Kiitos ja anteeksi

Minulla ei ole hallussani kovin monia perinteisiä aikuisuuden merkkejä. Olen naimisissa, mutta lapsia ei ole. On vakityö muttei asuntolainaa, autoa tai edes ajokorttia. Koira on sentään puoliksi kultainennoutaja, ja jostain kaapin perukoilta taitaa löytyä Aalto-
maljakko.

Monille aikuisuus avautuu jonkin suuren virstanpylvään kautta. Minulle se avautui turkulaisessa ravintolassa, kun vietin iltaa itseäni kymmenen vuotta nuorempien seurassa. Olin tilannut lohta, ja sitä syödessäni huomasin, että kala oli keskeltä raakaa.

Mitä tekee aikuinen? Lähettää annoksen takaisin keittiöön ja saa tilalle uuden. Kaverit päivittelivät rohkeuttani, enkä tosiaan olisi itsekään yltänyt moiseen suoritukseen heidän iässään. Olisin pistellyt kalan poskeeni ja päätellyt, että itsessäni on jotain vikaa, kun en pidä sen mausta.

Tätäkin on aikuisuus: tietoisuutta siitä, miten asioiden tulisi olla, ja kykyä reagoida.

Viime aikoina sisäinen palautteenantajani on päässyt toden teolla valloilleen. Olen esimerkiksi antanut palautetta leirintäalueelle, jossa jouduin maksamaan ylimääräisiä maksuja, ja järjestölle, jonka feissari käyttäytyi manipuloivasti.

Yritän huomata myös tilaisuudet kiittää. En koskaan unohda hammaslääkärin hämillisen ilahtunutta ilmettä, kun totesin, ettei kukaan ole työntänyt puudutuspiikkejä ikeniini yhtä kivuttomasti kuin hän.

Palautteen antaminen vaatii taitoa, mutta vielä vaikeampaa on sen vastaanottaminen. Kehut ehkä menevät, mutta harva pystyy kuuntelemaan kielteisiä kommentteja puolustelematta itseään.

Otetaanpa esimerkki kristilliseltä kentältä. Viime talvena kohtasin ystävieni kanssa evankelistan, jonka käytös sai minut lähestymään hänen seurakuntansa johtajaa sähköpostitse. Porukkamme eli iloisen jälleennäkemisen ensi hetkiä, kun joukkoon lyöttäytyi mies, joka alkoi puhua valinnasta taivaan ja helvetin välillä. Hän ei tiennyt puhuvansa ihmisille, joille asia oli hyvinkin tuttu: olihan meitä siinä pastori, diakoni, kristillisen lehden toimittaja ja neljäntenä henkilö, joka oli huonojen kokemustensa takia ottanut etäisyyttä seurakuntiin. Emme kertoneet taustoistamme, koska mies ei antanut siihen tilaisuutta.

Tilannetajuton evankelista yritti sinnikkäästi saada meidät rukoilemaan uskoontulorukouksen: ”No niin, rohkeesti vaan, kuka aloittaa?” Totesin, että emmeköhän me kaikki ole sen jossain vaiheessa elämäämme rukoilleet. Kiusallisen hiljaisuuden jälkeen tiemme viimein erkanivat.

Sain sähköpostiini pitkän vastauksen, jossa johtaja pahoitteli tapahtunutta ja avasi toiminnan periaatteita. Muuten hyvä, mutta hän ei malttanut olla tarttumatta siihen, että olin kutsunut painostavaa lähestymistapaa hengelliseksi väkivallaksi. Sitä se ei kuulemma missään tapauksessa ollut (tuntematon mies vain yritti kuoleman uhkaan vetoamalla saada minut tekemään jotain, mitä en halunnut – olipa hupsua luulla sitä väkivallaksi). Hän myös vihjasi, että vähän oli vikaa meissäkin, kun emme heti tulleet kaapista ja kertoneet olevamme uskovia.

Herätyskristillisissä piireissä marinoituneena ymmärrän johtajan sielunelämää ja tiedostan toiminnan hyvän tarkoituksen, mutta hänen selittelynsä vesittivät anteeksipyynnön. Ei voi vaikuttaa aidosti pahoittelevalta, jos samaan aikaan yrittää perustella toisen tunnekokemusta vääräksi. Fokuksen on oltava joko anteeksipyynnössä tai oman toiminnan puolustamisessa, sillä yhdistelmä on mahdoton.

Anteeksi voi toki pyytää monessa merkityksessä. Kuulin kerran sivusta riidan, jossa toinen osapuoli tiuskaisi toiselle: ”Mä oon pahoillani, että sä oot hullu!” Varmaan jokaisen asiakaspalvelijan on joskus tehnyt mieli vastata palautteeseen samalla tyylillä.

Ruotsalainen Livets Ord antoi hiljattain hyvän esimerkin anteeksipyynnöstä. Johtaja Joakim Lundqvistin johdolla koko seurakunta rukoili polvillaan, että yhteisö saisi anteeksi menneisyyden virheet, joiden vuoksi moni oli haavoittunut sen toiminnan piirissä. Seurakunnasta aikoinaan irtaantunut Karin Fahlström kertoi Dagen-lehdelle Lundqvistin puheen koskettaneen häntä, koska siihen ei sisältynyt mutta-sanaa: ei kertomuksia siitä, mitä kaikkea hienoa seurakunta on kaikesta huolimatta saanut aikaan. Oli vain avoin, nöyrä anteeksipyyntö.


Säde Loponen

Lukijalta
51���52/2019

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan