Benjamin E. Zeller: Heaven’s Gate – America’s Ufo Religion. New York University Press 2014. Nid. 287 sivua.
Kirjassaan Heaven’s Gate – America’s Ufo Religion yhdysvaltalainen uskonnon apulaisprofessori Benjamin E. Zeller tekee perusteellisen tutkimusmatkan Marshall Applewhiten ja Bonnie Nettlesin 1970-luvulla Yhdysvalloissa perustamaan uskonnolliseen kulttiin. Kultin toiminta päättyi keväällä 1997 liikkeen 39 jäsenen joukkoitsemurhaan.
Applewhite kasvoi presbyteerisaarnaajan perheessä. Kristinusko näytteli hänen elämässään tärkeää roolia pitkään, kunnes hän alkoi kiinnostua erilaisista vaihtoehdoista perinteiselle kristilliselle opille. Nettles varttui baptistiperheessä mutta kiinnostui aikuisiässä astrologiasta, teosofiasta, spiritismistä ja okkultismista.
Nettles ja Applewhite tutustuivat toisiinsa 1972 ja kehittivät oppirakennelman, jossa heidän seuraajansa voivat ihmisluontonsa hylkäämällä muuttua kuolemattomiksi maan ulkopuolisiksi olennoiksi nousemalla ufon kyydissä taivaaseen eli seuraavalle tasolle. Applewhite opetti seuraajilleen, miten avaruusalus seurasi Hale–Bopp-komeettaa, joka oli lähimmillään maata maaliskuussa 1997. Tällöin oli sopiva hetki jättää vihamielinen maailma taakse ja vaihtaa vajavainen ruumis ufossa odottavaan täydelliseen kehoon.
Teos muistuttaa, miksi emme saisi
koskaan pitää evankeliumia Jeesuksesta piilossa.
Zellerin teoksen kuudesta osasta ensimmäinen avaa Heaven’s Gate (Taivaan portti) -kultin kulttuurillista ja uskonnollista alkuperää ja taustaa. Toinen osa tutkii, miksi ihmiset liittyivät kyseiseen lahkoon, kolmas pureutuu liikkeen uskonnolliseen maailmankuvaan, neljäs tarkastelee kultin teologiaa. Viides osa syväluotaa sen uskonnollisia käytäntöjä ja tapoja. Lopuksi kirjailija pohtii, miksi kultin vuosikymmenten matka päättyi kalifornialaislähiössä surullisenkuuluisalla tavalla.
Vaikka kultin opit saivatkin paljon vaikutteita ufologiasta, science fictionista ja salaliittoteorioista, Zellerin mukaan sen kaksi suurinta päävaikuttajaa olivat silti erilaiset new age -aatteet ja evankelikaalinen, lopunaikoja painottava kristillisyys.
Tutkijat ovatkin keskustelleet paljon siitä, oliko Heaven’s Gate pohjimmiltaan kristillinen vai new age -kultti. Zeller kannattaa kirjassaan ensimmäistä vaihtehtoa, koska liike noudatti oppijärjestelmää, joka sisälsi uskonnollisen teologian tavanomaiset tunnusmerkit: uskon pelastukseen (soteriologia), uskon maailmankaikkeuden järjestykseen (kosmologia), uskon kaiken loppuun (eskatologia) sekä pyrkimyksen ymmärtää Kristuksen luontoa (kristologia).
Liikkeen Raamatun tekstien käyttö oli valikoivaa. Kaikki Raamatusta lainatut kohdat tulkittiin sen näkemyksen valossa, että pahat ulkoavaruuden olennot houkuttelivat ihmiskuntaa korruption tilaan, kun taas hyvät ulkoavaruuden olennot halusivat auttaa ihmisiä kehittymään.
Brian E. Zeller ei demonisoi kirjassaan Heave’´s Gate -kultin jäseniä. Huijattujen hullujen sijasta hän pyrkii näkemään heidät tavallisina ihmisinä, jotka kaikkien muiden tavoin etsivät tarkoitusta ja merkitystä elämäänsä tässä ajassa ja tuonpuoleisessa. Meille uskoville teos on vakava muistutus siitä, miksi emme saisi koskaan pitää evankeliumia Jeesuksesta piilossa tässä maailmassa. Ufouskonnon tarjoama totuus taivaan portista olikin tuhon tie.
Markus Majabacka
Liikkeen oppijärjestelmä sisälsi uskonnollisen teologian tunnusmerkit.
Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi. – Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava
nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saanut vuosien aikana tukevaa
tuntumaa eri kristillisten piirien nuoriin.
...
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tallessa kansioita, joihin on
kertynyt yli 200 samaa aihetta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat
taistelusta, jonka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaLähi-idän
kristityistä puhuttaessa tulee melko
nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista
ja lujista sukusiteistä juontava
ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin,
kun to...
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan
tehtävä? Kenelle se
oikein kuuluu? Miksi
niin harvat innostuvat nykyisin
evankelioimisesta? Ja
mitä se oikeastaan käytännössä
on?
TeemaEvankelioimisen suuria
innovaatioita helluntailiikkeessä olivat
1900-luvun alkupuolella telttakokoukset
ja kitarakuorot. Evankelioiva
Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset,
ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen
kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton
on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation
merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää
enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten
merkittävimmistä globaalin
kristillisyyden ilmiöistä.” Näin
suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten
ja roomalaiskatolisen kirkon
vuonna 1972 aloittamaa k...