Pienet seurakunnat ahkeria turvapaikanhakijoiden kohtaamisessa

Seurakunnissa tiedetään, että ruoan ja juoman tarjoaminen on keskeinen osa vieraanvaraisuutta Lähi-idässä. Kuva Oulun helluntaiseurakunnasta. (Kuva:  Juan Castillo)
Seurakunnissa tiedetään, että ruoan ja juoman tarjoaminen on keskeinen osa vieraanvaraisuutta Lähi-idässä. Kuva Oulun helluntaiseurakunnasta. (Kuva: Juan Castillo)
Suomen kielen opetusta, kokkikerhoja ja kasvuryhmiä. Myös kesäleireille on osallistunut monia muslimeja. 

Inkeroinen on reilun viidentuhannen hengen teollisuustaajama Kouvolassa. Wikipedian mukaan Inkeroisista löytyy muun muassa tori, neljä kauppaa, Alko ja ravintola Kultainen kulaus. 

Viime vuonna adventin aikaan kylä kuhisi, kun levisi tieto, että Inkeroisten hotelli Kantriin puuhailtiin vastaanottokeskusta. ”Ei vastaanottokeskusta Inkeroisiin” -adressiin kerättiin 354 nimeä. 

Vastarinta oli turhaa. Inkeroisista tuli tammikuussa väliaikainen koti yli sadalle turvapaikanhakijalle. Yksi heistä oli syyrialainen Sader, joka toi vaimon ja lapset mukanaan. Mies rukoili koko bussimatkan Torniosta Kouvolaan, että periltä löytyisi ystäviä. 

– Inkerolaiset ovat ottaneet turvapaikanhakijat hyvin vastaan, Inkeroisten helluntaiseurakunnan pastori Timo Lautiainen kertoo. 

– Epäystävällisiä tilanteita ei ole ollut. Vaikka [Soldiers of] Odinit kävivätkin vastaanottokeskuksen pihalla kääntymässä. 

Sader perheineen ja muut turvapaikanhakijat ovat löytäneet ystäviä erityisesti helluntaiseurakunnasta. Ilo on ollut molemminpuolinen: tulijat ovat olleet piristysruiske hiipuvalle seurakunnalle. 

– Meillä on noin yhdeksänkymmentä jäsentä. Kuusikymppinenkin katsotaan nuoreksi, Lautiainen vitsailee. 

Toisaalta myös suomalaisnuoria on ilmaantunut seurakunnan kuvioihin turvapaikanhakijanuorten myötä. Huhtikuussa nuorten viikonloppuleirillä suomalaiset ja turvapaikanhakijat tulivat hyvin toimeen keskenään.


”Ei pakoteta omaan systeemiin” 

Inkeroisiin sijoitetut turvapaikanhakijat ovat enimmäkseen kristittyjä perheitä Lähi-idän ja Afrikan maista. Seurakunnan tilaisuuksissa he ovat esimerkiksi laulaneet ja lukeneet raamatuntekstejä omalla kielellään. Yhteisen ylistyksen aikana sanat heijastetaan kankaalle suomeksi, englanniksi ja arabiaksi. 

Välillä on katsottu YouTube-videopalvelusta arabiankielisiä ylistysvideoita ja liitytty ylistykseen. 

– Nämä ovat olleet hämmästyttäviä kuukausia. Parhaimmillaan kokouksissa on ollut 70 henkeä. 

Usein on pitänyt toimia tilanteen ehdoilla. 

– Emme ole vääntäneet ikivanhaa kaavaa tai yrittänneet pakottaa heitä omaan systeemiimme. 

Alkuvaiheessa joissakin seurakuntalaisissa heräsi epäilys, pysyykö homma vanhimmiston hanskassa, kun ulkomaalaisia kävi tilaisuuksissa enemmän kuin suomalaisia seurakuntalaisia. 

– Pyhä Henki auttoi. Moni asia oli etukäteen valmisteltu. Viime aikoina tehdyt hankinnatkin, kuten langattomat mikrofonit, tulivat tarpeeseen. 

Alussa muslimitkin tulivat kokouksiin. 

– Sitten he jäivät pois pikkuhiljaa. Joku pääjehu oli varoittanut, ettei saisi tulla. 

Kylävierailuille Lautiaisten ja muiden seurakuntalaisten koteihin muslimit ovat tosin tulleet mielellään. Muslimiperheet ovat myös lähettäneet lapsensa seurakunnan leireille ja lasten Kids Action Night -puuhapäiviin. 

– Muslimilapset laulavat ja ovat menossa mukana. Suomalaislapset ovat onnistuneet kommunikoimaan englanniksi ainakin korkeasti koulutettujen syyrialaisperheiden lasten kanssa. 

Kesään mennessä monet väliaikaisen vastaanottokeskuksen asukit ovat lähteneet pois. Toisaalta esimerkiksi Saderin perhe on muuttanut rukoushuoneen viereen asumaan. 

Lautiaisen mukaan kiireiseen kevääseen on vasta kesän aikana saatu hieman etäisyyttä. 

– Loppuvaiheessa tuli tietynlainen väsähtäminen.


Lähetystyökokemus on voimavara 

Vääksyn helluntaiseurakunnan kokemukset ovat samansuuntaisia. Viime marraskuussa seurakunnan lähelle avattiin Tallukan vastaanottokeskus. Pastori Pekka Toivainen aloitti ripeästi suomen kielen opetuksen vastaanottokeskuksella ja otti turvapaikanhakijat mukaan seurakunnan toimintaan. 

Keväällä Juha Lehdon palattua lähetyskentältä Lähi-idästä hän otti vaimoineen vastuun työstä. Myös Inkeroisissa ja monella muulla paikkakunnalla entiset tai nykyiset lähetit ovat olleet suuri voimavara turvapaikanhakijoiden tavoittamisessa. 

Lehdon oli vaikea tajuta olevansa omassa pienessä maalaisseurakunnassaan, kun joissain tilaisuuksissa paikalla oli jopa puolisensataa turvapaikanhakijaa ja kielenä käytettiin englantia, persiaa ja arabiaa. 

– Epätodellinen olo tuli, Lehto muistelee. 

Koko seurakunnan yhteisissä jumalanpalveluksissa turvapaikanhakijat ovat esimerkiksi laulaneet ja todistaneet. Lehto uskoo, että kotouttamisen kannalta suomenkieliseen kokoustoimintaan osallistuminen on hedelmällistä. 

Kieli- ja kulttuurimuurit ylittyvät myös ruoan keinoin. Vääksyssä on harrastettu myös kokkikerhoa. 

– He laittavat mielellään oman kulttuurinsa ruokia, Juha Lehto kertoo. 

Mies painottaa osallistumisen kokemuksen merkitystä. Turvapaikanhakijoiden pitää ”päästä talkoisiin”. 

Fiksu liike seurakunnalta oli palkata maahanmuuttajatyön ohjaajaksi Helsingin Saalemiin kuuluva afganistanilainen Niko Mohammadi. Vääksyn ohella Mohammadin palkkaa maksavat myös Helsingin Saalem, Nastolan ja Lahden helluntaiseurakunnat sekä Espoon vapaaseurakunta. Hänen työhönsä kuuluu pääasiassa opetusta, evankeliointia ja tulkkausta. 

Inkeroisten tapaan myös Vääksyssä panostetaan kesäleireihin. Persiankielinen leiri järjestetään Lahdessa elokuun alussa. 

Suomalainen koti on tullut tutuksi myös Vääksyn turvapaikanhakijoille. Lehto kertoo, että vanhimmiston puheenjohtaja Hannu Tapaninen vaimoineen on avannut tupansa tulijoille, ja monet heistä kutsuvat pariskuntaa isäkseen ja äidikseen. 

Kymmenkunta turvapaikanhakijaa on ottanut kasteen Vääksyn helluntaiseurakunnassa. He ovat lähinnä iranilaisia. Kristityksi kääntyneille on myös järjestetty Alfa-kurssia.


Alaikäiset muslimit uskaltavat kyseenalaistaa 

Myös Vammalan helluntaiseurakunnassa on järjestetty kasvuryhmä uskonratkaisun tehneille turvapaikanhakijoille. Aktiivisena vapaaehtoisena toimivan Pirjo Raunion mukaan noin kymmenkunta henkeä on tullut uskoon ja keskustellut uskon ydinkysymyksistä vanhimmistonveljen kanssa. 

Työkseen Raunio on kouluttanut maahanmuuttajia yli kymmenen vuotta. Nykyään hän kaitsee alaikäisiä turvapaikanhakijoita. Heitä hän onkin kärrännyt auttamaan seurakunnan lastentapahtumien järjestämisessä. Kuusi turvapaikanhakijapoikaa auttoi Rauniota ja hänen miestään myös lasten puuhateltalla tämän kesän Juhannuskonferenssissa. 

Kielenkäytön suhteen Raunion periaate on puhua mahdollisimman paljon suomea. Hän liputtaa suomen kielen opetuksen ja keskustelukerhojen puolesta. Myös hänen mielestään seurakunnassa turvapaikanhakijoiden tulisi osallistua suomenkielisiin tilaisuuksiin, joissa heille tarjotaan tulkkaus. Tulkkien tosin pitäisi olla kristittyjä, sillä muslimitaustainen ei osaa käyttää kristillistä sanastoa oikein. 

– On riski, että käännetään jotain tosi oleellista väärin. Silloin kääntämisestä voi olla enemmän hallaa kuin hyötyä. 

Monessa seurakunnassa on huomattu, että esimerkiksi Lähiidän ja Afrikan asukkaille hengellisistä asioista keskusteleminen on normaalia ja arkista. Raunion mukaan erityisesti muslimitaustasta tulevat nuoret ovat tiedonjanoisia. 

– He kyselevät ja kuuntelevat, haluavat ottaa selvää. Heitä ei ole vielä aivopesty islamilla, joten he uskaltavat kyseenalaistaa. 

Merkittävin ”toimintamalli” on Raunion mukaan ollut kodeissa kyläily. 

– Mekin olemme hakeneet silloin tällöin autokuormallisen tänne meille. 

Työssään Raunio kohtaa jatkuvasti saman ongelman: suomalaisiin on vaikea tutustua, vaikka tulijat haluaisivat ottaa kontaktia paikallisiin. Siksi seurakunnan toiminnan ei pitäisi olla pelkkää evankelioimista ja kokoustamista vaan tarjota mahdollisuuksia ihmissuhteiden syntymiseen. 

Kielitaidon puute ei Raunion mukaan ole este. 

– Henkilökohtaisiin kontakteihin riittävät hymyilevät kasvot ja lämmin sydän.


Kahvipöydän terapeuttiset mahdollisuudet 

Timo Kekolahti on Fidan maahanmuuttajatyötoimikunnan puheenjohtaja ja Lahden helluntaiseurakunnan kansainvälisen työn koordinaattori. Hänen näppituntumansa mukaan erityisesti pienet seurakunnat, joiden lähelle on viime syksyn jälkeen perustettu vastaanottokeskus, ovat tehneet resursseihinsa nähden mittavaa työtä. 

Myös Kekolahti kehottaa uskovia avaamaan kotinsa turvapaikanhakijoille. Vaikka onnenonkijoitakin on, monet heistä ovat traumatisoituneita ihmisiä, joille yksinkertainen keskustelu kahvipöydän ääressä voi olla suuri apu. 

– Kuoleman näkeminen silmästä silmään, omaisten menettäminen, väkivaltainen kasvatus, hän luettelee turvapaikanhakijoiden kokemuksia. 

– Turvapaikanhakijat tulevat yhteiskunnista, joissa henkilökohtaisten vaikeuksien tai esimerkiksi mielenterveysongelmien esille tuominen on tabu. Kukaan ei halua leimaa otsaansa. 

Luottamuksen syntyessä suomalainen ystävä voi tarjota turvallisen tilanteen, jossa turvapaikanhakija voi purkautua ja kertoa omasta elämästään. 

– Kyseessä voi olla ensimmäinen kerta, kun henkilö jäsentää omia kokemuksiaan ja ongelmiaan. 

Kekolahti mainitsee myös kansanomaiseen islamiin kuuluvan taikauskon, joka tuottaa pelkoja. Kun turvapaikanhakija astuu ensimmäistä kertaa kristittyyn kotiin, hän voi aistia Pyhän Hengen läsnäolon. 

– Meilläkin on joku sanonut, että teillä on täällä ihmeellinen rauha. He haistavat sen, vaikka emme ole mitään show:ta järjestäneet.


Lari Launonen


Turvapaikanhakijatyön 10 käskyä

Turvapaikanhakijoita tavoittavaa työtä tekevät ovat oppineet monia nyrkkisääntöjä. Tähän on kerätty niistä muutamia. 

1. Kuskaa tilaisuuksiin ensisijaisesti henkilöautoilla. Autokuskit saavat näin luonnollisen kontaktin turvapaikanhakijoihin (etenkin jos heillä on yhteinen kieli). Kuljetusapu on tarpeen myös, kun turvapaikanhakija saa myönteisen päätöksen. Silloin alkaa kodin perustaminen, jossa tarvitaan paljon asunnon ja huonekalujen etsimistä ja niiden kuljetusta peräkärryllä. 

2. Aktivoi ja vastuuta seurakunnan toimintaan säännöllisesti osallistuvia turvapaikanhakijoita. Muslimeillekin löytyy tehtäviä. 

3. Älä pidä turvapaikanhakijoille vain omia tilaisuuksia heidän kielellään. Tuo heidät yhteen seurakuntalaisten kanssa. 

4. Osoita vieraanvaraisuutta. Tarjoilu on helppo tapa.

 5. Urheilu, ruoka ja musiikki yhdistävät. Käytä niitä. 

6. Älä ole naiivi äläkä ylikriittinen. Turvapaikanhakijoiden motiivit ja luonteet vaihtelevat yhtä paljon kuin suomalaistenkin. 

7. Selitä suomalaisia toimintatapoja ja auta ymmärtämään. Mutta älä puhu aikuiselle kuin lapselle. 

8. Käytä suomen kieltä sitä opettelevien kanssa. Puhu helppoa kieltä. 

9. Käytä kristittyä tulkkia kääntämään hengellinen opetus. 

10. Ole joustava. Älä pety, jos kaikki ei mene suunnitelmiesi mukaan. 

LL


Lukijalta
51���52/2019

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan