Arjen evankelista koko sydämestään

Moottoripyörä on tehokas väline ihmisten kohtaamiseen ja evankeliointiin. - Ellen pysähdy keskelle autiota metsää, tulee aina joku juttelemaan, Gospel Riders -liivit päällä ajeleva Marjo nauraa. Kuva: Kari Hellsten
Moottoripyörä on tehokas väline ihmisten kohtaamiseen ja evankeliointiin. - Ellen pysähdy keskelle autiota metsää, tulee aina joku juttelemaan, Gospel Riders -liivit päällä ajeleva Marjo nauraa. Kuva: Kari Hellsten
Kun Marjo Jakobsson kaartaa pyörällään huoltoasemalle, kertyy ympärille saman tien joukko uteliaita. Pian puhe kääntyy hengellisiin asioihin, ja Marjo pääsee jälleen kerran kertomaan omasta elämänmuutoksestaan.

Jumalalle antamansa lupauksen mukaan Marjo Jakobsson kertoo joka päivä vähintään yhdelle ihmiselle uudesta rakkaudestaan, Jeesuksesta.

Mutta miten tähän on tultu ja mistä Marjo ammentaa voimaa päivittäiseen evankeliointiin?

“En ikinä evankelioi”

Marjo Jakobsson kasvoi uskovan kodin lapsena ja osallistui aktiivisesti seurakunnan toimintaan. Nuoruusiässä kuitenkin ”kirkollisuus” ja kaikki siihen liittyvät tavat ja säännöt alkoivat ahdistaa ja vaikuttaa teennäisiltä, pelkiltä uskonnollisilta suorituksilta. Tuntui, että ulkokuoren alla ei ollut mitään todellista elämää.

Niinpä nuori nainen erosi seurakuntayhteydestä. Tilanne kriisiytyi lopulta niin, että hän katkaisi kokonaan välit myös vanhempiinsa – he kun olivat osa Marjon mielestä tyhjyyttään kumisevaa uskonnollisuutta. Vaikka he asuivat samalla pienellä paikkakunnalla, Marjo ei kymmeneen vuoteen puhunut vanhemmilleen sanaakaan.

Elämältä romahti kuitenkin pohja, kun avioliitto päättyi eroon. Se ajoi Marjon katastrofitilaan ja suureen kriisiin. Ahdistuksessaan hän alkoi ajatella Jumalaa ja yritti lähestyä häntä, mutta samaan aikaan vihollinen kuiskutteli korvaan maailman houkutuksia ja Marjo tunsi joutuvansa entistä pahemmin eksyksiin.

Epätoivo ja hylätyksi tulemisen tunne olivat musertavia. Hädässään hän lopulta kääntyi uskovan sisarensa puoleen. Pitkällisten keskustelujen jälkeen sisarukset myöhään yöllä rukoilivat yhdessä, ja niin Marjo luovutti elämänsä Jeesukselle.

Voi sitä riemua ja elämän keveyttä! Marjo suorastaan lensi kotiin öisillä teillä, niin käsinkosketeltava ja konkreettinen oli vapautuminen. Marjo nauroi ääneen iloaan, niin täydellisesti hän tiesi nyt olevansa Jumalan lapsi.

Elämää ja Jumalaa pohtiessaan Marjo oli kuitenkin jo aikaisemmin päättänyt yhden asian. Jos hän ikinä vahingossakaan tulisi uskoon, hän pitäisi sen tiukasti omana tietonaan eikä kertoisi kenellekään.

Työkenttä aukeaa

Riemu ei kuitenkaan pysynyt sisällä vaan purskahteli ulos. Ystävät kyselivät, mitä oli tapahtunut, ja niin Marjo kerta toisensa jälkeen päätyi kertomaan uskoontulostaan. Kun ihmisten yksitellen tavoittaminen tuntui liian hitaalta, hän kirjoitti Facebook-seinälleen tapahtuneesta.

Elokuussa jatkui Marjon työ alakoulun opettajana. Montaa päivää ei kulunut, kun koulullakin tiedettiin, mitä hänelle oli tapahtunut. Tuolin selkänojalle heitetyt Gospel Riders -liivit herättivät opettajainhuoneen huomion. Luokassa taas lapset kyselivät opettajalta kesän kuulumisia – ja Marjo kertoi.

Kun uskontotunnilla aiheena oli Isä meidän -rukous, ei tunnista meinannut tulla loppua. Marjo kertoi omia kokemuksiaan rukouksesta ja rukousvastauksista. Lapset kuuntelivat silmät loistaen ja kyselivät loputtomasti. ”Ei lueta kirjaa vaan kerro ope lisää”, he pyysivät innoissaan. Aiheeseen käytetty aika tuplaantui, mutta lopulta oli pakko jatkaa eteenpäin. Lasten nuristessa Marjo keksi idean. ”Alan pitää teille koulun jälkeen kerhoa, jossa jatketaan tästä aiheesta”, hän lupasi.

Niinpä Jeesus-kerho alkoi. Marjo lähetti koteihin lupalaput, jotka piti täyttää ja palauttaa. Luokan 19 oppilaasta 11 tuli seuraavalla viikolla kerhoon. Sydän pakahtuen Marjo jakoi kerhovihot, tarjosi välipalaa ja puhui puhumasta päästyään. Lapset saivat laulaa ja soittaa hengellisiä lauluja, ja lopuksi aina rukoiltiin.

Marjon kertoessa omista rukousvastauksistaan lapset aluksi vain kuuntelivat. Kevään kuluessa alkoi kuitenkin kuulua kummia. Lapset alkoivat kertoa omista rukousvastauksistaan. Jonkun kissan kipeät jalat olivat parantuneet, toinen oli rukoillut sairaan äidin puolesta. Ehkä koskettavin oli erään oppilaan rukous toisen puolesta, jolle oli kertynyt suuri määrä koulutehtäviä – että hän jaksaisi tehdä ne kaikki.

Uskovien yhteys todeksi

Viikko uskoontulonsa jälkeen Marjo Jakobsson etsi kuumeisesti uskovien seuraa. Silmiin osui Gospel Riders, ja Marjo otti yhteyttä saman tien.

Marjon ajaessa paikalle häntä tultiin halaamaan ennen kuin pyörä oli edes parkkeerattu. Se teki unohtumattoman vaikutuksen. Samalla tiellä hän on edelleen. Hän oli myös nyt jo toista kertaa mukana kesäkiertueella.

– Ehdottomasti parasta on keskuudessamme vallitseva uskovien yhteys ja aito rakkaus,  Marjo kertoo.

– Olemme niin yhteensopivia, että aina ei edes tarvita sanoja tai suunnitelmia, hän kuvailee.

Kristillisessä moottoripyöräkerhossa konkarit opastavat tulokkaita ja evankeliumia julistetaan kaikin mahdollisin tavoin. Ridersien joukosta on löytynyt myös uusi elämänkumppani, Riku.

– Yhdessä olemme nuolleet haavojamme ja eheytyneet, Marjo kertoo. Tärkeintä on kuitenkin se, että eletään Jumalan edessä rehellisinä.

– Ei ole mitään asiaa, jota emme toisi Jumalan eteen, Marjo sanoo vakavana.

– Jumalan kunnioitus on elämässämme ykkössijalla.

Jumalan ihmeitä

Ihmeistä suurin on kuitenkin välien korjaantuminen vanhempien kanssa. Anteeksianto ja nöyrtyminen on ollut pitkä mutta antoisa tie. Sinettinsä se sai Marjon tärkeimmän esirukoilijan, mummon, sairasvuoteen äärellä.

Kahden viikon sairaalajakson aikana Marjo istui vanhempineen mummon vuoteen ääressä ja puhui kaikki asiat halki. Luettiin Raamattua, rukoiltiin, puhuttiin Jumalasta ja uskosta. Kun kaikki oli selvää ja valmista, Marjo kuiskasi mummon korvaan sydämestään kiitoksen koko elämän mittaisesta avusta ja vielä tästä viimeisestä palveluksesta. Seuraavana aamuna mummo lähti Taivaan kotiin.

– Katkeruus ja kovuus antavat aina palan sydämestämme vihollisen käyttöön, Marjo pohtii.

– Olin ennen itsekeskeinen, karski ja ehdoton. Kävelin monen ihmisen yli, hän muistelee surullisena.

Jumala kuitenkin pehmitti naisen sydämen, ja nyt hänessä on alkanut näkyä aivan uudenlaisia piirteitä.

– Olen tullut paljon pehmeämmäksi. On ihanaa olla herkkä ja haavoittuva. Jumala on laittanut meihin niin paljon hienoja ominaisuuksia.

Tärkein lahja Marjolle on lupa jättää elämänsä kokonaan Jumalan käsiin.

– Enää ei tarvitse itse yrittää hallita ja kontrolloida kaikkea. Sydämeni on nyt pehmeä ja kuuluu Jeesukselle kokonaan, ihan reunasta reunaan, hän hymyilee.

Tällaisesta asetelmasta myös evankeliointi lähtee sydämestä, ei velvoitteena tai sääntönä.

– Ole aidosti oma itsesi Jumalan edessä. Silloin hän näyttää, mitä hän on juuri sinua varten suunnitellut, Marjo Jakobsson rohkaisee.


Outi Lepistö

Teema
51

Teema10.11.2023 | Anniina Jakonen

Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi
Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi.
– Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaMegadethin Dave Mustaine ja Dave Ellefson, Brian Welch ja Reginald Arvizu Kornista, W.A.S.P.-yhtyeen Blackie Lawless ja Iron...
TeemaHyväosaisuus kasautuu myös parisuhdeasioissa. Köyhyys lisää eroriskiä.
TeemaSyviä kriisejä läpi käynyt pariskunta suosittelee vahvaa sitoutumista ja kommunikaatiotaitojen opettelemista.
TeemaAvioliittoleireille tullaan erilaisista tilanteista.
UutisetHuipputeknologia seuloo haitalliset yksilöt suuristakin väkijoukoista.
UutisetAnna Hellgrenin elämään vakava sairaus toi yksinäisyyden, mutta seurakunta on hänelle koti.
TeemaUudentyyppinen tapa tukea lapsia ja nuoria sai pilottikoululta hyvän palautteen.
TeemaFidan globaalikasvatustunnit tavoittavat vuosittain tuhansia oppilaita ja satoja opettajia.
TeemaLukijoiden maailma on otettu huomioon niin kampanjalehden tekstissä kuin kuvissakin.
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saa­nut vuosien aikana tukevaa tuntumaa eri kristillisten pii­rien nuoriin.
...
TeemaMillainen on helluntainuori vuonna 2018? Nuoret kertovat siitä itse.
TeemaSeurakunnasta annetut eväät vaikuttavat siihen, kestääkö nuoren usko vai kaatuuko se kuin korttitalo
TeemaYstävän kuolema sai Milja Peuramäen ymmärtämään, ettei aina tarvitse olla vahva.
TeemaMasentunut ja uupunut voi olla turvallisella mielellä, sillä uskossa ei ole kyse siitä, mitä ihminen tekee.
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tal­lessa kansioita, joihin on kertynyt yli 200 samaa aihet­ta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat taistelusta, jon­ka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaMielenterveysongelmien stigma on vähentynyt, mutta psykoosisairaudesta kärsivä ja hänen läheisensä jäävät yhä helposti yksin.
TeemaSeurakunta voi tarjota vangille kasvualustan yhteiskuntaan ja kiinnekohdan kristilliseen uskoon.
TeemaParhaat tulokset saavutetaan luottamuksellisilla ihmissuhteilla ja Jumalan voimalla, valtakunnallisilla vankilalähetyspäivillä todettiin.
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaIslamin mullan alta nousee paljon pieniä taimia. Jos meillä on hengellinen ilta, puolikuun maissa on vasta aamu.
TeemaLähi-idän kristityistä puhuttaessa tulee melko nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista ja lujista sukusiteistä juontava ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin, kun to...
TeemaTuleva maailmanlaajuinen verkosto tähtää uskon ja lähetysvastuun kasvuun.
TeemaUskoon tulleiden ja potentiaalisten johtajien omankieliset tilaisuudet vastaavat kristillisen arabiyhteisön tarpeisiin Suomessa.
TeemaMiten voisin muistaa maailman tarpeita mutta saada omanikin kuuluviin?
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaMitkä ovat kolme tärkeintä esirukousvastaustasi? Neljä henkilöä vastaa.





Petri Viinikkala


1. Aikuisuuden kynnyksellä koetin elää hyvää elämää ja kelvata Juma...
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaKristuspäivä tuo tuhannet kristityt yhteen rukoilemaan.
TeemaMalmin Saalem -seurakuntaan kuuluvat Anneli ja Jorma Lahikainen ovat saaneet tehtäväkseen sytyttää rukoustulta ympäri Suomen.
UutisetKun kodissa on rakkauden ilmanala, homma toimii, Miko Puustelli sanoo.
TeemaLapsen menetys jättää ilmaan paljon kysymyksiä. Katkeruuden tilaan ei kuitenkaan pidä jäädä, Esko Mäkelä sanoo.
TeemaTerapeutti pystyy auttamaan, jos hän kykenee kokemaan saman särkymisen kuin asiakkaansakin.
TeemaOma muuttunut isä oli Rainer Frimanille tärkeä esikuva.
TeemaEsimerkkinä oleminen on nigerialaistaustaisen Samuel Okunoyen mielestä isyyden kulmakivi.
TeemaVasta kun seurakunta tajuaa rikkinäisyytensä, siitä voi tulla parantava yhteisö.
TeemaNoora Nätkin ei luule enää, että kaikkien tunteiden täytyy johtaa toimintaan.
TeemaHomoseksuaalisuuden syntyyn vaikuttavat monet tekijät.
TeemaLähtö ei tullut yllättäen. Silti sen jättämä kaipaus ja ikävä täyttävät sielun kuin sumea usva.
TeemaSururyhmässä on mahdollisuus tulla nähdyksi ja kuulluksi moninkertaisesti.
TeemaYhteistyössä ryhmien käynnistämiseen löytyivät myös riittävät resurssit.
TeemaOman lapsen kuolema on valtavan suuri menetys, jolla on kokonaisvaltaisia ja pitkäaikaisia vaikutuksia.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan tehtävä? Kenelle se oikein kuuluu? Miksi niin harvat innostuvat nykyisin evankelioimisesta? Ja mitä se oikeastaan käytännössä on?

...
TeemaMitä seurakunnan tulee ymmärtää maallistuneen nykyihmisen elämästä, jos haluaa tehdä Jeesusta hänelle tunnetuksi ja välittää hänestä aidosti?


– Kun teemme tämän...
TeemaEvankelioimisen suuria innovaatioita helluntailiikkeessä olivat 1900-luvun alkupuolella telttakokoukset ja kitarakuorot. Evankelioiva Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaEvankeliumi tavoittaa näinä päivinä yli miljoona maamme asukasta.
TeemaPunainen väri on vähentynyt tavoittavan työn tilannekartoituksessa. Suomen ainoa palkattu HS- yhteysevankelista löytyy Lapista.
TeemaHellevi Pasanen murehtii turhautuneiden seurakuntalaisten puolesta ja innostaa heitä viemään ilosanomaa toisille.
TeemaJumalan navigaattori ohjaa pyöräilijää tarkasti aivan oikeiden henkilöiden luo.
TeemaTuomo Rauma rohkaistui rukoilemaan sairaiden puolesta.
TeemaPirkko Eemola ymmärtää nyt, mitä Jumalan valmistamat teot tarkoittavat.
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset, ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten merkittävimmistä globaalin kristillisyyden ilmiöistä.” Näin suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten ja roomalaiskatolisen kirkon vuonna 1972 aloittamaa k...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan