Yksi, kaksi, kolme – lähetys käyntiin! – Fidan ensimmäisessä koululaiswebinaarissa puhuttiin nuorten vaikuttamisesta

Pekka Hyysalo teki vaikutuksen Fidan globaalikasvatuksen koordinaattoriin Iina Mattilaan ja webinaarin nuoriin tekijöihin. Fight Back -brändistä tunnettu Hyysalo kertoo omalla esimerkillään, että ihan jokainen voi vaikuttaa. Suomalaisena meillä on siihen erinomaiset edellytykset. (Ninarose Maoz)
Pekka Hyysalo teki vaikutuksen Fidan globaalikasvatuksen koordinaattoriin Iina Mattilaan ja webinaarin nuoriin tekijöihin. Fight Back -brändistä tunnettu Hyysalo kertoo omalla esimerkillään, että ihan jokainen voi vaikuttaa. Suomalaisena meillä on siihen erinomaiset edellytykset. (Ninarose Maoz)

Kirkkaita valoja, tarkkoja käsikirjoituksia ja repliikkiharjoituksia. Kun suoraa lähetystä tekee Fidan globaalikasvatustiimi, 11 ysiluokkalaista ja kameratiimi, ei vilskettä puutu. Mutta kun lähetys alkaa, kaikki sujuu.

 

Tällainen oli tunnelma viime kuussa studiossa Helsingissä. Sieltä tehty webinaari antoi noin 300 yläkoululaiselle ympäri Suomea tilaisuuden kuulla nuorten mahdollisuuksista vaikuttaa Suomessa ja maailmalla.

 

Webinaarin juonsivat espoolaisen Tiistilän koulun Rafiki- eli hyvän tekemisen kerhon oppilaat, jotka myös haastattelivat kerhon vetäjäopettajaa Mervi Salmista ja webinaarin tähteä Pekka Hyysaloa.

 

Oppilaiden tekemien tietoiskujen lisäksi nähtiin videoita kouluista Tansaniasta, Toholammilta ja Toivakasta. Viimeisissä auttoivat Fidan kumppanit, Hyvä Sanoma ry:n koulutyöntekijät.

 

 

Tapahtuman ideoinnista ja järjestämisestä vastannut Fidan globaalikasvatuksen koordinaattori Iina Mattila hämmästeli hienoa lopputulosta. 

 

– Teimme suunnitelmat ja valmistelut oppilaiden kanssa etäyhteyksin. Muuttuvia osasia oli paljon. Jännitimme viimeiseen saakka, miten kaikki sujuu – olimmehan kaikki liikkeellä ensimmäistä kertaa.

 

– Korona toi oman jännitysmomenttinsa, ja vasta edellisenä aamuna varmistui, että rajoituksista huolimatta voimme hoitaa lähetyksen turvallisesti ja oppilaat voivat osallistua sen tekoon.

 

 

Webinaari syntyi vastauksena koronarajoituksille: kouluvierailut ovat vähentyneet, mutta pitkälti järjestöjen materiaaleihin nojautuva globaalikasvatus on yhä osa opetussuunnitelmaa. Fidan vierailut ovat kysyttyjä, ja etenkin sen tuottama Epäreilupeli on hyvin suosittu. Nyt webinaari vei globaalikasvatustunnin 300 yläkoululaiselle yhtä aikaa.

 

– Ajattelen globaalikasvatusta lähimmäisyyskasvatuksena. Kaikki lähtee läheltä. Jos ei koe myötätuntoa lähipiirissä, on vaikea tuntea sitä kaukana olevia kohtaan, Mattila pohtii.

 

– Kun globaalit haasteet ovat suuria ja yhteiskunnalliset asiat mediassa paljon esillä, voivat ne tuntua nuorista ahdistavilta. Yritämme tarjota palikoita oman ajattelun rakentamiseen. On tärkeää puhua haasteista siitä näkökulmasta, että voimme yhdessä vaikuttaa, emmekä ole vain synkän tulevaisuuden uhreja.

 

Fidan globaalikasvatustyö on osa kehitysyhteistyöhön kuuluvaa, Ulkoministeriön rahoittamaa kotimaan ohjelmaa, joka pyrkii tukemaan nuorten kasvua aktiiviseen maailmankansalaisuuteen. Fida tekee globaalikasvatusta Helluntaiseurakuntien koulupalvelun ja Hyvä Sanoma ry:n kanssa.

 

 

Ninarose Maoz




40/201

Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja
Tutkimus: Kutsumustyössä myös haittoja