Pienet seurakunnat ahkeria turvapaikanhakijoiden kohtaamisessa
Suomen kielen opetusta,
kokkikerhoja ja kasvuryhmiä.
Myös kesäleireille
on osallistunut monia
muslimeja.
Inkeroinen on reilun viidentuhannen
hengen
teollisuustaajama Kouvolassa.
Wikipedian mukaan
Inkeroisista löytyy
muun muassa tori, neljä kauppaa,
Alko ja ravintola Kultainen
kulaus.
Viime vuonna adventin aikaan
kylä kuhisi, kun levisi tieto, että
Inkeroisten hotelli Kantriin puuhailtiin
vastaanottokeskusta. ”Ei
vastaanottokeskusta Inkeroisiin”
-adressiin kerättiin 354 nimeä.
Vastarinta oli turhaa. Inkeroisista
tuli tammikuussa väliaikainen
koti yli sadalle turvapaikanhakijalle.
Yksi heistä oli syyrialainen
Sader, joka toi vaimon ja
lapset mukanaan. Mies rukoili
koko bussimatkan Torniosta Kouvolaan,
että periltä löytyisi ystäviä.
– Inkerolaiset ovat ottaneet
turvapaikanhakijat hyvin vastaan,
Inkeroisten helluntaiseurakunnan
pastori Timo Lautiainen
kertoo.
– Epäystävällisiä tilanteita
ei ole ollut. Vaikka [Soldiers of]
Odinit kävivätkin vastaanottokeskuksen
pihalla kääntymässä.
Sader perheineen ja muut turvapaikanhakijat
ovat löytäneet
ystäviä erityisesti helluntaiseurakunnasta.
Ilo on ollut molemminpuolinen:
tulijat ovat olleet
piristysruiske hiipuvalle seurakunnalle.
– Meillä on noin yhdeksänkymmentä
jäsentä. Kuusikymppinenkin
katsotaan nuoreksi,
Lautiainen vitsailee.
Toisaalta myös suomalaisnuoria
on ilmaantunut seurakunnan
kuvioihin turvapaikanhakijanuorten
myötä. Huhtikuussa
nuorten viikonloppuleirillä suomalaiset
ja turvapaikanhakijat
tulivat hyvin toimeen keskenään.
”Ei pakoteta omaan
systeemiin”
Inkeroisiin sijoitetut turvapaikanhakijat
ovat enimmäkseen kristittyjä
perheitä Lähi-idän ja Afrikan
maista. Seurakunnan tilaisuuksissa
he ovat esimerkiksi laulaneet
ja lukeneet raamatuntekstejä
omalla kielellään. Yhteisen ylistyksen
aikana sanat heijastetaan
kankaalle suomeksi, englanniksi
ja arabiaksi.
Välillä on katsottu YouTube-videopalvelusta
arabiankielisiä ylistysvideoita
ja liitytty ylistykseen.
– Nämä ovat olleet hämmästyttäviä
kuukausia. Parhaimmillaan
kokouksissa on ollut 70 henkeä.
Usein on pitänyt toimia tilanteen
ehdoilla.
– Emme ole vääntäneet ikivanhaa
kaavaa tai yrittänneet pakottaa
heitä omaan systeemiimme.
Alkuvaiheessa joissakin seurakuntalaisissa
heräsi epäilys, pysyykö
homma vanhimmiston
hanskassa, kun ulkomaalaisia
kävi tilaisuuksissa enemmän kuin
suomalaisia seurakuntalaisia.
– Pyhä Henki auttoi. Moni asia
oli etukäteen valmisteltu. Viime
aikoina tehdyt hankinnatkin, kuten
langattomat mikrofonit, tulivat
tarpeeseen.
Alussa muslimitkin tulivat kokouksiin.
– Sitten he jäivät pois pikkuhiljaa.
Joku pääjehu oli varoittanut,
ettei saisi tulla.
Kylävierailuille Lautiaisten ja
muiden seurakuntalaisten koteihin
muslimit ovat tosin tulleet
mielellään. Muslimiperheet ovat
myös lähettäneet lapsensa seurakunnan
leireille ja lasten Kids Action
Night -puuhapäiviin.
– Muslimilapset laulavat ja
ovat menossa mukana.
Suomalaislapset ovat onnistuneet
kommunikoimaan englanniksi
ainakin korkeasti koulutettujen
syyrialaisperheiden lasten
kanssa.
Kesään mennessä monet väliaikaisen
vastaanottokeskuksen
asukit ovat lähteneet pois. Toisaalta
esimerkiksi Saderin perhe
on muuttanut rukoushuoneen
viereen asumaan.
Lautiaisen mukaan kiireiseen
kevääseen on vasta kesän aikana
saatu hieman etäisyyttä.
– Loppuvaiheessa tuli tietynlainen
väsähtäminen.
Lähetystyökokemus on
voimavara
Vääksyn helluntaiseurakunnan
kokemukset ovat samansuuntaisia.
Viime marraskuussa seurakunnan
lähelle avattiin Tallukan
vastaanottokeskus. Pastori Pekka
Toivainen aloitti ripeästi suomen
kielen opetuksen vastaanottokeskuksella ja otti turvapaikanhakijat
mukaan seurakunnan
toimintaan.
Keväällä Juha Lehdon palattua
lähetyskentältä Lähi-idästä
hän otti vaimoineen vastuun
työstä. Myös Inkeroisissa ja monella
muulla paikkakunnalla entiset
tai nykyiset lähetit ovat olleet
suuri voimavara turvapaikanhakijoiden
tavoittamisessa.
Lehdon oli vaikea tajuta olevansa
omassa pienessä maalaisseurakunnassaan,
kun joissain tilaisuuksissa
paikalla oli jopa puolisensataa
turvapaikanhakijaa ja
kielenä käytettiin englantia, persiaa
ja arabiaa.
– Epätodellinen olo tuli, Lehto
muistelee.
Koko seurakunnan yhteisissä
jumalanpalveluksissa turvapaikanhakijat
ovat esimerkiksi laulaneet
ja todistaneet. Lehto uskoo,
että kotouttamisen kannalta suomenkieliseen
kokoustoimintaan
osallistuminen on hedelmällistä.
Kieli- ja kulttuurimuurit ylittyvät
myös ruoan keinoin. Vääksyssä
on harrastettu myös kokkikerhoa.
– He laittavat mielellään oman
kulttuurinsa ruokia, Juha Lehto
kertoo.
Mies painottaa osallistumisen
kokemuksen merkitystä. Turvapaikanhakijoiden
pitää ”päästä
talkoisiin”.
Fiksu liike seurakunnalta oli
palkata maahanmuuttajatyön ohjaajaksi
Helsingin Saalemiin kuuluva
afganistanilainen Niko Mohammadi.
Vääksyn ohella Mohammadin
palkkaa maksavat
myös Helsingin Saalem, Nastolan
ja Lahden helluntaiseurakunnat
sekä Espoon vapaaseurakunta.
Hänen työhönsä kuuluu pääasiassa opetusta, evankeliointia ja
tulkkausta.
Inkeroisten tapaan myös Vääksyssä
panostetaan kesäleireihin.
Persiankielinen leiri järjestetään
Lahdessa elokuun alussa.
Suomalainen koti on tullut tutuksi
myös Vääksyn turvapaikanhakijoille.
Lehto kertoo, että vanhimmiston
puheenjohtaja Hannu
Tapaninen vaimoineen on
avannut tupansa tulijoille, ja monet
heistä kutsuvat pariskuntaa
isäkseen ja äidikseen.
Kymmenkunta turvapaikanhakijaa
on ottanut kasteen Vääksyn
helluntaiseurakunnassa. He
ovat lähinnä iranilaisia. Kristityksi
kääntyneille on myös järjestetty
Alfa-kurssia.
Alaikäiset muslimit
uskaltavat kyseenalaistaa
Myös Vammalan helluntaiseurakunnassa
on järjestetty kasvuryhmä
uskonratkaisun tehneille
turvapaikanhakijoille. Aktiivisena
vapaaehtoisena toimivan Pirjo
Raunion mukaan noin kymmenkunta
henkeä on tullut uskoon ja
keskustellut uskon ydinkysymyksistä
vanhimmistonveljen kanssa.
Työkseen Raunio on kouluttanut
maahanmuuttajia yli kymmenen
vuotta. Nykyään hän kaitsee
alaikäisiä turvapaikanhakijoita.
Heitä hän onkin kärrännyt auttamaan
seurakunnan lastentapahtumien
järjestämisessä. Kuusi turvapaikanhakijapoikaa
auttoi Rauniota
ja hänen miestään myös lasten
puuhateltalla tämän kesän Juhannuskonferenssissa.
Kielenkäytön suhteen Raunion
periaate on puhua mahdollisimman
paljon suomea. Hän liputtaa
suomen kielen opetuksen ja keskustelukerhojen
puolesta. Myös
hänen mielestään seurakunnassa
turvapaikanhakijoiden tulisi osallistua
suomenkielisiin tilaisuuksiin,
joissa heille tarjotaan tulkkaus.
Tulkkien tosin pitäisi olla kristittyjä,
sillä muslimitaustainen ei
osaa käyttää kristillistä sanastoa
oikein.
– On riski, että käännetään jotain
tosi oleellista väärin. Silloin
kääntämisestä voi olla enemmän
hallaa kuin hyötyä.
Monessa seurakunnassa on
huomattu, että esimerkiksi Lähiidän
ja Afrikan asukkaille hengellisistä
asioista keskusteleminen on
normaalia ja arkista. Raunion mukaan
erityisesti muslimitaustasta
tulevat nuoret ovat tiedonjanoisia.
– He kyselevät ja kuuntelevat,
haluavat ottaa selvää. Heitä ei ole
vielä aivopesty islamilla, joten he
uskaltavat kyseenalaistaa.
Merkittävin ”toimintamalli” on
Raunion mukaan ollut kodeissa
kyläily.
– Mekin olemme hakeneet silloin
tällöin autokuormallisen tänne
meille.
Työssään Raunio kohtaa jatkuvasti
saman ongelman: suomalaisiin
on vaikea tutustua, vaikka
tulijat haluaisivat ottaa kontaktia
paikallisiin. Siksi seurakunnan
toiminnan ei pitäisi olla pelkkää
evankelioimista ja kokoustamista
vaan tarjota mahdollisuuksia ihmissuhteiden
syntymiseen.
Kielitaidon puute ei Raunion
mukaan ole este.
– Henkilökohtaisiin kontakteihin
riittävät hymyilevät kasvot ja
lämmin sydän.
Kahvipöydän terapeuttiset
mahdollisuudet
Timo Kekolahti on Fidan maahanmuuttajatyötoimikunnan
puheenjohtaja
ja Lahden helluntaiseurakunnan
kansainvälisen työn
koordinaattori. Hänen näppituntumansa
mukaan erityisesti pienet
seurakunnat, joiden lähelle on
viime syksyn jälkeen perustettu
vastaanottokeskus, ovat tehneet
resursseihinsa nähden mittavaa
työtä.
Myös Kekolahti kehottaa uskovia
avaamaan kotinsa turvapaikanhakijoille.
Vaikka onnenonkijoitakin
on, monet heistä ovat
traumatisoituneita ihmisiä, joille
yksinkertainen keskustelu kahvipöydän
ääressä voi olla suuri apu.
– Kuoleman näkeminen silmästä
silmään, omaisten menettäminen,
väkivaltainen kasvatus,
hän luettelee turvapaikanhakijoiden
kokemuksia.
– Turvapaikanhakijat tulevat
yhteiskunnista, joissa henkilökohtaisten
vaikeuksien tai esimerkiksi
mielenterveysongelmien
esille tuominen on tabu.
Kukaan ei halua leimaa otsaansa.
Luottamuksen syntyessä suomalainen
ystävä voi tarjota turvallisen
tilanteen, jossa turvapaikanhakija
voi purkautua ja kertoa
omasta elämästään.
– Kyseessä voi olla ensimmäinen
kerta, kun henkilö jäsentää
omia kokemuksiaan ja ongelmiaan.
Kekolahti mainitsee myös kansanomaiseen
islamiin kuuluvan
taikauskon, joka tuottaa pelkoja.
Kun turvapaikanhakija astuu ensimmäistä
kertaa kristittyyn kotiin,
hän voi aistia Pyhän Hengen
läsnäolon.
– Meilläkin on joku sanonut,
että teillä on täällä ihmeellinen
rauha. He haistavat sen, vaikka
emme ole mitään show:ta järjestäneet.
Lari Launonen
Turvapaikanhakijatyön
10 käskyä
Turvapaikanhakijoita tavoittavaa työtä tekevät
ovat oppineet monia nyrkkisääntöjä. Tähän on
kerätty niistä muutamia.
1. Kuskaa tilaisuuksiin ensisijaisesti henkilöautoilla. Autokuskit
saavat näin luonnollisen kontaktin turvapaikanhakijoihin (etenkin
jos heillä on yhteinen kieli). Kuljetusapu on tarpeen myös,
kun turvapaikanhakija saa myönteisen päätöksen. Silloin alkaa
kodin perustaminen, jossa tarvitaan paljon asunnon ja huonekalujen
etsimistä ja niiden kuljetusta peräkärryllä.
2. Aktivoi ja vastuuta seurakunnan toimintaan säännöllisesti
osallistuvia turvapaikanhakijoita. Muslimeillekin löytyy tehtäviä.
3. Älä pidä turvapaikanhakijoille vain omia tilaisuuksia heidän
kielellään. Tuo heidät yhteen seurakuntalaisten kanssa.
4. Osoita vieraanvaraisuutta. Tarjoilu on helppo tapa.
5. Urheilu, ruoka ja musiikki yhdistävät. Käytä niitä.
6. Älä ole naiivi äläkä ylikriittinen. Turvapaikanhakijoiden motiivit
ja luonteet vaihtelevat yhtä paljon kuin suomalaistenkin.
7. Selitä suomalaisia toimintatapoja ja auta ymmärtämään. Mutta
älä puhu aikuiselle kuin lapselle.
8. Käytä suomen kieltä sitä opettelevien kanssa. Puhu helppoa
kieltä.
Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea. Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä. Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus? 1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja. Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...