Jokainen asia on laulun arvoinen

Monesti jokin sisäinen aavistukseni paljastuu vasta sen kautta, kun alan kirjoittaa siitä lauluntekstiä, Jari Kekäle sanoo. Kuva: Valtteri Salo
Monesti jokin sisäinen aavistukseni paljastuu vasta sen kautta, kun alan kirjoittaa siitä lauluntekstiä, Jari Kekäle sanoo. Kuva: Valtteri Salo
Noin 30 vuotta laulaja-lauluntekijänä toimineen Jari Kekäleen tunnetuin kappale on Laula ihmisille, jonka muun muassa Jukka Leppilampi on levyttänyt. Laulu alkaa sanoilla ”Laula ihmisille ilosta, laula surusta, laula väreistä maailman...”

– Laulun teksti avaa Jumalan maailman kauneutta ja mahdollisuuksien rikkautta. Ehkä se on yksi syy, miksi se laulu puhuttelee kuulijoita ja erityisesti nuoria, lauluntekijä pohtii.

Kekäleen mielestä kaikki asiat, jotka kuuluvat Jumalan maailmaan ja ovat ihmisen todellisuutta, ovat kiinnostavia asioita. Silloin jokainen asia on laulun arvoinen.

– Jumalan maailmassa me kristittyinä olemme kotikentällä kaikkialla. Jokaisessa lehdessä ja auringonsäteessä on Jumalan sormenkosketus. Se kirkkaus, joka Jumalassa on, välähtää välillä, ja sen voi nähdä mitä erilaisimmissa paikoissa.

Armon ja arvon aiheita

Kymmenen viime vuoden ajan Jari Kekäle on toiminut evankelis-luterilaisen seurakunnan perheneuvojana Järvenpäässä. Ihmisten vaikeuksien kohtaaminen kuuluu hänen uusista lauluistaan, jotka on koottu Tämä aurinko ei laske -nimiselle äänitteelle.

– Halusin kirjoittaa kärsimyksestä sen takia, että se aihe koskettaa minua. On vaikeaa katsoa omaa tai toisen ihmisen kipua. Siihen tarvitaan Jumalan antamaa voimaa, viisautta ja rohkeutta.

– Minulla on lauluissani kaksi keskeistä teemaa, joita katselen eri kulmista. Ne ovat ihmisen arvo särkyneisyytensä ja syntisyytensä keskellä ja Jumalan armo, joka antaa mahdollisuuden katsoa ihmisen särkynyttä ja syntistä todellisuutta juuri sellaisena kuin se on.

Työssään perheneuvojana Kekäle voi hyödyntää omia kokemuksiaan ja kipujaan, ja niiden kautta ymmärtää toisten kohtaamia vaikeuksia.

– Minulle on uskottu tietyt vaikeudet ja haavat, joita olen terapeuttisesti kohdannut ja käsitellyt. Myöhemmin niistä on tullut välineitä, joilla minä autan muita ihmisiä.

– Ihmisen kokemasta vaikeudesta tai vammasta voi Jumalan armon avulla tulla armolahja. Se voi alkaa loistaa tummien sävyjen lisäksi lämpimiä ja rikkaita sävyjä, joita toiset ihastelevat.

Jerikon majatalossa

Ihmiset hakeutuvat perheneuvojan luokse useimmiten silloin, kun heillä on ongelmia avioliitossa tai perheessä on jokin muu kriisi.

– Jos pariskunta harkitsee eroamista, minun tehtäväni on auttaa heitä löytämään uusia näkökulmia. Ei kannata tehdä hätiköityjä ratkaisuja vaan rauhassa miettiä eri puolilta sitä tilannetta, itseään ja toista osapuolta, Kekäle kertoo.

– Ajattelen perheneuvontaa Jerikon majatalona, jossa haavoille lyötyjä ihmisiä pyritään auttamaan tolpilleen. Laupias samarialainen ei kysy, mihin he osoittavat kiitoksensa ja kenelle he maksavat. Se on jo maksettu. Minun mielestäni se on Jumalan valtakunnan näköalaa.

Työssään perheneuvojana Jari Kekälettä auttaa Jumalan häntä kohtaan osoittama rakkaus.

– Minun elämääni on koskettanut Jeesus ja se, miten hän kohtaa ihmisiä. Jos minä en olisi saanut kohdata ansiotonta Jumalan hyvyyttä ja ihmisrakkautta, työni olisi paljon vaikeampaa.


Heli Markkunen


40/201

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja