Potkupyörällä Juhannuskonferenssiin 1/3

Viisi vuotta sitten kävelin Keravalta Keuruulle Juhannuskonferenssiin ja tein matkalta lehtijuttuja. Aika on ehtinyt kullata muistot, ja kevään aikana mieleen on hiipinyt ajatus: entä jos toistaisi tempauksen?

Kävely ei enää houkuta, ja polkupyörä tuntuu liian tavanomaiselta kulkupeliltä. Hurskaimmat irlantilaiset konttaavat Pyhän Patrickin vuorelle, mutta minulla ei ole samanlaista halua itseni kurittamiseen.

Niinpä välineeksi valikoituu kickbike eli potkupyörä. Vempele näyttää siltä kuin polkupyörä ja potkulauta olisivat saaneet lapsen. Se on hitaampi kuin polkupyörä
ja nostaa helpommin hien pintaan, mutta potkuttelussa on vastustamatonta lapsenmielistä iloa.

Olen tehnyt muutaman kilometrin lenkkejä kaupunkioloissa, mutta on vaikea tietää etukäteen, kuinka keho reagoi pitkäaikaiseen rasitukseen. Pahimmat vammat välttääkseni jaan matkan seitsemälle päivälle. Pahin pelkoni on hiljaisella metsätaipaleella yllättävä pakarakramppi.

Ensimmäinen taukopaikka Liedossa.
Ensimmäinen taukopaikka Liedossa.
Kaupungista maalle

Lähden matkaan juhannusviikkoa edeltävänä perjantaina Turusta, josta myös kristinusko aikoinaan lähti leviämään Suomeen. Ensimmäinen etappi on 30 kilometrin päässä oleva Aura. Siellä saan yöpyä helluntaiseurakunnan rukoushuoneella.

Ilma on ihanteellinen: lämpimähkö mutta pilvinen, pilvinen mutta sateeton. Seututie 222 vie minut maalaismaisemiin. Tasamaalla pyörää joutuu potkimaan tosissaan ja ylämäet kannattaa voimien säästämiseksi taluttaa, mutta alamäissä vekotin rullaa unelmankeveästi.

Pysähdyn tauolle Liedon aseman puotiin. Nuori mies kysyy myyjältä voitaikinaa, ja minä yritän saada sämpylän ilman lihaa.

– Kaivinkonemiehet nauraa mulle, jos yritän myydä täällä jotain ilman lihaa, myyjä toteaa. Lattekahvin ja gluteenittomien macaroneleivosten Suomi on virallisesti ohitettu.

Olen jo nyt potkinut elämäni pisimmän yhtäjatkoisen matkan, ja kymmenisen kilometriä on jäljellä. En ole erityisen uupunut, mutta hallusinaatioita alkaa pukata – luulen viljasiiloa Auran kirkoksi.

Pieni mutta vireä

Rukoushuoneen pihalla minua odottaa Katri Ahonen, joka esittelee paikat. Aiemmin kodinkoneliikkeen käytössä olleen tilan alakerrassa on salin lisäksi keittiö ja kirpputori. Minulle on pedattu sänky yläkertaan leikkihuoneeseen.

Katri on melko uusi jäsen, vaikka on käynyt seurakunnassa silloin tällöin jo pitkään.

– Kasvoin uskovassa perheessä, mutta tulin vuosi sitten elävään uskoon. Tähän porukkaan oli helppo päästä sisään.

Katri kertoo saamistaan rukousvastauksista: kiroilu loppui kuin seinään, ja astmakin parani.

Suurinta hänen mielestään on kuitenkin se, että hän on pystynyt antamaan anteeksi ihmisille, jotka ovat satuttaneet häntä.

Osa Auran helluntaiseurakunnan sählyporukkaa tuli jatkoille rukoushuoneelle.
Osa Auran helluntaiseurakunnan sählyporukkaa tuli jatkoille rukoushuoneelle.
– Olin aina ajatellut, etten halua muuttua katkeraksi, mutta joka kerta näin päätettyäni olin pian taas täynnä vihaa. Jumala otti vihan pois, eikä siinä ollut mitään, mitä olisin voinut saada omalla päätöksellä aikaan.

Sählyporukka pelmahtaa ovista sisään. Pojat jatkavat peliä käytävällä, ja joku tarttuu kitaraan. Joukkoa ohjaa evankelista Seppo Lindeman, joka kertoo seurakunnan kasvaneen viime vuosina voimakkaasti.

– Kun tulin vaimoni Tamaran kanssa tänne kuusi vuotta sitten, jäseniä oli 30. Nyt meitä on noin 55.

Aika hyvin 4 000 asukkaan paikkakunnalla. Auran helluntaiseurakunta sai alkunsa vuonna 2008, kun helluntailaiset ja baptistit päättivät mennä yhteen. Myös lestadiolaisella liikkeellä on Aurassa vahva jalansija.

Kun jään rukoushuoneelle yksin, vanha trauma nostaa päätään. Kerran erään seurakunnan kellarissa yöpyessäni heräsin siihen, että voro väänsi käytävän päässä olevaa ovea sorkkaraudalla auki. Mies ei päässyt sisään asti vaan jäi kiinni, mutta kokemus oli ikimuistoinen.

Onkohan ovi varmasti lukossa? Kuulostelen ääniä alakerrasta, mutta ei kuulu muuta kuin sateen rummutus peltikattoon.

Potkuista syntyy rukousnauha

Kun herään, kukaan ei ole tiirikoinut ovea auki eikä lihasjumituskaan vaivaa. Valitsen reitikseni ysitien sijaan hiekkatiet. Niillä on hiukan raskaampi potkia, mutta rekat eivät suhahtele korvan juuresta ohi.

Hallusinaatiot jatkuvat: luulen näkeväni lehmän, kunnes se nousee takajaloilleen ja osoittautuu kasvimaata kitkeväksi naiseksi. Tilaisuus lounastaukoon tulee jo kymmenen kilometrin kuluttua Kyrössä. Ei ole niin pientä suomalaiskuntaa, ettei siellä olisi turkkilaista kebab-pitseriaa ja kirpputoria.

Huomaan potkujen luontuvan yhteen ortodoksiperinteeseen kuuluvan Jeesuksen rukouksen kanssa. Liikkeestä muodostuu eräänlainen rukousnauha: Jeesus (potku) Kristus (potku) Jumalan (potku) Poika (potku) armahda meitä (liuku ja jalan vaihto).

Mieleen nousee myös vähemmän hurskaita rytmejä. Päässäni soi erään punkbändin laulu, jossa kysytään ”ookko tehny lenkkiä pyörällä ilman penkkiä”. Voin sanoa, että olen.

Käännyn Takalistontielle. Tässä tapauksessa nimi on enne, sillä näen useiden pakenevien eläinten takalistoja. Pehmeäturkkinen ketunpoika säntää ojasta metsään, ja peurasta ehdin nähdä vain palan kankkua.

Sade yllättää minut peltojen keskellä. Sadeviitta suojaa kaiken polvista ylöspäin, ja pian pääsen Mellilän kirpputorille kuivattelemaan jalkojani. Viimeisellä osuudella ennen Loimaata tiet vain pienenevät, kunnes tullaan kaupunkiin. ”Hauska pyörä sulla”, ohikulkija huikkaa.

Loimaan helluntaiseurakunnan rukoushuone on kuin Pieni talo preerialla -sarjasta. Pihaan kaartaa mies, jolla on Israelin armeijan lippalakki ja parta, jonka tasaisuutta mieheni kadehtisi. Hän on vanhimmiston puheenjohtaja Markku Ahokas.

Seurakunnalla ei tällä hetkellä ole varaa palkattuun pastoriin. Toiminta keskittyy torin laidalla olevaan Kompassiin, jossa tehdään paljon sosiaalista työtä, kuten ruokajakelua. Tilassa on myös yhteiskristillistä toimintaa.

– Kompassin pitäminen on kallista, mutta tavoitamme sen kautta paljon ihmisiä, Markku toteaa.

Tänäkin yönä olen rukoushuoneen yläkerrassa mutten yksin. Saan lainata naapurihuoneiston tyttöjen suihkua ja kuulen oven läpi heidän televisionsa äänen.


Säde Loponen

Lukijalta
51

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan