Lukijalta: Näky hengellisestä työstä ja vastine Martti Ahvenaiselle

Kirjoittaja rohkaisee pitämään kiinni Jumalalta saadusta näystä, vaikka se koetellaankin monin tavoin, ja palvelemaan toisia niillä armolahjoilla, joita itse kullakin on. (Shutterstock)
Kirjoittaja rohkaisee pitämään kiinni Jumalalta saadusta näystä, vaikka se koetellaankin monin tavoin, ja palvelemaan toisia niillä armolahjoilla, joita itse kullakin on. (Shutterstock)

(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloajan päälläni ja ollut todellisuutta niin bisneksissä kuin hengellisissä palvelusviroissani. Näin on edelleen ja varmaan loppuun saakka. 

Se näky tai tarve, jonka jotkut saavat, koetellaan monesti ja raskaasti. Joskus se vie niin tiukalle, että tuntee kuolevansa. Näky koetellaan niin avioliitossa, hengellisissä taisteluissa, taloudessa, henkilösuhteissa, seurakunnassa kuin vaikkapa herätyksessä. Ajoittain on suurtakin kärsimystä ja kovaa vastatuulta. 

Jumala on kuitenkin voimallinen pitämään pystyssä. Niin on ollut tähän saakka, eikä ole syytä epäillä jatkoa, koska menneet päivät on kestetty yhdessä Herran kanssa. Kun hän on valinnut, hän on myös voimallinen viemään alkamansa työn päätökseen. Hän tekee työtään meissä ja meidän kauttamme. Vaikka olemme raakileita ja vajavaisia, saamme kuitenkin kulkea edellä valmistetuista ovista tekoihin, jotka hän on jo suunnitellut varallemme. 

Siksi voimme luottaa koko painollamme Sanan voimaan, että Jumala tekee sen. Profetiat ja ilmestykset ovat vajavaisia, mutta Sana on vahva. Profetiat ja ilmestykset voivat kannustaa, mutta Sana ohjaa.

 

 

      Hän tekee työtään meissä ja meidän kauttamme.

 

Evankeliumin näyn toteuttaminen vaatii seuraavaa: Olet työssä Pyhän Hengen ohjaamana (pyytävä saa Hengen). Olet altis näkemään vaivaa evankeliumin takia olosuhteista huolimatta. Olet valmis panemaan jumalallisen näyn alttarille kaiken, mitä se vaatii (jopa elämäsi). Olet uskollinen näyllesi, vaikka sitä koetellaan ankarasti monella tapaa. Olet alamainen hengelliselle auktoriteetille (seurakunta) ja mentoreille, jotka auttavat sinua eteenpäin. Et sooloile ja taistele yksin (etsi rukousihmisiä tueksi). Olet yhteistyökykyinen ja joustava tavoitteen saavuttamiseksi (jäärät eivät pärjää). 

Sinä, joka taistelet näkysi kanssa: ole vain luja ja rohkea. Jumala voi pistää tarvittaessa kivetkin huutamaan, miksei siis myös meitä, jotka haluamme palvella häntä ja joilla on altis sydän työhön, johon Jumala on valinnut ja kutsunut. 

Me uskovat näemme, mihin tämä maailma on kiihtyvää vauhtia menossa. Siksi meidän tulee ottaa paikkamme Jumalan valtakunnan hyvinä huoneenhaltijoina. Palvelkaamme niillä armolahjoilla ja armoituksilla, joita meillä kaikilla on, seurakunnan rakennukseksi ja ihmisten pelastukseksi. 

Saatamme maailmaa katsellessa ajatella, ettei onnistu, mutta Jumala tietää jo nyt, että tämä onnistuu. Ei hän meitä huvikseen juoksuta. Sana ohjaa: ”Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni.” Menkää on monikossa, joten se koskee meitä kaikkia! 

Sato odottaa, joten menkäämme Jumalan vainioille rohkeasti täyttäen saamaamme näkyä. Ei odoteta penkkiin suuria profetioita, vaan tartutaan Sanaan ja toteutetaan sitä Pyhän Hengen voimassa. Se on Jumalan tahto. Aamen! 

 

Reijo Ruotsalainen 

Kokkola 

 

 

 

 

 

Vastine Martti Ahvenaiselle 

Kiitän Martti Ahvenaista kommenteista koskien artikkeliani ”huonosta teologiasta” (RV 42). Toivoinkin, että teksti herättäisi kriittistä keskustelua. Valitettavasti ilmaisin joitakin asioita epäselvästi ja osittain virheellisesti, kuten alla tuon esille. Olisi pitänyt olla huolellisempi, onhan meillä opettajilla painava vastuu (Jaak. 3:1). 

Tekstini oli tarkoitettu alustukseksi Helluntaiteologiseen symposiumiin, ei tavanomaiseksi opetusartikkeliksi. Se sisälsi kolme pääväitettä: (1) Kristillisen opin rakentamisessa tulee hyödyntää paitsi raamatuntulkinnan välineitä myös muita ”teologian työkaluja”: teologista traditiota, järkeä ja kokemusta. (2) Kaikki teologian työkalut ovat myös käytännössä vaikuttaneet helluntailaiseen oppiin. (3) Raamattu itse osoittaa näiden työkalujen merkitykseen. 

Päähuomio oli siis teologian tekemisen metodissa, ei sen sisällössä. ”Huonolla teologialla” tarkoitin sellaista opillista ajattelua, jossa näitä työkaluja ei oteta huomioon tai niille annetaan väärä painoarvo. 

Ahvenainen ei kritisoi pääväitteitäni. Itse asiassa hänen tekstinsä toimii esimerkkinä toisesta pääväitteestä, sillä hän vetoaa Raamatun lisäksi teologiseen traditioon sekä kokemuksiin parantumisihmeistä perustellessaan näkemystä sairauksien sovittamisesta ristillä. 

Artikkelini sisälsi myös esimerkkejä teologian työkalujen hyvästä ja huonosta soveltamisesta (kaikki eivät olleet esimerkkejä huonosta teologiasta). Ahvenaisen kritiikki kohdistuu näihin esimerkkeihin. 

Osa huomioista perustuu väärintulkintoihin. En esimerkiksi väittänyt, että ”Jeesus ei mennyt kuolemansa jälkeen tuonelaan vaan helvettiin”. Väitin, että apostolisen uskontunnustuksen latinankielinen versio puhuu helvetistä. Erehdyin sikäli, että tunnustuksen käyttämä sana inferi voidaan ilmeisesti kääntää sekä helvetiksi että tuonelaksi. 

On totta, ettei näkemys Jeesuksen kaksivaiheisesta tulemisesta ole ”kummajainen” globaalin kristikunnan näkökulmasta. Minun olisi pitänyt kirjoittaa ”teologian historian näkökulmasta”. Toki tätäkin ajatusta Ahvenainen kritisoi listatessaan teologeja, jotka opettivat tempausta jo ennen 1800-lukua. En tosin väittänyt, ettei yksikään teologi opettanut sitä, vaan ettei oppiin ”juuri uskottu ennen 1800-lukua”. Oppi oli siis harvinainen. Ahvenainen kuitenkin tekee hyvän tarkennuksen asiaan. 

Tekstinsä lopussa hän toteaa monen vanhemman polven julistajan olevan huolissaan IK-opiston opetuksesta. On luonnollista, että hengelliset isät ovat huolissaan jälkipolvien opin suunnasta. Huoli on hyvä asia; se viestii välittämisestä. On myös luonnollista, että lapset eivät joka askeleellaan seuraa vanhempiensa jalanjälkiä. Tämä on hyvä asia vain, jos lapsilla on näkemyksilleen paremmat perustelut. 

Kuten Ahvenainen toteaa, ”hyvä teologia johtaa aina elävään kristillisyyteen, Kristuksen tuntemiseen ja sitoutumiseen Jumalan sanaan”. Amen! Jos joku vielä kysyy, synnyttääkö IK-opiston opetus tällaista hedelmää, kannattaa lukea artikkelini kanssa samassa lehdessä julkaistu Sara Saarelan todistuskertomus. 

Muiden kommenttien osalta vastaan Ahvenaiselle perusteellisemmin -sivuston blogissani. 

 

Lari Launonen 



Lukijalta
51

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan