”Ravintoa mielelle, keholle ja hengelle” – Palkittu Godfulness-konsepti sai alkunsa halusta yhdistää Jumalan yleinen ilmoitus luomakunnassa sekä erityinen ilmoitus Jeesuksessa ja Raamatussa

Tutkimusten mukaan luonto hoitaa myös videolta katsottuna. - Lisäksi uskomme Jumalan sitoutuvan sanaansa, joka tekee työtä ihmisten sydämissä, Hannele Siltala kertoo.  Kuvakaappaus Godfullnesin YouTube-videolta.
Tutkimusten mukaan luonto hoitaa myös videolta katsottuna. - Lisäksi uskomme Jumalan sitoutuvan sanaansa, joka tekee työtä ihmisten sydämissä, Hannele Siltala kertoo. Kuvakaappaus Godfullnesin YouTube-videolta.

21.11.2023 | Elina Rautio 

Raision seurakunnan ympäristöasiantuntijan Hannele Siltalan kutsumus rakentuu kahden asian ympärille: Jeesuksen ja luonnon. Kun hän tuoreena ympäristösuojelutieteen maisterina sai tutkijan pestin, ura tuntui selvältä. 

– Sitten minua pyydettiin yhteen kristilliseen järjestöön vetämään opiskelijoiden hyvinvointiprojektia. Totesin, että siihen kannattaisi palkata joku psykologi, mutta lupasin kuitenkin rukoilla ja miettiä asiaa. 

Viikon kuluessa Siltala tajusi, että kutsumus auttaa toisia Jeesuksen yhteyteen oli ympäristökasvattajan kutsumustakin vanhempi. Hän lupautui projektiin.

 

 

      Idea sai alkunsa syksyllä 2019 rukoushetkessä.

 

Nyt Siltala on kiitollinen tekemästään valinnasta. Nykyisessä työssään Raision evankelis-luterilaisessa seurakunnassa hän saa ohjata ihmisiä sekä luonnon että Jeesuksen yhteyteen. Nämä kaksi yhdistyvät myös hänen kehittämässään Godfulness-konseptissa. 

– Idea sai alkunsa syksyllä 2019 rukoushetkessä, jota vietin Turun Ruissalon rannalla. Yhtäkkiä mieleeni putkahti sana godfulness kuin taivaasta annettuna. Ajattelin, että olisipa innostavaa yhdistää Jumalan yleinen ja erityinen ilmoitus vaikkapa lisäämällä luontovideoihin Raamatun jakeita tai rukouksia. 

Kun Siltala kertoi ajatuksesta kirjailijaystävälleen Anna-Mari Kaskiselle ja psykologiystävilleen Titta Hassilalle ja Orvokki Julkuselle, ajatus lähti lentoon. 

– Ainut ongelma oli se, ettei meillä ollut aikaa projektin aloittamiseen. 

Sitten tuli korona, ja Raision seurakunnan kirkkoneuvosto myönsi lennosta määrärahan Godfulness-konseptin kehittämiseen. 

 

Keväällä 2021 avatulla godfulness.fi-sivustolla on nyt yli 60 videota, jotka sisältävät eripituisia hiljentymishetkiä, virtuaalisia luontopolkuja sekä keho-, rukous- ja mielikuvaharjoituksia. 

– Yksi tärkeä periaatteemme on saavutettavuus. Se tarkoittaa muun muassa sitä, että videoiden kautta myös liikuntarajoitteisilla on pääsy luontoon, Siltala selventää. 

Godfulness-harjoituksissa hyödynnetään luonnon terveysvaikutuksia, Raamatun sanaa ja tieteellistä tietoa esimerkiksi ihmisen hermoston rauhoittamisesta. Harjoituksilla voi vaikkapa tauottaa työpäivää, elävöittää omaa luontokävelyä tai saatella itsensä uneen. 

– Olemme käyttäneet harjoituksia myös ohjatusti hoivakodeissa ja erilaisissa seurakunnan tilaisuuksissa. Vuodenvaihteen jälkeen alamme järjestää koulutuksia ja myydä lisenssiä muidenkin käyttöön.

 

 

      Toivomme, että harjoitukset auttaisivat etsijöitä löytämään yhteyden Jeesukseen.

 

Harjoitusten päätarkoitus on ohjata ihmisiä kolmiyhteisen Jumalan läsnäoloon. 

– Godfulness on juuri sitä varten räätälöity kristillinen konsepti, Hannele Siltala sanoo ja kertoo painottaneensa tätä myös niille, jotka ovat kyselleet Godfulnessin ja mindfulnessin eroista. 

– Muutoinkaan Godfulnessilla ei ole tekemistä mindfulnessin kanssa. Termikin on itse asiassa raamatullinen: Efesolaiskirjeen luvun kolme jakeen 19 englanninkielisessä käännöksessä puhutaan Jumalan täyteydestä, fullness of God

Moniammatilliselle tekijätiimille onkin tärkeää, että kaikki sisällöt ovat fyysisesti, psykologisesti ja hengellisesti turvallisia. 

– Siksi emme ole ottaneet musiikkiakaan suoraan netistä, vaan sen on säveltänyt tiimimme monilahjakkuus Jenni Kankaro

 

Palaute harjoituksista on ollut rohkaisevaa. Esimerkiksi eräs kipukroonikko on kertonut saavansa toivoa Godfulness-videoista, ja erään perheen lasta videot ovat auttaneet rauhoittumaan iltaisin. 

– Yhden ystäväperheen poika oli armeijassa silloin, kun Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan alkoi. Poika koki tilanteesta ahdistusta, joten pyysin ystävääni laittamaan hänelle joitakin videoita. Jo parin päivän päästä tuli viestiä, että ”sano sille Hannelelle, että nämä toimivat”. 

Godfulness on saanut myös julkista tunnustusta: kesällä 2022 Turun arkkihiippakunnan hiippakuntavaltuusto myönsi sille Arkkipooki-tunnuspalkinnon. 

– Kaikista parasta on ollut kuitenkin kuulla, kun joku on saanut apua vaikeuden keskelle. Toivomme, että Godfulness saisi olla siunauksena kristityille ja auttaa myös etsijöitä löytämään yhteyden Jeesukseen.

 

 

 

Kokemuksia Godfulness-sivuston käyttäjiltä 

 
”Suomalaiset luontovideot maadoittavat ja antavat perspektiiviä siitä, että Jumala on paljon ihmisiä ja meidän ongelmiamme suurempi. Hän on maailmankaikkeuden Luoja, jolle kaikki on mahdollista. Esimerkiksi tykkylumi-luontohiljentymisessä oli hienosti käytetty luontoelementtejä rukouksessa: ’Harteilleni kertynyt taakka painaa kuin tykkylumi.’ 

Musiikki rauhoittaa ja auttaa keskittymään hetkeen. Puhe on sopivan hidastempoista. Raamatun tekstit, rukous ja luonto ovat yhdistelmä, joka auttaa kiireistä ihmistä palauttamaan ajatukset oleellisen ääreen ja jättämään huolensa Kaikkivaltiaan käsiin.” 

– Susanna, 36 v. 

 

”Olen innoissani! Godfulness on vastaus kristittyjen tarpeeseen saada kristinuskoon pohjautuvia työkaluja arjen haasteisiin. Tämän sivuston harjoituksia kuunnellessa ja tehdessä ei kenenkään tarvitse miettiä, onko tämä nyt varmasti sopivaa, kun olen kristitty. Voi vain huokaista ja levätä Jumalan läsnäolossa. Ja kun mukana tekemässä on ollut sekä psykologian että kehollisuuden asiantuntijoita, voi olla turvallisin mielin myös sen suhteen, että harjoitukset ovat hyviä niin mielelle kuin kehollekin. Siis ravintoa mielelle, keholle ja hengelle!” 

– Milla, 47 v. 

 

”Godfulness-sivusto inspiroi viivähtämään Jumalan läsnäolossa arjen kiireiden keskellä.” 

– Vesa, 47 v. 

 

Milla Löfman 

 

Lyhyin kommentti on poimittu Godfulness.fi-sivustolta.




40/201

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja