Joululauluissa soi sekä Jeesuksen syntymä että kuolema

Seimen ääreltä ristille

Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Kun presidentin rouva joulunäytelmän tilasi – tarinat joululaulujen taustalla sykähdyttävät.

Joululaulut ovat erottamaton osa suomalaista joulua. Huurteiset puut, kimaltavat hanget ja taivaalla loistavat tähdet kuuluvat tuttuun kuvastoon. Joulukuusi hohtaa, lasten nauru kaikuu, lahjoja annetaan ja saadaan. 

 

Enkelien riemullinen julistus vapahtajan syntymästä saa monessa laulussa sävelen. Joissain lauluissa pysytellään seimen äärellä, joissain käännetään katse myös kauemmas, aina Golgatalle asti.  

 

Moni tuntee tarinan Jouluyö juhlayön taustalla: Oberndorfin seurakunnan pappi Josef Mohr kirjoitti laulutekstin aattoyönä vuonna 1818 käytyään vierailulla miilunpolttajan perheessä siunaamassa vastasyntyneen lapsen. Kirkon urut olivat epäkunnossa, joten hän esitti laulun seura­kuntalaisille kitaran säestyksellä. Sävelen lauluun loi Franz Gruber.  

 

Entä mistä oikeastaan kertoo suomalaisten suosikkeihin lukeutuva Varpunen jouluaamuna? Kuten moni tietää, laulu syntyi samana vuonna kuin yksi kirjoittaja Sakari Topeliuksen pojista menehtyi. Henkilökohtaisen elämän tragediat jättivät jäljen Topeliuksen tuotantoon.  

 

Kaikkien joululaulujen taustat eivät ole yleisön keskuudessa yhtä laajasti tunnettuja. Mikä laulu­teksti syntyi osaksi presidentin rouvan tilaamaa joulunäytelmää? Miten huoli Jeesus-lapsen unohtumisesta materialistisen markkina­touhun keskelle näkyy jo pulavuosien joulumusiikissa?

 

Heinillä härkien – kohti ristiä

”Erikoisesti uskon ranskalaisten laulujen tuottavan iloa koululaisille”, kirjoitti jyväskyläläinen opettaja Matti Korpilahti vuonna 1923 toimittamansa laulu­kokoelman esipuheeseen. Suosituimmaksi lauluista nousi Heinillä härkien kaukalon, jonka Korpilahti itse oli suomentanut. 

 

Toistuva kertosäe teki laulusta koululaisille helposti opittavan. Laulussa Jeesus-lapsi syntyy tallissa ja nukkuu härkien kaukalossa. Myöhemmissä säkeistöissä luodaan katse kauas tulevaan: tämän jouluna syntyneen lapsen kohtalo oli päätyä ristille rinnalle ryövärin.

 

Heinillä härkien kaukalon tunnettiin Ranskassa jo 1600-luvulla. Samalta ajalta on niin ikään laulun sävelmä, joka yleistyi etenkin germaanisella kielialueella. Sävelmästä tunnetaan kaksi muotoa, ja Suomessa käytössä oleva on tiettävästi näistä vanhempi. 

 

Lauluun kuului alkuaan kuusi säkeistöä, mutta Suomessa sitä lauletaan nelisäkeistöisessä muodossa. Ranskankielisessä alku­peräisversiossa kuvasto on käännöstä hurjempi: Jeesuksen ristin ympärillä on tuhatpäinen vihamielinen väkijoukko, julmat murhaajat. 

 

Pääsiäisaamu tuskan poistaa

Jotkin joululaulut löydetään uudestaan niiden jo kertaalleen painuttua unholaan. Näihin lukeutuu Ahti Sonnisen säveltämä Rauhaa, vain rauhaa kellot ne soi. Sitä kuulee usein joulukonserteissa kuorolauluna mutta myös yksin­lauluna. Ahti Sonninen (1914–1984) toimi pitkään kansa­koulunopettajana mutta siirtyi myöhemmin kokonaan musiikin alalle ja vaikutti muun muassa Sibelius-Akatemian lehtorina. 

 

Rauhaa, vain rauhaa kellot ne soi on Une Haarnojan runoteksti. Laulussa rauhaa julistavat kellot, rauhaa toistaa enkelien laulu ja rauhaa heijastaa seimen lapsi, jota Maria hoivaa. Haarnojan runossa tuodaan esille paitsi seimen lapsen syntymä, myös hänen kohtalonsa maan päällä: ristinkuolema. Se tuo Marian sydämeen kivun ja tuskan, jonka pääsiäisaamun ylösnousemus poistaa. 

 

Varsinaiselta nimeltään Une Haarnoja oli Aune Perälä. Hän oli Sonnisen tavoin kansakoulunopettaja, ja nämä kaksi tunsivatkin toisensa jo seminaariajoilta. Perälän luona kyläillessään Sonninen sai kerran nähdä tämän pöytälaatikkorunoja ja ihastui niistä etenkin joulurunoon Rauhaa, vain rauhaa kellot ne soi. Hän pyysi saada sen sävellettäväksi. 

 

Sonnisen teos on paitsi joulu­laulu, myös kehtolaulu. Tästä syystä se on huomattavasti vähemmän aika- ja tilannesidonnainen kuin moni muu Jeesuksen syntymästä kertova laulu. 

 

Materialismia pulavuosina

Joulukuusi vakiintui suomalaisiin koteihin 1920-luvulla. Asiaa edesauttoi kansakoulujen kuusi­juhlaperinne – näin vaikutteet levisivät laajalle. Samalle vuosikymmenelle ajoittuu jokunen muukin jouluun liittyvän perinteen synty. Vuonna 1927 esi­merkiksi julistettiin radiosta, että joulupukin asuinpaikka on Korva­tunturi. 1920-luvulla sai myös alkunsa Coca-Colan joulumainonta.

 

Joulun kaupallistumista alettiin ensimmäisen kerran vastustaa jo 1920-luvulla. Tuolloin alettiin muun muassa puhua omatekoisten lahjojen ja koristeiden puolesta. 

 

Huoli materialismin ylivallasta näkyy myös joulumusiikissa. Me käymme joulun viettohon on Mauno Isolan vuonna 1928 kirjoittama runo, jonka sävelsi Martti Turunen. Isolan tyttären Tuulikki Holmilan mukaan runon inspiraation lähteenä on ollut ajatus Jeesuksen, seimen lapsen, orpoudesta keskellä syntymäpäivänsä materialistista markkinatouhua. 

 

Valkokyyhky vai verso Iisain juuressa?

Tuo armon valkokyyhky nyt viestin maailmaan: jo laantuu tuskan nyyhky, käy toive versomaan. Ilman presidentinrouva Ester Ståhlbergiä tämä joululaulu­sanoitus olisi tyystin jäänyt syntymättä. Lauluteksti nimittäin oli osa jouluaiheista näytelmää,
jonka Ståhlberg tilasi maisteri Huugo Jalkaselta vuonna 1924. Näytelmästä kertyneet tulot menivät kodittomien lasten hyväksi – näin meneteltiin Kansallis­teatterissa myös monen muun näytännön kohdalla 1920-luvulla.

 

Joulumysteeri Pyhä yö oli kuusi­osainen: Marian ilmestys, Majatalo Betlehemissä, Paimenet kedolla, Kristuksen syntymä, Tietäjät Herodeksen luona sekä Paimenet ja tietäjät seimellä. Näytelmän neljäs osa, joka kertoo Kristuksen syntymästä, muodostuu Marian ja Joosefin keskustelusta, jonka katkaisevat näkymättömissä olevan kuoron esittämät laulut Tuo armon valkokyyhky, Jumala ainokaisen ja Hän autuus­valaistusta. Armas Maasalo valitsi niihin sävelmän. Hän päätyi käyttämään myöhäiskeski­aikaista Maria-laulua Es ist ein Ros entsprungen. Myöhemmin Maa­salo yhdisti kuoron esittämät laulut yhdeksi kolmisäkeistöiseksi joululauluksi. 

 

Es ist ein Ros entsprungen kuuluu Euroopan levinneimpiin joulu­lauluihin. Runon alkuosa perustuu Jesajan kirjan 11. luvun ensimmäiseen jakeeseen, jossa profetoidaan Jeesuksen syntymä: Iisain kannosta nousee verso, vesa puhkeaa sen juuresta ja kantaa hedelmää

 

Suomessa laulu julkaistiin ensi kerran vuonna 1871 Suomalaisen lauluseppeleen ensimmäisessä vihossa. Suomennoksia tunnetaan useita. Nämä kaksi samalla sävelmällä tunnettua laulua ovat kuvastoltaan varsin erilaiset: toisessa puhutaan Iisain juuresta, toisessa taivaalla liitelevästä linnusta, armon valko­kyyhkystä. 

 

Nyt taivaat avautuu

Suomessa julkaistujen joulu­laulujen määrä on yli 3 000. Uusia joululauluja syntyy joka jouluksi, mutta vain harva niistä päätyy koko kansan yhteislauluksi. 

 

Nyt taivaat avautuu on yksi ensimmäisistä uusista joululauluista, joka on saavuttanut vakiintuneen aseman perinteisten rinnalla. Se otettiin vuonna 1983 Kauneimmat joululaulut -tapahtuman yhteislauluvihkoon. Riemullinen sävelmä ja vetoava kerto­säe tempaavat yleisön mukaan joulu joulun jälkeen. Tulkaa kaikki nyt laulamaan, on poika syntynyt maailmaan. Enkelkuoron ylistyslaulussa on ripaus suomalaista mollimelodiikkaa.

 

Laulun kirjoitti Jaakko Löytty, gospelmusiikin kosmopoliitti, joka vietti lapsuutensa Nami­biassa, nuoruusvuotensa Suomessa ja osan aikuisvuosistaan Senegalissa. 

 

Kurkistuksia jouluun

Eri aikakausilta ja eri kulttuuri- ja kielialueilta lähtöisin olevat joulu­laulut heijastavat aina jollain tavalla synty-ympäristöään. Ne myös tarjoavat erilaisia näkö­kulmia jouluun. Kenen silmin Betlehemin tallin tapahtumia tarkastellaan? Pohditaanko laulussa Jeesuksen syntymän merkitystä laulajalle itselleen? Saako seimen lapsi jäädä laulajan sydämeen asumaan? Joulun sanoma soi ja kantaa.

 

Lähteet: 

Liisa Enwald & Esko Karppanen: On ruusu putkahtunna – kirjoituksia joululauluista (2014)

Reijo Pajamo: Joululaulujen kertomaa (2011)

 

 

Inkeri Tuikka



Lukijalta
51

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan