Arvio: Vastoin kansainvälisen tutkimuksen valtauomaa
Ville Mäkipelto & Paavo Huotari. Sensuroitu: Raamatun muutosten vaiettu historia. Otava 2023. Sid. 225 s.
Teologian tohtori Ville Mäkipellon ja teologian maisteri Paavo Huotarin kirjoittama teos on kirjoitettu tavalliselle suomalaiselle matkaoppaaksi Raamatun tekstihistorian kiehtovaan maailmaan. Toisaalta se on myös taitavasti kirjoitettu pamflettikirja, jonka keskeinen sanoma tai teesi on se, että Raamattu on monin tavoin epäluotettava. Tämä väkevästi esiin puskeva asenteellisuus horjuttaa hieman matkaoppaan askellusta, vaikka monta nähtävyyttä esitellään ihan ansiokkaastikin.
Kirjoittajat nostavat Uuden testamentin käsikirjoituksia ja niiden kopiointia tutkivasta tekstikritiikistä esille kaksi merkittävintä epäselvyyttä: Markuksen evankeliumin loppujakeet 16:9–20 ja Johanneksen evankeliumiin sijoitetun kertomuksen aviorikoksesta tavatusta naisesta (7:53–8:11). On laajalti tunnustettua, että kyseiset kohdat eivät kuuluneet alkuperäisiin teosten käsikirjoituksiin. Varsin erikoinen ja perusteeton on kuitenkin kirjoittajien väite, jonka mukaan tämä olisi ”vain jäävuoren huippu” (s. 118). Uuden testamentin käsikirjoituksia ja niiden historiaa on nimittäin tutkittu valtavasti. Valtaosa eri kopioiden eroista on merkityksettömiä tekstikappaleiden varsinaisen asiasisällön kannalta. Kysymys ei ole jäävuoren huipusta vaan itse jäävuoresta. Muualla on vain pieniä ajelehtivia jäälauttoja.
Tylsä tosiasia onkin se, että meillä on käsissämme varsin luotettava versio Uudesta testamentista.
Käsikirjoitusten erot on tunnettu ja tunnustettu jo kauan. Niitä ei kukaan salaile eikä niihin liity erityistä draamaa. Kuvaavaa on, että perusteellisin tiedossani olevin suomenkielinen johdanto Uuden testamentin tekstikritiikkiin on Jurvan baptistiseurakunnan kotisivuilla. Ainakaan tämän Suomen vanhimman vapaiden suuntien seurakunnan mummoilta ei asiaa ole salailtu tai sensuroitu. Tylsä tosiasia onkin se, että meillä on lopulta käsissämme varsin luotettava versio Uudesta testamentista.
Kirjoittajat käyvät aggressiivisesti myös evankeliumien historiallisen kuvausvoiman kimppuun. Vauhti on kova, mutta askelmerkki ei ihan osu kohdalleen. Esimerkiksi Markuksen evankeliumista he toteavat, että ”se saattaa kyllä sisältää varhaisempia Jeesuksesta kerrottuja tarinoita” (s. 109). Tämä ei millään muotoa edusta kansainvälisen Jeesus-tutkimuksen valtauoman käsitystä, jonka mukaan teksti sisältää itse asiassa varsin paljon historiaan perustuvaa kuvausta Jeesuksen toiminnasta.
Kirjan teksti olisi ollut hyvä antaa jo käsikirjoitusvaiheessa jollekin evankeliumi- ja Jeesus-tutkimukseen perehtyneelle tutkijalle kommentoitavaksi. Kompastelu esimerkiksi kaksilähdeteorian peruslogiikassa antaa ymmärtää, että näin ei ilmeisesti ole tehty. Kirjoittajat esimerkiksi pohtivat, onko ajatus Jeesuksen neitseestäsyntymisestä Matteuksen evankeliumia varhaisempi ilmiö. Ajatus kuitenkin esiintyy sekä Luukkaan että Matteuksen evankeliumissa, mikä määritelmällisesti tarkoittaa, että se on Matteuksen evankeliumia varhaisempi.
Helluntailaiselle lukijalle erityisen kiinnostava ja koskettava on kirjan epilogi, jossa kirjoittajat kuvaavat henkilöhistoriallista irtautumistaan helluntaitaustoistaan. Tämä kannattaisikin oikeastaan lukea osana johdantoa. Siinä kuvatut kipuilut ovat meille monille tuttuja ja aitoja kokemuksia.
Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi. – Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava
nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saanut vuosien aikana tukevaa
tuntumaa eri kristillisten piirien nuoriin.
...
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tallessa kansioita, joihin on
kertynyt yli 200 samaa aihetta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat
taistelusta, jonka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaLähi-idän
kristityistä puhuttaessa tulee melko
nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista
ja lujista sukusiteistä juontava
ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin,
kun to...
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan
tehtävä? Kenelle se
oikein kuuluu? Miksi
niin harvat innostuvat nykyisin
evankelioimisesta? Ja
mitä se oikeastaan käytännössä
on?
TeemaEvankelioimisen suuria
innovaatioita helluntailiikkeessä olivat
1900-luvun alkupuolella telttakokoukset
ja kitarakuorot. Evankelioiva
Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset,
ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen
kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton
on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation
merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää
enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten
merkittävimmistä globaalin
kristillisyyden ilmiöistä.” Näin
suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten
ja roomalaiskatolisen kirkon
vuonna 1972 aloittamaa k...