Lapset ja Pyhä Henki - Menneiden vuosikymmenten virheet ovat pakottaneet arvioimaan seurakuntien toimintaa

Lapsityön ammattilaiset muistuttavat lapsen kehitystason huomioimisesta. - Myös lapsen persoonallisuus ja kasvuympäristö vaikuttavat siihen, kuinka lapsi kokee karismaattiset tilanteet. Siksi ylilyönnin raja on lapsikohtainen, Eeva Vainio sanoo. (Shutterstock)
Lapsityön ammattilaiset muistuttavat lapsen kehitystason huomioimisesta. - Myös lapsen persoonallisuus ja kasvuympäristö vaikuttavat siihen, kuinka lapsi kokee karismaattiset tilanteet. Siksi ylilyönnin raja on lapsikohtainen, Eeva Vainio sanoo. (Shutterstock)

Elina Rautio 

Jeesuksen paluulla pelottelua, painostusta kielillä puhumiseen, tunnekokemusten pumppaamista myöhäisillan rukouskokouksissa. 

Nämä traumoja aiheuttaneet ilmiöt ovat nykyisin hyvin harvinaisia helluntaiseurakuntien lapsityössä. Edelleen turvallisuutta ja sitä edistäviä periaatteita on kuitenkin tärkeää pohtia – ollaanhan hengellisessä lapsityössä ihmistaimen persoonan ytimessä. 

– Toisaalta karismaattisuutta ja tunteita ei tulisi kuitenkaan pelätä. Helluntailaisina uskomme, että Pyhä Henki toimii keskellämme, joten haluamme välittää sitä myös lapsille, Helsingin Saalem-seurakunnan lapsityön johtaja Katri Salmela kiteyttää. 

Millaista voisi sitten olla tasapainoinen karismaattisuus lapsityössä? Kuinka voisimme samanaikaisesti huolehtia lapsen turvallisuudesta ja antaa tilaa Pyhän Hengen toiminnalle?

 

 

      Lapset jakavat rohkeasti rukousaiheita.

 

Lääketieteen tohtorin ja King’s Kids -työn konkarin Markku Virkkilän mukaan kaikki lähtee jumalakuvasta: siitä, millainen kuva Jumalasta lapselle välitetään. 

– Onko Jumala armahtava, turvallinen ja läheinen – sellainen, jolle vai kertoa rukouksessa ihan kaiken – vai sellainen, joka vahtii ja rankaisee. Jumalakuva vaikuttaa kaiken opetuksen ja toiminnan taustalla, hän summaa. 

Ankara jumalakuva johtaa lakihenkisyyteen ja painostavaan ilmapiiriin, jossa ei saa kyseenalaistaa eikä kysyä. 

– Uskon ei tulisi aiheuttaa pelkoa vaan iloa ja turvaa. Olen pitänyt esimerkiksi King’s Kids -työssä hyvänä lähtökohtana kysymystä: ”Tuoko se, mitä teemme, iloa Jumalan sydämelle?” Virkkilä kertoo ja huomauttaa, että turvallinen karismaattisuus täyttää nämä kriteerit. 

– Terve karismaattisuus on luontevaa ja lasta hoitavaa. Myönteinen karismaattinen kokemus voi olla lapselle todella merkittävä myös myöhemmin elämässä, kun hän alkaa epäillä Jumalan olemassaoloa. 

 

IK-opiston monimuotokoulutusten ja terapeuttisen sielunhoitokoulutuksen vastuuopettaja Eeva Vainio näkee turvallisen karismaattisuuden lähtökohdaksi lapsen kehitystason huomioimisen. Mitä pienemmästä lapsesta on kyse, sitä tarkemmin täytyisi pohtia, ymmärtääkö lapsi, mitä tilanteessa tapahtuu. 

– Perusturvallisuudesta pitäisi huolehtia aina. Esimerkiksi jos opetetaan pyhällä Hengellä täyttymisestä, on tärkeää kertoa etukäteen, mitä siinä tapahtuu ja että esimerkiksi kielillä puhumista voi itse hallita. Silloin lapsi ymmärtää, että hän voi itse vaikuttaa ympärillään tapahtuviin asioihin, lapsi- ja varhaisnuorisotyötä tehnyt Vainio painottaa. 

Hän kehottaa myös varmistamaan, että rukoushetkissä on aina paikalla aikuisia, jotka eivät heittäydy Hengen vietäviksi. Silloin tilanteesta hämmentynyt lapsi löytää aikuisen, jonka luota voi hakea turvaa. 

– Minulla on ollut periaatteena myös, että rukoustilanteisiinkin voi osallistua vain katselemalla. Jumalan Pyhä Henki ei siitä vähene. Olen myös sanonut lapsille, että aina saa lähteä pois. Siinä tapauksessa joku aikuinen tai isonen lähtee lapsen mukaan.

 

 

       Kokemuksia ei tulisi mitata eikä vertailla.

 

Myös Markku Virkkilä painottaa asioiden selittämistä lapsen ikätason mukaisesti. Lapsen ajattelu on vielä alakouluikäisenäkin hyvin konkreettista, joten kielikuvat ja symbolit on syytä avata. 

– Esimerkiksi ylistyslauluissa saattaa olla kieltä, jota lapsi ei ymmärrä. On myös hyvä pohtia, onko järkevää puhua lasten kuulleen vaikkapa demoneista tai maailmanlopusta. 

Jos lapsi ei ymmärrä kuulemaansa, asia saattaa muuttaa muotoaan, vääristyä ja paisua. 

– Lapsilla on voimakas mielikuvitus. Siksi aikuisen tulee aina kysyä, jäikö jokin asia askarruttamaan. 

 

Pyhän Hengen aikaansaamat kokemukset ovat turvallisia, jos niistä on opetettu ja jos ne syntyvät itsestään. Katri Salmela pitää tärkeänä, että karismaattisuus nähdään luonnollisena asiana, joka kulkee myös arjessa mukana. 

– Lapset jakavat rohkeasti rukousaiheita ja heillä on vahva luottamus siihen, että Jumala voi tehdä ihmeitä. Siksi onkin tärkeää opettaa heille, että voimme rukoilla Jumalaa aina, siellä missä olemme. 

Saalemin leireillä on tällaisen spontaanin rukouksen seurauksena tapahtunut myös paranemisihmeitä. Esimerkiksi jalkapallopelissä niksahtanut polvi parani, kun ohjaajalle tuli mieleen rukoilla sen puolesta kentän reunalla. 

Salmela painottaa myös lapsilähtöisyyttä eli lapsen omien toiveiden noudattamista. 

– Emme järjestä erityistilaisuuksia Pyhällä Hengellä täyttymistä varten. Kuitenkin jos lapsi itse sanoo rukoustilanteessa, että haluaa täyttyä Pyhällä Hengellä, silloin rukoilemme sitä. 

”Pumppaamista” ja lapsen tunteiden hyväksikäyttöä pyritään välttämään myös käytännön järjestelyiden avulla: leirien rukoushetket on siirretty aamupäivälle eli sellaiseen hetkeen, jolloin lapsen vireystila on korkeimmillaan. 

– Totta kai iltatilaisuudenkin jälkeen rukoilemme lasten puolesta, jos joku sitä haluaa. 

 

Markku Virkkilä näkee niin ikään tärkeäksi sen, että karismaattinen ja kokemuksellinen toiminta tapahtuu lapsen ehdoilla. 

– Montaa asiaa voi tehdä, jos aloite tulee lapsilta. Muistan esimerkiksi kerran, jolloin muutamat ryhmämme lapset saivat jumalanpalveluksen jälkeen päähänsä mennä rukoilemaan ihmisten puolesta, hän kertoo. 

Virkkilä painottaa myös lasten yliluonnollisten kokemusten kunnioittamista ja sen kuuntelemista, haluavatko he, että niistä kerrotaan toisille vai ei. Kokemuksia, Pyhällä Hengellä täyttymistä tai uskon määrää ei tulisi myöskään mitata eikä vertailla. 

Katri Salmela on samoilla linjoilla. 

– Omasta lapsuudestani on jäänyt mielikuva, että armolahjat on tarkoitettu vain hyville uskoville. Siksi näen tärkeäksi, ettei armolahjoja esitellä uskovaisuuden mittareina. 

 

Juttu on julkaistu aikaisemmin Noste-lehdessä 4/2017. 



Lukijalta
40/201

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan