Eräänä iltana Juan Castillo haki kyytiinsä oululaisesta vastaanottokeskuksesta kuusi turvapaikanhakijaa. Castillo ei tuntenut heistä ketään. Autossa oli hiljaista; miehet eivät juurikaan osanneet englantia.
Rukoushuoneella ei piiloteltu automatkan tarkoitusta. Tulkin välityksellä Castillo saarnasi miehille Jeesuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta.
Kun hän ajoi miehiä takaisin majapaikkaansa, yksi näistä sanoi kömpelöllä englannilla: ”Haluaisin tulla kristityksi.” Pian viisi muuta vakuuttivat samaa. Vastaanottokeskuksen parkkipaikalla Castillo rukoili heidän kanssaan lyhyen uskoontulorukouksen.
Ihmisten kalastaminen nyky-Suomessa on harvoin kuulostanut näin helpolta. Castillo tosin painottaa, ettei uskoontulorukous itsessään tee vielä kenestäkään kristittyä.
– Kääntyminen on yksittäinen tapahtuma mutta samalla prosessi, hän toteaa.
Vaikka monet turvapaikanhakijat ovat valmiita rukoilemaan, harva on valmis sitoutumaan opetuslapseuskoulutukseen ja kasvamaan uskossaan.
– Islamin jättäminen ei ole helppoa perheen ja kulttuurin vuoksi. Mutta joistakin muslimeista tulee meidän veljiämme ja siskojamme.
Massatilaisuuksista yksilöiden kohtaamiseen
Castillo on Oulun helluntaiseurakunnan nuorisopastori. Kuluneena talvena hän on vetänyt myös maahanmuuttajatyötä.
Seurakunnan muutkin työntekijät ovat venyttäneet voimavarojaan kohdatakseen joitakin niistä tuhansista, jotka ovat vaeltaneet Venäjän tai Ruotsin kautta Lappiin ja päätyneet yhteen Oulun kolmesta vastaanottokeskuksesta.
– Seurakuntamme reaktio on ollut hämmästyttävä, Castillo hehkuttaa.
Hän kehuu pastori Mikko Saukkosen verkostoitumistaitoja sekä vapaaehtoisten seurakuntalaisten intoa tavaran keräämisessä ja kyyditysten ja tarjoilujen järjestämisessä. Seurakuntaan kuuluva libanonilaisopiskelija Ali Jawad on istunut tulkkauskopissa tiuhaan.
Oulun helluntaiseurakunnan aktiivisuus ylitti syksyllä myös Ylen uutiskynnyksen.
Syksyisen ensiavun eli vaatteiden ja hygieniatarvikkeiden keräämisen jälkeen oli suurkokousten vuoro. Kolmesataa miestä täytti rukoushuoneen. Ohjelmaan kuului teenjuontia, seurakunnan esittely ja pieni viesti Jeesuksesta kolmella kielellä. Turvapaikanhakijoille järjestettiin myös iso joulutapahtuma.
– Sitten tajusimme, että oli aika keskittyä yksilöihin, Castillo sanoo.
Arabiankielisiä tilaisuuksia alettiin pitää kahdesti kuussa. Kesän alkuun mennessä niihin osallistui säännöllisesti 60 turvapaikanhakijaa. Myös opetuslapseuttamiseen tähtäävää opetusta alettiin järjestää viikoittain niille, jotka olivat tosissaan kristinuskon kanssa. Opetukseen osallistui 27 henkilöä.
Kristittyjen itkevä Jumala
Castillon mukaan islamin ja kristinuskon yhteiset juuret ovat tarjonneet keskusteluille hyvän ponnahdusalustan. Kummankin uskonnon keskiössä on Jumala, joka on kaikkitietävä, kaikkivoipa, kaikkialla läsnä ja täydellisen hyvä.
Castillo ei kuitenkaan opeta, että muslimit palvovat samaa Jumalaa kuin kristityt, vaan että he etsivät samaa Jumalaa.
Islamin jumalakuva on vahvasti tuonpuoleinen ja etäinen. Castillon kokemusten mukaan ajatus Jumalasta rakastavana isänä on ollut lohduttava sodan kauhuja paenneille.
– Opetan, että Jumala itkee heidän kanssaan, rakastaa heitä ja haluaa pelastaa heidät.
Aluksi muslimien on vaikea ajatella Jumalaa tällä tavoin. Castillo havainnollistaa totuutta vertaamalla Jumalan ja ihmisen välistä suhdetta maallisen isän ja pojan suhteeseen.
– Kun he ymmärtävät Jumalan isänä, hänen rakkautensa alkaa vuotaa heidän sydämiinsä.
Koraani on yhtä mieltä Raamatun kanssa siitä, että Jeesus syntyi neitseestä ja eli synnittömän elämän. Toisaalta kirja kieltää Jeesuksen jumaluuden ja ristinkuoleman.
Muslimilähetystyössä on pitkään väitelty siitä, missä määrin on tarpeen kutsua Jeesusta Jumalan pojaksi. Käsite kun ymmärretään islamissa väärin. Ajatellaan, että kristittyjen mukaan Jumalalla olisi biologinen tai adoptoitu jälkeläinen.
Castillo on lähestynyt tätäkin aihetta Jumalan isyyden kautta. Hän kertoo, että evankeliumeissa Jeesus sanoo olevansa Jumalan poika ja että myös häneen uskovasta tulee Jumalan lapsi.
– Jos Jeesus sanoo jotain, he eivät kiellä sitä, sillä islamin mukaan Jeesus on profeetta ja puhuu siksi vain totta.
Erityisen vaikeaa muslimeille on ymmärtää kolminaisuutta. Islamin mukaan kolminaisuusopissa on kyse polyteismistä eli monijumalaisuudesta. Se on shirk eli vakava synti.
Castillo ei kuitenkaan ole vältellyt kinkkistä aihetta.
– Kolminaisuuden saloihin sukeltaminen yhdessä irakilaisten, syyrialaisten, egyptiläisten, afganistanilaisten ja libanonilaisten miesten kanssa on ollut kaunis kokemus.
Muhammedin haukkuminen ei toimi
Turvapaikanhakijoita tavoittavissa seurakunnissa pohditaan nyt sitä, kuinka tunnistaa aito kääntymys. Castillo on sanonut tulokkaille toistuvasti, että seurakunnassa käyminen ei auta oleskeluluvan saamisessa. Sen seurauksena monet ovat jääneet toiminnasta pois.
Toiseksi haasteeksi pastori mainitsee ”tyttö-faktorin”. Monet etsivät seurakunnasta tyttöystävää tai vaimoa.
– Varmuuden vuoksi päätin pyytää vain miespuolisia seurakuntalaisia palvelemaan turvapaikanhakijoille tarkoitetuissa tilaisuuksissa.
– En ole myöskään kutsunut turvapaikanhakijoita nuorteniltoihin. Jos he ymmärtävät kieltä, he ovat tietysti tervetulleita.
Toisaalta erään kerran turvapaikanhakijat kokkasivat falafeleja nuorteniltaan osallistuneille 80 hengelle.
Vaikka kaikkien turvapaikanhakijoiden motiivit seurakunnassa käymiseen eivät ole Kristus- keskeisiä, Castilloa häiritsee se, että kristittyjen parissa esiintyy väärää islamin pelkoa. Yhtäältä pelko ei ole aiheetonta: islamistinen terrorismi lisääntyy, Pew Research Center -tutkimuslaitos ennustaa islamin kasvavan maailman suurimmaksi uskonnoksi vuoteen 2070 mennessä ja monet varoittelevat Euroopan islamisaatiosta.
Castillo kuitenkin kertoo muslimityötä opiskellessaan sisäistäneensä sen, että Kristuksen valtakunta voittaa aina.
– Pyhä Henki on meidän puolellamme! Tämän muistaminen ajaa pois pelon ja auttaa meitä näkemään nykytilanteen mahdollisuutena.
Turvapaikanhakijoita kohdatessaan jotkut kristityt saattavat kritisoida Koraania tai huomauttaa muslimeille, että Muhammedilla oli lapsivaimoja ja hän oli hyvin sotaisa mies.
Castillo ei pidä lähestymistapaa hedelmällisenä.
– Kehottaisin kristittyjä tutustumaan heidän uskontoonsa ja Koraaniin mutta välttämään turhia väittelyitä.
kuka
Juan Castillo » Oulun helluntaiseurakunnan nuorisopastori » suorittanut Iso Kirja –opistossa Master of Arts in Theology and Ministry –tutkinnon » kotoisin Ecuadorista, kasvoi lähetyslapsena Espanjassa » perheeseen kuuluvat Katja-vaimo ja kaksi pientä lasta » harrastaa vaeltamista, ruoanlaittoa, lukemista ja monikulttuurisuuden puolesta puhumista
ArviotCraig Groeschel: Johda kuin sillä olisi merkitystä – seitsemän johtamisen periaatetta kestävää seurakuntaa varten. Aikamedia, 2024. Suom. Mirkka Jantunen. Nid. 280 sivua.
ArviotSami Günther ja Mikko Sivonen (toim.): Jumalan armon kirkkauden ylistykseksi. Johdatus reformoituun pelastusoppiin. Agricola teologinen instituutti. Sid. 458 s.
ArviotJesus Revolution Kingdom Story Company ja Lionsgate, Yhdysvallat 2023. Ohjaus Jon Erwin ja Brent McCorkle. Pääosissa Joel Corteney, Jonathan Roumie ja Kelsey Grammer. Käsikirjoitus Jon Gu...
ArviotKaren Kingsbury: Iltarusko. Englanninkielinen alkuperäisteos Sunset (Sunrise Series #4; USA 2008). Suom. Leila Uosukainen. Aikamedia 2023. Sid. 348 s.
ArviotElina Salminen: Suurempiin käsiin. Kesken, 2022. Sid. 28 s. Maailman turvallisin paikka on siellä, missä elämä on laskettu suurempiin käsiin. Keskeneräisestä elämästä kirjoittava...
ArviotDan Johnstone Hillsong: A Megachuch Exposed (2022) Discovery+ Tämän vuoden maaliskuussa suoratoistopalvelu Discovery+ julkaisi kolmiosaisen dokumenttisarjan suositusta...
ArviotBill Wilson: Elefantin kokoinen ongelma – Vaiettu vaikeus vai kohdattu totuus? Aikamedia 2021. Nid. 117 s. Maailman suurimmaksi pyhäkouluksi kutsutun Metro World Childin perustaja...
ArviotJP ja murtovaras. Ohjaaja Jani Korhonen, käsikirjoittaja Tytti Salo, tuottaja Samuel Grönholm. Black Lion Pictures 2021. Karkkipaperin rapina ja jännittynyt odotus täyttävät elokuvate...
ArviotJuhani Aitomaa: Trump-profetiat – karismaattinen valtateologia ja Donald J. Trump. Näkökulmajulkaisut 2018. Nid. 51. s. Juhani Aitomaan pieni kirjanen kolmen vuoden takaa on yhä ajank...
ArviotAnne Graham Lotz: Jeesus minussa – Pyhän Hengen kokeminen pysyvänä kumppanina. 2.painos. Kuva ja Sana 2021. Nid. 287 s. Joku kristitty ei ehkä koskaan ole kuullut nyt jo edesmenneestä maailmank...
ArviotFreidiba Boodos: Tahdotko taivaaseen. 1978/2020; Leila ja Miranda: Tu sal mo dziviba. 1988/2020; Romanos, Kuninkaan sukulaiset. 1983/2020. Prisma/Elämä ja Valo ry.
ArviotMaarit Eronen: Kutsuna kuuliaisuus. Tavallisen naisen epätavallinen elämä. Aikamedia 2021. Nid. 395 s. ”Uskoontuloani voisi verrata lämpömittarin elohopeaan. Jos nolla oli se kohta, jossa siirr...
ArviotJohn F. Walvoord, William Crockett, Zachary J. Hayes, Clark H. Pinnock: Four Views on Hell. Zondervan, 1996. Nid. 190. Four Views On Hell -kirjassa neljä raamatuntutkijaa tuo esiin vuoroll...
ArviotAvi Snyder: Juutalaiset eivät usko Jeesukseen ja muita väärinkäsityksiä. Perussanoma 2020. Nid. 152 s. New Yorkissa syntynyt, vuonna 1977 uskoon tullut messiaaninen juutalainen Avi Snyder...
ArviotPsykologian emeritusprofessori ja kirjailija Markku Ojasen uutuusteoksessa pohditaan, mitä on hyvä elämä ja onnellisuus. Tällaiset kysymyksethän ovat sinänsä vanhoja ja tuttuja jo antiik...
ArviotSuomenkielisten kristillisten julkaisujen joukossa on ollut turhan pitkään tyhjiö Isä meidän -rukousta käsittelevien kirjojen kohdalla. Teologian maisteri Markku Tossavaisen uu...