”Viha on rakkauden ilmentymä silloin, kun oikeus vääristyy. Jos pidämme anteeksiantamista Jumalan velvollisuutena, emme ota vakavasti hänen pyhyyttään. Anteeksiantamus on lahja. Emme sanoisi vaimolle, jonka mies on pettänyt häntä, että sinun velvollisuutesi on antaa anteeksi.”
Saavun syvällisten ajatusten sarjatulen keskelle astuessani kokoustilaan, jossa Paul Copan kertoo toimittajille juuri suomeksi ilmestyneestä kirjastaan Onko Jumala moraalihirviö?. Sisällysluettelon perusteella kirja käsittelee aiheita, joiden yli tavallinen raamatunlukija mielellään hyppää: Mooseksen lain oudot ruoka- ja puhtaussäädökset, orjuus, israelilaisten toteuttama luvatun maan ”etninen puhdistus”, ja naisten asema.
Nyt tosin puhutaan helvetistä. Pian keskustelu kääntyy siihen, loiko Jumala petoeläimiä.
Copan ei ole mikään apologetiikan harrastelija. Hän on raskassarjalainen akateemisen teologian alalla, jota kutsutaan analyyttiseksi uskonnonfilosofiaksi. Kirjoja ja artikkeleita Copan on tuottanut useita kymmeniä. Hän myös kiertää säännöllisesti maailmalla puolustamassa kristinuskon älyllisiä perusteita.
Enemmän kuin atomien ja DNA:n leikkiä
Toimittajien tenttauksen jälkeen Copan, minä ja Veritas Forum Finlandin koordinaattori Danielle Miettinen hyppäämme Tampereelle menevään junaan.
Matkan alussa Copan kaivaa esiin perhekuvan. Yksi vaimo, kuusi lasta. Perheen tummaihoinen poika on adoptoitu.
Kävellessämme kohti Hotel Laplandin ravintolaa kehittelen vasta-argumenttia Copanin kirjan väitteeseen, jonka mukaan ”kanaanilaisten kansanmurha” oli jotenkin Jumalan mielestä tarpeellista. Lämpimässä syyspäivässä hikoileva filosofi vastailee ystävällisesti.
Miettinen kävelee perässä ja naureskelee. ”Kyllä te jaksatte.”
Poronlihalautasten äärellä keskustelu kääntyy Yhdysvaltain presidentinvaaleihin sekä evankelisten teologien näkemyksiin vallankäytöstä. Copan ei ole amerikkalainen aseita kaikille -mies, mutta hän vastustaa evankelisia pasifisteja, joiden mielestä tosi uskova ei voi toimia sotilaana tai poliisina.
– Esivalta ei kanna miekkaa turhaan, hän siteeraa Paavalia.
Lounaan jälkeen on edessä Veritas Forum Tampereen yliopistossa, jossa Copan keskustelee hoitotieteiden professori Marja Kaunosen kanssa kuolemasta ja kärsimyksestä. Minulla on kunnia esitellä puhujat ja johtaa keskustelun kulkua.
Puheessaan Copan kertoo ukrainalaisesta isästään, joka oli vielä lapsi, kun kommunistit häätivät hänen perheensä kodistaan keskellä talvea. Copanin isoisä pidätettiin ja hän kuoli nälkään keskitysleirillä.
Filosofin pääviesti on se, että vain Jumalan olemassaolo tekee kärsimyksen ja pahuuden olemassaolon jotenkin käsitettäväksi.
– Jos Jumala on olemassa, on myös olemassa objektiivista hyvää ja pahaa. On olemassa oikeudenmukaisuus, jonka vääristymä moraalinen paha on, Copan sanoo ja lainaa suuria ajattelijoita tuekseen.
Copanin mukaan ateistinen naturalismi on aseeton kärsimyksen edessä. Jos elämämme on pelkkä atomien ja DNA:n leikkikenttä, silloin Stalinin ja Äiti Teresan edesottamukset ovat vain erilaisia atomien ja DNA:n ilmentymiä.
Kaunosen luento on käytännönläheinen. Hän kertoo kokemuksistaan ja tutkimuksistaan kuoleman kohdanneista perheistä.
Forumin lopussa on yleisökysymysten vuoro. ”Miksi juuri kristinuskon Jumala?”, yksi opiskelijoista kysyy. Copan viittaa Jeesuksen väitteisiin jumaluudestaan ja ylösnousemuksen historiallisiin todisteisiin.
Intensiivinen keskustelu jatkuu foorumin jälkeenkin. Copania tosin kaivataan jo Tampereen helluntaiseurakunnalla, jossa teemana on Vanhan testamentin jumalakuva.
Eikö Raamatun teksti tule ottaa vakavasti?
Tapaan Copanin jälleen sunnuntaina seurakuntani United Community Church:n jumalanpalveluksessa. Hän saarnaa samasta aiheesta kuin Kansanlähetysopiston seminaarissa, Vanhan testamentin väkivaltaisuuksista.
Filosofi selittää, että vaikka joidenkin Joosuan kirjan jakeiden perusteella vaikuttaa siltä, että Israelin armeija tappoi Kanaanin maasta ihan kaikki – miehet, naiset, lapset ja eläimet – todellisuus oli toinen.
– Raamatussa käytetään tyylikeinona voimakasta liioittelua. Se oli tyypillistä muinaisen Lähi-idän sotakertomuksissa, mies toteaa.
Copan esittää useita esimerkkejä siitä, kuinka yhdessä kohtaa Vanhaa testamenttia tietty kansa ”vihitään tuhon omaksi”, mutta myöhemmissä jakeissa kyseinen kansa elääkin israelilaisten keskuudessa.
Jälkikahveilla eräs teologi haastaa Copania: eikö Raamatun teksti tulisi ottaa tosissaan ja kirjaimellisesti? Mies kuitenkin painottaa, että Jumalan sanaa tulee lukea kirjallisuuden lajit huomioiden. Evankeliumit ovat tyyliltään kreikkalais-roomalaisia elämänkertoja, sananlaskut ovat sananlaskuja ja sotajutut ovat sotajuttuja.
Tervehtiminen on tärkeää
Maanantaina Turun Veritas Forumissa Copanilla on vastassaan uskontotieteen professori Matti Kamppinen. Mies on tunnettu ateisti, jonka tiedeuskovaisia väitteitä olen itsekin joskus kritisoinut Helsingin Sanomien mielipidepalstalla. En pääse tilaisuuteen, mutta kaverini kertoo Kamppisen naureskelleen Copanin ihmeparantumiskertomuksille.
Näen Copanin viimeisen kerran ennen Helsingin yliopiston Veritas Forumin alkua. Miehellä on jo kiire, mutta hän pysähtyy aulassa tervehtimään minulle tuttua nuorta miestä ja hänen kahta lukiotoveriaan. ”Ne on kai agnostikkoja tai ateisteja”, tuttavani sanoo kavereistaan, jotka hän on kutsunut paikalle.
Puheessaan Copan listaa tuttuun tyyliinsä nimekkäiden ajattelijoiden kommentteja jumalattoman maailmankaikkeuden arvotyhjiöstä. Mieleeni jäävät erityisesti ateistifilosofi John Searlen sanat: ”Kuinka selitämme käsityksen itsestämme tietoisina, merkitystä luovina, vapaina ja järkevinä olentoina keskellä universumia, joka koostuu pelkästään tiedottomista, merkityksettömistä, vapaudettomista ja järjettömistä fysikaalisista hiukkasista?”
Seuraavana aamuna laitan Copanille viestin, jossa kiittelen hänen tapaansa huomioida ihmiset ja toivon, että kotiin saavuttuaan hänen kalenterinsa olisi loppuviikon tyhjä.
”Tuottakoon Herra paljon hedelmää”, Copan vastaa. ”Kalenterini ei ole tyhjä, mutta sydämeni on täysi.”
Ilmeisesti Suomen-matka onnistui myös filosofin omasta mielestä.
MuistolleEläkkeellä ollut Lapuan hiippakunnan piispa Yrjö Sariola on kuollut 10.9.2016 Jyväskylässä. Hän oli syntynyt Laukaassa vuonna 1932, vihitty papiksi vuonna 1957 ja toiminut pappina useissa luterilaisis...
PääkirjoitusViime aikoina on keskusteltu useista helluntaiherätystä ajankohtaisesti kipeästikin koskevista asioista. Miten saisimme käännettyä paikallaan polkevan toiminnan kukoistukseen? Miten elinvoimaisuus pää...
Miten onRadioaallot ovat vieneet jumalanpalveluksen suomalaisten koteihin jo vuodesta 1926. Yleisradio juhli juuri radiojumalanpalvelusten pyöreitä vuosia; jumalanpalvelus on pisimpään Yleisradion ohjelmistos...
UutisetEduskunta keskusteli viime viikolla kansalaisaloitteesta, joka pyrkii torjumaan aiemmin hyväksytyksi tulleen avioliittolain muutoksen, jonka mukaan samaa sukupuolta olevat voivat solmia avioliiton....
UutisetVanhassa testamentissa Jumala määrää israelilaisia tappamaan kaikki elävät olennot Kanaanin maasta, orjuutta pidetään normaalina ja naisia kohdellaan kaltoin. Raamatun lukija törmää moniin moraalisest...
UutisetPeter Östman ja Sari Essayah (KD) ovat jättäneet hallitukselle kirjallisen kysymyksen Maahanmuuttoviraston turvapaikkapäätöksistä. Östman ja Essayah haluavat tietää, onko linja tiukentunut poliittisen...
UutisetOnko yhdessä rukoileminen tehokkaampaa kuin yksin rukoileminen? Muun muassa tätä asiaa kysyttiin Englannin anglikaanisen kirkon arkkipiispalta Justin Welbyltä, kun tämä vastasi sosiaalisen median Twit...
UutisetRuotsin Livets Ord -liikkeen johto on pyytänyt julkisesti anteeksi kaikilta niiltä, jotka ovat kokeneet tulleensa väärin kohdelluiksi liikkeen taholta sen historian aikana.
MielipideEeva-Liisa Tuomainen arvosteli uskovien mässäilyä kirkkokahveilla (RV 36). Olen samaa mieltä siitä, että meidän uskovien on syytä kiinnittää huomiota elämäntapoihimme.
MielipideOlen yrittänyt tutustua lähemmin uskoviin, mutta jotkut heistä vetävät aivan kuin hurskaan kaavun todellisen minänsä ylle eivätkä anna itsestään mitään.
MielipideReino Savola kehotti Mielipiteet-palstalla kääntämään Vanhassa testamentissa esiintyvän Jumalan nimen הוהי (JHVH) oikein (RV 36). Se on Jumalan pyhin nimi, joka esiintyy heprea...
MielipideHaluan aluksi kiittää René Laulajaista kirjoituksesta ”Kokemukseni musiikista” (RV 35) ja esittää samaan aiheeseen liittyvät, lähinnä kokouksen puitteisiin kohdistuvat näkemykseni.
MielipideHelluntailiikkeen musiikkitarjonta on vuosikymmenien saatossa kokenut mullistavan muutoksen. Se kuvastaa myös muualla yhteiskunnassamme tapahtunutta muutosta.
KolumniJeesuksen vertauksessa Abraham sanoi tuonelassa rikkaalle miehelle, että tämän ja Lasaruksen välissä on syvä juopa, jota kukaan ei voi ylittää. Vaikka seurakunnissa ei ole tuonelan kuiluja ainakaan jo...
MuutSari Savela on media-alan ammattilainen ja kauppatieteen maisteri, joka toimii tällä hetkellä Seurakuntalainen.fi-sivuston päätoimittajana. Keväällä 2012 yrittäjä ja perheenäiti uupui. Toipumisen matk...
UutisetFilosofi Paul Copan puhui Suomen-matkallaan Vanhan testamentin sotajutuista ja kärsimyksen ongelmasta. Toimittaja Lari Launonen seurasi Copanin vierailua.
MuutJumala tuli vapauttamaan ihmisen, mutta joillekin uskosta on tullut silti vain uusi henkinen orjuusjärjestelmä. Todellinen vapaus edellyttää sen ymmärtämistä, millainen Raamatun Jumala oikeasti on.
PikavisiittiEvankelista-opiskelija Ilkka Kujala nauttii purjehduksesta ja syvällisistä keskusteluista. Kujala on tullut tunnetuksi Operaatio Joulun lapsi -kampanjan koordinaattorina.