Kuka reformaattori olisit?

1. Millainen oppilas olit koulussa?

a) Sain parhaan mahdollisen koulutuksen. Nuorena tulin tosin kokeilleeksi alaa, joka ei sopinut minulle.

b) Isäni painosti minua hyvään ammattiin, mutta en oikein viihtynyt koulun penkillä.

c) Olin varhaiskypsä lapsi, oikea mallioppilas.

 d) Etenin opinnoissani hyvin, vaikka pidinkin muutaman välivuoden. Minulle selvisi vasta aikuisiässä, mitä oikeasti haluan tehdä elämälläni.

 

2. Kuvaile perhetilannettasi.

a) Olen sinkku, mutta minulla on läheisiä ystäviä.

b) Elän ruuhkavuosia lapsiperheen arjen ja työn puristuksessa.

c) ja d) Olen naimisissa.

 

3. Millainen olet luonteeltasi?

a) Haluan aina oppia uutta, ja tulen toimeen erilaisten ihmisten kanssa.

b) Olen luova, ulospäinsuuntautunut ja nopea reagoimaan.

c) Minusta saa viileän vaikutelman, mutta sisälläni jylläävät voimakkaat tunteet. Olen taipuvainen ahdistumaan.

d) Perehdyn asioihin syvällisesti ja pidän kiinni periaatteistani.

 

4. Mikä on suosiosi salaisuus?

a) En ole mikään vouhottaja, vaan pikemminkin kultaisen keskitien kulkija. Hillitty charmini on tuonut minulle monia kannattajia, vaikka ääripään ihmisiä maltillisuuteni saattaakin ärsyttää.

b) Saan ihmiset puolelleni, sillä tyylini on lennokas mutta ajatukseni maanläheisiä ja ymmärrettäviä.

c) Olen hyvä kokoamaan tietoa ja välittämään sitä kirjallisessa muodossa.

d) En tiedä, voiko puhua suosiosta, vaikka minulla omat kannattajani onkin. Ehkä merkitykseni ymmärretään vasta sitten, kun minusta on aika jättänyt.

 

5. Miten suhtaudut omaan uskonyhteisöösi?

a) Siedän tätä kirkkoa siinä toivossa, että jonain päivänä siitä tulee parempi, samoin kuin kirkko on pakotettu sietämään minua siinä toivossa, että jonain päivänä minusta tulee parempi.

b) Halusin uudistaa kirkkoani sisältäpäin, mutta se ei niille jästipäille kelvannut, joten piti lähteä.

c) Olen vahvasti mukana päättämässä, miten asioita hoidetaan.

d) Tiedän, mihin uskon, mutta tällä hetkellä minulle ei oikein ole paikkaa seurakuntakentällä.

 

6. Mitä ajattelet kasteesta?

a) En halua osallistua kastekiistoihin.

b) Kasteessa usko annetaan ihmiselle lahjana, mutta ihminen voi myös luopua lahjasta.

c) Kaste itsessään ei pelasta vaan on merkki siitä, että ihminen on Jumalan armosta päässyt osaksi Kristuksen seurakuntaa.

d) Kasteessa on kyse siitä, että kastettava tunnustaa kristillisen uskonsa julkisesti.

 

7. Miten käyttäydyt sosiaalisessa mediassa?

a) Esitän kriittiset huomiot vastustajilleni huumoriin verhottuna.

b) Minulla on paljon seuraajia, mutta välillä on tullut syytöksiä vihapuheesta. Kun meikäläiseltä palaa pinna, en tuhlaa aikaani siihen, että asettelisin sanani kauniisti.

c) Minulla on oma foorumi, jonka keskusteluja moderoin rankalla kädellä.

d) Sanon mielipiteeni suoraan, mutta tiedän, etten voi pakottaa toisia ajattelemaan samoin kuin minä.

 

8. Mikä on mottosi?

a) Kun saan vähän rahaa, ostan kirjoja; jos rahaa jää yli, ostan ruokaa ja vaatteita.

b) Meidän täytyy kuulla ilosanoma joka päivä, koska me unohdamme sen joka päivä.

c) Todellinen viisaus koostuu kahdesta asiasta: Jumalan tuntemisesta ja itsetuntemuksesta.

d) Sana ei ohjaa meitä joutilaisuuteen vaan taisteluun, sillä meidän on väsymättä kamppailtava, ei ihmisiä vaan heidän jumalattomia oppejaan vastaan.

 

 

Eniten a-vastauksia:

Erasmus Rotterdamilainen (n. 1466–1536) oli filosofi ja teologi, jonka ajattelusta reformaattorit saivat vaikutteita. Hän kritisoi katolista kirkkoa muun muassa teoksessaan Tyhmyyden ylistys, jossa hän iskee satiirin keinoin epäkohtia vastaan. Kriittisyydestään huolimatta hän pysyi koko ikänsä katolisen kirkon jäsenenä.

 

Erasmus arvosti vapautta ajatella itsenäisesti ja vältti sitoumuksia, jotka voisivat temmata hänet mukaan kiistoihin. Luther olisi toivonut hänen liittyvän mukaan reformaation rintamaan mutta joutui tässä suhteessa pettymään arvostamaansa mieheen.

 

 

Eniten b-vastauksia:

Martti Luther (1483–1546) lienee reformaattoreista se, joka vähiten kaipaa esittelyä. Hänet tunnetaan muun muassa kansankielisestä raamatunkäännöksestään, musiikillisista ansioistaan ja särmikkäästä luonteestaan. Kaiken muun lisäksi Luther oli aviomies ja kuuden lapsen isä.

 

Reformaation katsotaan alkaneen Lutherin teeseistä, joissa hän arvosteli muun muassa anekauppaa. Hän kävi julkisia väittelyitä sekä katolisen kirkon edustajien että toisten reformaattorien kanssa.

 

 

Eniten c-vastauksia:

Jean Calvin (1509–1564) lukeutuu protestanttisen reformaation toiseen sukupolveen. Hän jatkoi ja kehitti toisten aloittamaa työtä ja jäi historiaan yhtenä reformoidun kirkkoperheen kantaisistä.

 

Calvin pääsi vuonna 1541 päättävään asemaan Geneven kaupungissa ja pyrki luomaan siitä ihanteidensa mukaisen yhteisön. Nykykristityn näkökulmasta kaupungin hallinto oli varsin kovakouraista, sillä toisinajattelijoita tuomittiin kuolemaan. Myös muun muassa kiroilusta, uhkapeleistä ja tanssista joutui vähintäänkin vankilaan.

 

 

Eniten d-vastauksia:

Balthasar Hübmaier (1480–1528) oli anabaptistisen liikkeen vaikuttaja, joka on jäänyt reformaattoreiden joukossa melko tuntemattomaksi. Hän oli katolilainen oppinut ennen kuin koki hengellisen heräämisen ja vakuuttui reformaation opeista.

 

Hübmaierin mukaan kristillisen uskon tuli perustua yksin Raamattuun. Tätä kautta hän päätyi kannattamaan uskovien kastetta ja meni itsekin kasteelle. Kuten monille muillekin anabaptisteille, Hübmaierille kävi huonosti. Mies poltettiin roviolla, ja muutaman päivän kuluttua hänen vaimonsa teloitettiin hukuttamalla.

 

 

Säde Loponen

 




51

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja