Arvio: Jesus Revolution – "Ensimmäinen kulttuurisota huipentui herätykseen"
Jesus Revolution
Kingdom Story Company ja Lionsgate, Yhdysvallat 2023. Ohjaus Jon Erwin ja Brent McCorkle. Pääosissa Joel Corteney, Jonathan Roumie ja Kelsey Grammer. Käsikirjoitus Jon Gunn ja Jon Erwin. 120 min. Ikäraja 12 vuotta.
Jos seurakunnan ja nuorisokulttuurin välillä on nyt vaikeuksia, on niitä ollut taatusti aiemminkin.
1960-luvun lopulle sijoittuvassa tarinassa sotilasopistossa Etelä-Kaliforniassa opiskeleva nuori Greg Laurie (Joel Corteney) tutustuu paikallisiin hippeihin ja ottaa tuntumaa päihteiden ja vapauden aatteiden nimeen vannovaan kulttuuriin.
Samoihin aikoihin pastori Chuck Smith (Kelsey Grammer) katselee kauhuissaan rakkauden kesän tunnelmia televisiosta. Hiipuvan seurakunnan harvaan kansoitetut penkkirivit kuulevat puhetta pastorin epätoivosta moraalittomuuden ja lankeemuksen keskellä.
Maantieltä pastorin kotiin eksyy uskoon tullut karismaattinen hippi Lonnie Frisbee (Jonathan Roumie), joka alkaa saavuttaa alueen nuorta väkeä, etenkin eteläiseen Kaliforniaan saapuneita kukkaislapsia. Kun pastori antaa nuorille tilaa toimia seurakunnassaan, herätys alkaa vetää ihmisiä pelastukseen yhä enemmän.
Ajankuvaa on luotu muullakin kuin musiikilla.
1960–70-lukujen Jesus revolution -liikehdintää pidetään Yhdysvaltojen modernin ajan suurimpana herätyksenä, ja se synnytti muun muassa nykyisin gospelmusiikkina tunnetun musiikkilajin (engl. contemporary Christian music). Herätys ei kohdistunut vain hippeihin, vaan se veti koko ensimmäisen nuorisokulttuurisukupolven takaisin seurakuntiin ja pitkälti asemoi nykyisinkin Yhdysvallat ainoaksi länsimaaksi, jossa herätyskristillisyys on yhä vahvoilla.
Jesus Revolution -elokuvan taustalta löytyy jo aiemmin menestyneitä kristillisiä elokuvia tuottaneet veljekset Jon ja Andrew Erwin. Tuotantoyhtiö Lionsgaten muskeleilla elokuva sai valkokangasmittasuhteet, ja se todella erottuu tuotannon laadulla usein tv-elokuvamaisista kristillisistä filmeistä. 15 miljoonan dollarin budjetti näkyy ja kuuluu.
Lavastus on uskottava, ajankuvaa on luotu muullakin kuin musiikilla. Miljöissä on hyödynnetty oranssia valoa, merta, kukkamekkoja, paljaita jalkoja, vintagesoittimia, hippibusseja, maassa istuvia ihmisiä ja rakeista uutiskuvaa.
Asioita ei ole turhaan monimutkaistettu. Hahmoissa näkyy paljaana kaipaus. Tyhjyyttä kumisevan, päihteistä lumoutuneen hippiaatteen takana loistavat ihmisen tavalliset ongelmat ja särkymiset, jotka juontavat juurensa perheisiin.
Elokuvan yhdessä puhuttelevista kohdista Greg Laurie epäröi uskoon tuloa, koska ”ei kestä enää yhtään pettymystä”.
Elokuva kertoo myös kriisistä. Kasvavaa työtä on vaikeaa pitää hallinnassa, ja menestyksen keskellä henkilökohtaiset intohimot alkavat vallata tilaa ja ihmiset alkavat pitää itseään välttämättöminä.
Kasvavaa työtä on vaikeaa pitää hallinnassa.
Mukaansatempaavan ja tunteita herättävän filmin heikkoudet liittyvät käsikirjoitukseen. Kehityskertomuksia ja kasvutarinoita on ähkyksi asti.
Kristittyä katsojaa säästellään, mikä tekee elokuvasta hieman vanhanaikaisen tuntuisen. Elokuvassa ei esitetä seksiä tai huumeiden käyttöä suoraan eikä käytetä rujoa kieltä. 12 vuoden ikäraja Suomessa on jopa hieman oudoksuttava.
On myös todettava, että Jesus Revolution -elokuvalla ei ole juurikaan dokumentaarista arvoa. Suhde todellisiin tapahtumankulkuihin on varsin löyhä. Costa Mesasta alkaneen herätyksen alkumetrit ovat antaneet elokuvan tekijöille lähinnä miljööraamin, johon he ovat kirjoittaneet uuden tarinan.
Elokuvan tärkein tehtävä on olla katsojakunnan raja-aitoja rikkova, kristillisen uskon ytimen uudelle yleisölle esiin nostava kokemus. ”Korkealaatuinen tuotanto ja hyvä tarina puhuttelevat, vaikka ei niin piittaisikaan kristillisyydestä”, Joshua Encinias arvioi elokuvaa MovieMaker-lehdessä.
Anssi Tiittanen
Jesus Revolution -elokuvan ensi-ilta Suomessa pe 29.9. Elokuva näytöksissä eri paikkakunnilla eri .
Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi. – Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava
nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saanut vuosien aikana tukevaa
tuntumaa eri kristillisten piirien nuoriin.
...
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tallessa kansioita, joihin on
kertynyt yli 200 samaa aihetta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat
taistelusta, jonka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaLähi-idän
kristityistä puhuttaessa tulee melko
nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista
ja lujista sukusiteistä juontava
ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin,
kun to...
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan
tehtävä? Kenelle se
oikein kuuluu? Miksi
niin harvat innostuvat nykyisin
evankelioimisesta? Ja
mitä se oikeastaan käytännössä
on?
TeemaEvankelioimisen suuria
innovaatioita helluntailiikkeessä olivat
1900-luvun alkupuolella telttakokoukset
ja kitarakuorot. Evankelioiva
Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset,
ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen
kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton
on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation
merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää
enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten
merkittävimmistä globaalin
kristillisyyden ilmiöistä.” Näin
suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten
ja roomalaiskatolisen kirkon
vuonna 1972 aloittamaa k...