Yritykset tilaavat Kultalyhdettä – Edessä on korona-ajan joulu, jonka moni vanhus voi joutua viettämään yksin

Suomiteline Oy järjestää Kultalyhde-lehtiä tänä vuonna Suomen saattohoitokoteihin. – Uskon, että joulun sanomalle on tilausta, yrittäjä Peter Korhonen sanoo. (Anssi Tiittanen)
Suomiteline Oy järjestää Kultalyhde-lehtiä tänä vuonna Suomen saattohoitokoteihin. – Uskon, että joulun sanomalle on tilausta, yrittäjä Peter Korhonen sanoo. (Anssi Tiittanen)

Yrityksissä on innostuttu tilaamaan Kultalyhde-joululehtiä omille asiakkaille tai toivotuille kohderyhmille. Suomiteline Oy Nurmijärveltä päätyi tilaamaan sata lehteä saattohoitokoteihin eri puolille maata.

 

– Itselläni on viime vuosina kuollut läheisiä saattokodeissa. Tiedän, että ne ovat herkkiä paikkoja, yrittäjä ja toimitusjohtaja Peter Korhonen kertoo.

 

– Mielestäni Kultalyhteen voi antaa luettavaksi kenelle tahansa. Se on laadukas, ja sanoma on hyvä.

 

Korhonen sanoo, että juuri vanhukset ja lapset ovat olleet korona-ajan suurimpia kärsijöitä.

 

– Lapset eivät nähneet koulukavereitaan ja isovanhempiaan pitkään aikaan. Seurakunnat ja pyhäkoulut ovat olleet kiinni, ja kesän tärkeät leirit ja Juhannuskonferenssi peruttiin, Korhonen luettelee.

 

– Lapset ovat joutuneet kantamaan isoja asioita ja epätietoisuutta. Yhteiskuntamme ei välttämättä edes huomaa, kuinka paljon lapset kärsivät.

 

 

Suomiteline tilaa myös sata Jees-lehteä helluntaiseurakuntien koulutyöntekijöiden jaettavaksi omalla työkentällään.

 

 

Kustannusliike Aikamediassa on luotu yrityksiä varten palvelu, jossa yritys tilaa haluamansa määrän lehtiä ja kustantaja huolehtii jakelusta yritysasiakkaan toivomiin paikkoihin. Toivelistalla ovat olleet muun muassa vanhainkodit, kirjastot, ja terveyskeskusten odotustilat.

 

– Minusta systeemi on helppo. Yrittäjän ei tarvitse käyttää aikaa jakelun miettimiseen, Peter Korhonen sanoo.

 

Myös keuruulaisen Sinervän Kivituotteen yrittäjä Alpo Hokkanen innostui lehtien tilaamisesta asiakkailleen, ja tavoitteena on jakaa Kultalyhdettä mahdollisimman paljon paikkakunnan alueella koteihin.

 

– Nykymaailma muuttuu kovaa kyytiä. Vanhoja arvoja ei oikein haluta pitää esillä. Haluamme omalta osaltamme nostaa esiin ja vaalia todellista joulun sanomaa, Alpo Hokkanen kertoo.

 

Keuruun alueelle pyritään luomaan kristittyjen yrittäjien verkosto, joka vastaa tilauksista. Muutama yritys on jo mukana hankkeessa.

 

– Yrittäjät ovat tiukoilla tänä päivänä, sen ymmärtää jokainen. Keuruun esimerkillä haluamme kuitenkin innostaa yrittäjäkollegoita kaikkialla Suomessa. Yhdessä voitaisiin tempaista joululehti vaikka maan jokaiseen kotiin, Alpo Hokkanen kaavailee.

 

 

Anssi Tiittanen




34/2016Sateet

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja