Huono rukoilija

Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock
Alakouluikäisenä kiinnostuin rukoilemisesta. Olin oppinut äidiltä Isä meidän -rukouksen, mutta halusin viedä homman seuraavalle tasolle. Kokosin jakkaralle kotialttarin ja asettelin sille kaikki aihepiiriin sopivat esineet, jotka satuin omistamaan: muutaman vuoden takaisen Päivän Tunnussanan, Gideoneilta saadun Uuden Testamentin ja Turun tuomiokirkkoa esittävän postikortin. Jakkara oli nurkassa ja jäi kätevästi piiloon, kun joku avasi huoneeni oven.

Eräänä päivänä olin rukoilemassa, kun isä tuli yhtäkkiä sisään. Hän yllätti minut niin sanotusti housut kintuissa alttarin ääreltä. Häkellyin niin, että purskahdin itkuun. Rauhoituin vasta, kun isä oli riittävästi vakuutellut, ettei ollut syytä itkeä eikä rukoilemisessa ollut mitään pahaa.

Nykyään tapaus tuntuu sekä liikuttavalta että huvittavalta. Mieheni mielestä se on kuin suoraan jostain pyhimyslegendasta. Siinä missä muut lapset jäävät kiinni pornolehtien katselusta, tämä valittu lapsi lehteili vain Päivän Tunnussanaa.

En tiedä, johtuiko reaktioni siitä, että olin kuullut isän esittävän hieman uskontokriittisiä mielipiteitä ja pelkäsin hänen nyt pitävän minua typeränä. Lapsethan yleensä tulkitsevat vanhempiensa puheita itseään koskeviksi silloinkin, kun vanhemmat tarkoittavat vallan muuta. Nolostuminen voi kuitenkin kummuta myös siitä, että rukoillessaan ihminen on tavallaan paljas. Hengellisyydessä on pyhä ja yksityinen puolensa samalla tavalla kuin vaikkapa seksuaalisuudessa.

Suomalaiset ovat tottuneet ajattelemaan, että uskonto on yksityisasia. Herätyskristillisissä piireissä asia ymmärretään toisin. ”Pää pystyyn, näytä värisi! Pää pystyyn, kerro uskosi”, lauletaan tutussa hengellisessä laulussa.

Oma näkemykseni sijoittuu jonnekin edellisten välimaastoon. Minusta on hullua puhua uskosta vain yksityisasiana tai esimerkiksi vaatia, että politiikkaa ja uskontoa ei sekoiteta. Jos usko on ydin, joka lävistää ihmisen koko olemuksen, miten hän voisi irrottaa sen itsestään? Hän voi toki olla puhumatta uskostaan, mutta se vaikuttaa silti hänen tekoihinsa ja ajatuksiinsa.

Toisaalta uskoon liittyy myös yksityinen puolensa, Jumalan ja ihmisen välinen henkilökohtainen kohtaaminen: ”mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa”.

***

Varhaisesta harrastuneisuudestani huolimatta olen omasta mielestäni huono rukoilija. Tuntikausia kestävät rukouskokoukset kauhistuttavat minua. Käsi puutuu koholla pitämisestä ja ajatus harhailee. Jos rukoilen ääneen, en haluaisi toistaa fraaseja, mutta mitä  muuta sitten sanoisin? Miten sanoa sama asia niin monella eri tavalla, että rukous kestää edes muutaman minuutin?

Vaikka on tiedossa, ettei meitä kuulla monisanaisuutemme tähden, monisanaisuus on muodostunut ihanteeksi. Tämä tulee selvimmin näkyviin silloin, kun joku jättää odotukset täyttämättä. Erästä ystävääni pyydettiin kerran siunaamaan matka, jolle joukko ihmisiä oli lähdössä. ”Herra, siunaa tämä matka. Aamen”, hän sanoi. Muut näyttivät hetken pöllämystyneiltä. Olihan se rukous, muttei kirjoittamattoman kaavan mukainen.

En suinkaan vastusta sanoja, sitä älköön kukaan luulko. Nehän ovat rakkaimpia työkalujani, ja etenkin esirukouksen yhteydessä niillä on myös sielunhoidollinen merkitys sille, joka kuulee puolestaan rukoiltavan. Yksityisessä rukouksessa minulla vain on usein hyvin vähän sanottavaa. Tunnen itseni kykenemättömäksi määrittelemään Jumalaa, ihmisiä ja ihmisten ongelmia; haluaisin vain päästä Jumalan lähelle. Niinpä viihdynkin parhaiten hiljaisen rukouksen tilaisuuksissa.

Kun kaksi ihmistä tuntee toisensa läheisesti ja on syvästi kiintynyt toisiinsa, he voivat toisaalta puhua mistä vain ja toisaalta istuskella hiljaa yhdessä, ilman että vaitiolo tuntuu vaivaannuttavalta. Ehkä näin voi olla myös ihmisen ja Jumalan suhteessa.


Säde Loponen

Lukijalta
34/2016Sateet

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan