Lukijalta: Mitä Paavali tarkoittaa yhden vaimon miehellä?

Tulemme väistämättä johtopäätökseen, että ilmaisulla 'yhden vaimon mies'  Paavali ei ota kantaa kaitsijan sukupuoleen eikä moniavioisuuteen vaan hänen siveelliseen käytökseensä. Hänen tulee olla puolisolleen uskollinen, kirjoittaja pohtii.
Tulemme väistämättä johtopäätökseen, että ilmaisulla 'yhden vaimon mies' Paavali ei ota kantaa kaitsijan sukupuoleen eikä moniavioisuuteen vaan hänen siveelliseen käytökseensä. Hänen tulee olla puolisolleen uskollinen, kirjoittaja pohtii.

Lähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhden vaimon mies” (RV 18/2022). 

Olen Karjalaisen kanssa samaa mieltä siitä, mitä Raamatussa sanotaan, mutta eri mieltä siitä, mitä se opettaa. Jos tulkitsemme ”yhden vaimon miehen” tarkoittavan kaitsijan tehtävän kuulumista vain miehille, joudumme tekemään saman tulkinnan myös diakonien kohdalla. Paavalihan antaa saman ohjeen myös diakonien valinnalle: ”seurakuntapalvelijat (diakonoi) olkoot yhden vaimon miehiä” (1. Tim. 3:12). 

Edellä mainittu tulkinta joutuu kuitenkin ristiriitaan Paavalin muun opetuksen kanssa. Esimerkiksi Paavali mainitsee Foiben olevan Kenkrean seurakunnan diakoni (Room. 16:1). Tosin suomalaisissa käännöksissä kreikan kielen sana diakonos on tässä kohtaa käännetty sanalla palvelija.

 

 

      Yleinen pappeus ja avioliitto kunniaan.

 

Paavali sanoo myös Foiben olleen avuksi (prostatis) monelle (Room. 16:2). On erikoista, että prostatis on Foiben kohdalla käännetty olla avuksi, kun muualla Uudessa testamentissa se on käännetty tarkoittamaan johtamista (Room. 12:8), hallitsemista (1. Tim. 3:4–5, 12) tai tehdä omistautuen jotakin (Tiit. 3:8 ja 14). Sanan perusmuoto proteismi tarkoittaa kirjaimellisesti seisomista jonkun edessä tai yläpuolella. 

Uuden testamentin lukijan on myös hyvä huomioida, että kreikan kieltä hallitsee maskuliinisuus, vaikka viittauskohteen piiriin kuuluisi myös feminiinejä. Esimerkiksi jos ryhmässä on 99 naista ja yksi mies, ryhmää puhutellaan sanalla ”veljet”. Tästäkin syystä on mahdollista, että Efeson seurakunnan kaitsijoiden ja diakonien joukossa oli myös naisia, vaikka Paavalin teksti näyttää koskettavan vain miehiä. 

Mitä Paavali sitten tarkoittaa sanonnalla ”yhden vaimon mies”? Jotkut ajattelevat sen tarkoittavan yksiavioisuutta. Tuskin tämäkään on oikea tulkinta, sillä kreikkalais-roomalaisessa kulttuurissa avioliittoinstituutti oli tiukasti yksiavioinen. Tosin miehellä oli avioliitossa ollessaankin lain suojaama oikeus seksuaaliseen kanssakäymiseen orjien ja prostituoitujen kanssa. 

Tulemme väistämättä johtopäätökseen, että ilmaisulla ”yhden vaimon mies” Paavali ei ota kantaa kaitsijan sukupuoleen eikä moniavioisuuteen vaan hänen siveelliseen käytökseensä. Hänen tulee olla puolisolleen uskollinen. 

Esittämäni tulkinta johtaa helluntaikansan tutkimaan tilaansa aivan uudesta näkökulmasta. Olemmeko herätysliike, joka kohtelee kovakouraisesti kaitsijan kutsumuksen saaneita naisia ja samalla silkkihansikkain niitä, jotka ovat luopuneet uskollisuudestaan omalle puolisolleen? Jos näin on, meidän tulee palata Paavalin viitoittamalle tielle. Yleinen pappeus ja avioliitto kunniaan. 

 

Kimmo Pohjalainen 

Kaarina 

 

 

Jeesuksen paluun kaksivaiheisuus 

Kaikkia meitä kiinnostaa, miten Jeesuksen paluu maan päälle tulee tapahtumaan. Asian tekee erikoiseksi se, että Jeesus sanoi, ettei hänkään tiedä ajankohtaa, vain Isä tietää. Koska asia on näin salainen, siitä ei ole tarkkaa ilmoitusta myöskään Raamatussa. Lukuisat Raamatun tutkijat ja opettajat ovat pyrkineet löytämään ”lopullisen” tiedon, mutta toiset tutkijat ovat voineet aina esittää vastalauseita. 

29. huhtikuuta ilmestyneessä Ristin Voitossa Risto Karhu kirjoittaa, että paluu olisi yksivaiheinen ja tapahtuu ennen suurta ahdistusta. Suuria ahdistuksen aikoja on jo ollutkin muun muassa alkuseurakunnan suurten vainojen aikoina, joten sen määritelmä ei ole yksiselitteinen. Suomeksikin on ilmestynyt aiheesta useita kirjoja, joista Karhu mainitsi Vilho Hartosen kirjan. Erinomaiset Raamatun opettajat Mauri Viksten ja Matti Villikka ovat myös kirjoittaneet asiasta sekä allekirjoittanut kirjan Mihin olemme menossa. Kymmeniä asiaa koskevia erikielisiä kirjoja on tullut luettua, koska asia on kiinnostanut jo nuoresta alkaen. 

Selkeää Raamatun mukaan on kuitenkin se, että Jeesus noutaa omansa, uudestisyntyneet seurakuntalaisensa, maan päältä ennen jumalatonta maailmaa kohtaavaa Jumalan vihan aikaa. Muun muassa 1. Tess. 1:10 sanoo: ”–– ja odottamaan taivaista hänen Poikaansa, Jeesusta, joka pelastaa meidät tulevasta vihasta.” Paavali ei kehota odottamaan suurta ahdistusta vaan Poikaa. Pojan tulo pilvissä noutamaan omansa kuvataan myös yksityiskohtaisesti (1. Tess. 4:16–18). Tällöin Jeesus ei siis tule toista kertaa maan päälle vaan noutaa omansa pilvissä ennen vihan aikaa. Samoin Paavali toteaa (1. Tess 5:9): ”Sillä Jumala ei ole määrännyt meitä vihaan, vaan saamaan pelastuksen Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta.” 

Mielestäni kaikkein vakuuttavimmat ilmoitukset löytyvät Ilmestyskirjasta. Ensinnäkin tähän viittaa kirje Filadelfian seurakunnalle (Ilm. 3:10) ja toiseksi se, ettei seurakuntaa eikä Pyhän Hengen puhetta seurakunnille esiinny lainkaan Ilmestyskirjan lukujen 4 ja 19 välillä, jolloin Jumalan vihan aika kohtaa jumalatonta maailmaa. 

 

Terho Jaatinen  

paimen, eläk. 

Mikkeli 

 

 

Mikä on ihminen 

 

Jumalani, Isäni, Israelin Pyhä Jumala. 

Kaikkivaltiudessasi olet ääretön, 

muuttumaton, iankaikkinen. 

 

Valitsit minulle Jeesuksessa Vapahtajassani 

henkilökohtaisen, oman tieni. 

Sovitettuna, johdatettuna ja varjeltuna. 

 

Sanani loppuvat ylistäessäni Sinua, 

rakastava Jumalani. 

Elämäni on liian lyhyt oppiakseni Sinua 

vielä enemmän tuntemaan. 

Kokemaan taivaallista rakkauttasi, 

isällistä huolenpitoasi. Olenhan lapsesi. 

 

Mikä on luomasi ihmisen arvo? 

Teithän hänestä lähes jumalolennon, 

kuvasi kaltaisen, ikuisuusihmisen. 

Tämä totuutesi ihmisen arvosta 

mykistää minut, uudelleen ja uudelleen. 

 

Elämäni on arvokas ja ainutkertainen, 

lahja, jolla on ikuisuusarvo. 

 

Mirja Imponen 

Oulu

 



Lukijalta
51

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan