näkökulman, yhteiskuntakriittisen linssin, mutta tilanne ei korjaannu alttarihetkellä.

Tolonen kuvailee, miten avaruudesta katsottaessa maapallomme on ”ihan oikeasti yksi”. Tupakan tai alkoholin käytön välttäminen on yksilölle vielä melko helppoa, mutta kun aletaan puhua globaaleista kysymyksistä, helluntai-karismaattista kristillisyyttä usein leimaava onnistuja- ja menestyjäkulttuuri tuottaa helposti vain yhä ahdistuneempia kristittyjä.

– Maapallon pelastaminen ja epäoikeudenmukaisuuden korjaaminen on tehtävä, johon kukaan ei yksinkertaisesti pysty. Silti kristityn tulee pyrkiä Jumalan tavoin asettumaan köyhän, sorretun, marginalisoidun ja syrjityn asemaan. Kenties voimme tehdä edes jotain?

Mitä Jeesus tekisi?

Jeesus joi viiniä kaikkein halveksituimpien ihmisten kanssa. Häntä nimiteltiin syntisten ystäväksi. Hän myös sanoi, että rikkaan on vaikeaa pelastua, ja kaatoi rahanvaihtajien pöydät. Miika Tolonen arvelee, että Jeesus tulisi meille nykykristityille varmasti aika ”puskista”.

– Hän varmaan viihtyisi paremmin kylänraitin pubissa kuin meidän tilaisuuksissamme, Tolonen heittää.

– Jeesusta kiinnosti sosiaalinen oikeudenmukaisuus. Siksi myös Kristuksen ruumiilla, seurakunnalla, tulisi olla jokin näkyvä vastalause globaalille riistolle. Jeesus ei myöskään ”heittänyt hanskoja tiskiin”, vaikka maailman pahuus ja epäoikeudenmukaisuus eivät poistuneet yhteiskunnasta hänen ”lihansa päivinä”.

Miika Tolonen painottaa, että myös moni kristitty toimii jo nyt eettisesti oikein globaaleissa kysymyksissä.

– Esimerkiksi yltiöpäinen kuluttaminen ja nautintokulttuuri eivät välttämättä ole kristittyjen keskuudessa yhtä suosittuja ilmiöitä kuin ei-kristittyjen. Ymmärrämme ainakin jollain tasolla, että elämässä on kyse syvemmistäkin asioista.

– Itse olen pyrkinyt arvioimaan omia kulutustottumuksiani; aika monia asioita ei oikeasti tarvitse. Kysyn itseltäni myös entistä enemmän, kuinka ”reiluja” tuotteet ja palvelut ovat. Minulle se on jatkuvaa kipuilua: on suuri kiusaus ”mukautua tähän maailmanaikaan” ja ajatella, ettei sillä ole mitään väliä, mitä minä kulutan. Jumala on kuitenkin kiinnostunut koko luomakuntansa hyvinvoinnista.


Anna Lehtinen

Lukijalta
51

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan