Arvio: Ei mikään kesy leijona

Jos pitäisi mainita teos, joka on Raamatun ohella opettanut minulle eniten Jumalasta, se olisi varmaankin C. S. Lewisin lastenromaani Velho ja leijona.

Luin kirjan ensimmäistä kertaa ala-asteella, ja se jätti jälkeensä polttavan kaipuun Narniaan. Etsin kotini nurkat toivoen, että jostakin löytyisi satumaahan johtava vaatekaappi tai salainen luukku. Minun kotini kaapit johtivat kuitenkin vain 1980-luvun muotiin.

Myöhemmin, kun opiskelin kirjallisuutta yliopistossa, Narnia tuli yllättäen puheeksi eräässä illanvietossa. Opiskelukaverini syytti kristittyjä kirjasarjan päähenkilön, Aslan-leijonan, omimisesta.

”Ne väittävät, että se on muka Jeesus”, hän sanoi tuohtuneena.

Olin hämilläni. Minulle yhteys oli ollut jo lapsena ilmeinen, vaikkei kukaan ollut sitä kertonut. Tähän tulkintaan päätyäkseen ei tarvitse kuin tuntea kristinuskon perusteita. Uhrikuolema, ylösnousemus; tuleeko mitään mieleen? Vaikka Narnioiden kristilliset viittaukset ovat selviä, C. S. Lewis ei omien sanojensa mukaan alun perin suunnitellut teoksia kristilliseksi allegoriaksi. Lähtökohtana olivat hänen mieleensä nousseet kuvat, kuten sateenvarjoa kantava fauni. Tarinoissa viliseekin puhuvien eläinten lisäksi mytologioiden hahmoja kentaureista joulupukkiin.

Lewisin tapa yhdistellä erilaisia vaikutteita on herättänyt myös kritiikkiä. Jotkut haluaisivat, että Narnia olisi vielä selkeämmin kristillinen, kun taas toiset syyttävät sitä liian kristilliseksi. Lewisin ystävä J. R. R. Tolkien, kristitty fantasiakirjailija itsekin, piti teosten kuvaamaa maailmaa liian sekavana. Hän ei myöskään pitänyt siitä, että niissä liikutaan kahdessa todellisuudessa, Narniassa ja Englannissa; hänen omat Taru sormusten herrasta -tarinansa edustavat niin sanottua korkeaa fantasiaa, jossa tapahtumat sijoittuvat kokonaan kuvitteelliseen maailmaan.

Lapsia Lewisin rönsyily on tuskin koskaan haitannut. Sehän vain tarkoittaa, että Narniassa kaikki on mahdollista.

Jos Narnioita lähestyy hengellisinä teoksina, niiden avulla voi oivaltaa monia asioita, jotka Raamattua lukiessa ja saarnoja kuunnellessa saattavat jäädä etäisiksi.

Itselleni Aslanin hahmo on antanut uutta näkökulmaa vaikeasti avautuviin teologisiin kysymyksiin, esimerkiksi siihen, mitä jumalanpelko voisi tarkoittaa. Aslan on samaan aikaan pelottava ja hyvä, ”ei mikään kesy leijona”. Hänen lähellään sydän alkaa pamppailla tavallista nopeammin.

Yksi lempikohdistani rinnastuu oivallisesti kristittynä kasvamiseen. Aslan ja Lucy-tyttö tapaavat siinä pitkän eron jälkeen.

”’Tervetuloa, lapsi’, sanoi leijona.

’Aslan’, sanoi Lucy, ’olet isompi.’

’Se johtuu siitä, että olet vanhempi, pienokainen.’

’Eikö siitä, että sinä olet vanhempi?’ kysyi Lucy.

’En ole. Mutta tulen mielestäsi yhä suuremmaksi sitä mukaa kuin itse kasvat.’”

Teosten sisäisessä aikajärjestyksessä ensimmäinen, Taikurin veljenpoika, kuvaa maailman luomista. Seitsenosainen sarja päättyy Narnian viimeiseen taisteluun, jossa tunnettu maailma tuhoutuu ja Aslan johdattaa seuraajansa todelliseen Narniaan.

Kirjasarjan loppu ei ole muodostunut minulle samalla tavalla läheiseksi kuin alku. Apokalyptiset tunnelmat tuntuvat hivenen liian vakavilta, mutta toisaalta Lewis onnistuu muovailemaan onnellisen lopun ilman että jännite lässähtää. Taivaskaipuu on käsite, jota nykyihminen helposti vierastaa. Niin minäkin, mutta ymmärrän asian vähän paremmin siitä,  kuinka yksisarvinen nimeltä Päärly kuvaa todellista Narniaa:

”Minä olen vihdoin tullut kotiin! Tämä on minun oikea kotimaani! Tänne minä kuulun. Juuri tätä maata minä olen koko ikäni hakenut, vaikken tätä ennen sitä itse tiennytkään.”

Tai kuten Aslan sanoo: ”Lukukausi on päättynyt, loma on alkanut. Uni on ohitse: tämä on aamu.”


Säde Loponen

Lukijalta
51

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan