"Kun pioneeri lähtee uudelle alueelle, vastaamme vähintään vuoden hänen kuluistaan. Usein seurakuntia syntyy jo ensimmäisen vuoden aikana", havainnollistaa Kalevi Kulonpää, pitkän linjan yrittäjä ja yksi Fidan Bisnestiimin perustajista.
Bisnestiimi on eräänlainen suomalaisen helluntailähetystyön erikoistukijoukko. Se syntyi 20 vuotta sitten lähetystyön vauhdittamiseksi niissä maailmankolkissa, joissa Jeesuksesta ei ole vielä kerrottu.
Saavuttamattomien kansojen haaste on säilynyt työn johtotähtenä koko ajan. Myös ydintiimi on pysynyt suurelta osin ennallaan. Isoin muutos on koettu mukana olevien ihmisten määrässä.
– Verkostossa on nykyään noin 400 yrittäjää, ja määrä kasvaa koko ajan, Kalevi Kulonpää sanoo.
Bisnestiimin ideoivat aikoinaan Arto ja Orvokki Sädeaho. Kun Fidan tuolloinen lähetysjohtaja Rauno Mikkonen kannatti ajatusta, tiimi syntyi ja sitä lähti luotsaamaan yrittäjäkuusikko, johon Kulonpään lisäksi kuuluvat Vesku Lehtinen, Kari Backman, Jari-Pekka Koponen, Kimmo Kestilä ja Ari Tikkakoski sekä hieman myöhemmin mukaan tullut Hannu Suni, joka toimii Bisnestiimin koordinaattorina.
Kalevi Kulonpää muistaa, miten 1990-luvun lopulla ryhmää perustettaessa näky saavuttamattomista kansoista paloi suurella liekillä, mutta sen jakaminen laajemmalle joukolle vei muutaman vuoden. Vähitellen vuotuisten seminaarien ja bisnesaamiaisten kautta tukijoukkoon löysi yhä uusia yrittäjiä.
Kulonpään mukaan tiimiä motivoi erityisesti tilaisuus viedä evankeliumia saavuttamattomille kansoille.
– Se on se punainen lanka, joka yhdistää tämän joukon. Bisnestiimi on perustettu tätä silmällä pitäen, ja yrittäjät ovat siinä vahvasti mukana.
Historiansa aikana Bisnestiimi on saatellut varovasti arvioiden satoja lähettejä työhön saavuttamattomien kansojen pariin. Vuosittain lähtijöitä on 60–70, tälläkin hetkellä useassa maassa.
– Esimerkiksi Keniassa on 42 pioneeria. Lähettejä on myös Etelä-Thaimaassa ja Indonesiassa. Tänä vuonna tulee kaksi uutta maata mukaan, Kulonpää luettelee.
Bisnestiimi on yrittäjämäisen toimelias. Saavuttamattomiin kansoihin liittyvissä tarpeissa tutkitaan mahdollisuudet auttaa. Aiheen puolesta rukoillaan, kohteet sovitaan Fidan kanssa ja ryhdytään toimenpiteisiin.
– Tiedotamme tarpeista verkostoamme, ja moni yrittäjä haluaa tulla tukemaan kohdetta, Kalevi Kulonpää toteaa.
Osa Bisnestiimin missiota on myös auttaa äkillisissä tarpeissa, joihin seurakunnat eivät sillä hetkellä välttämättä pysty vastaamaan. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi pioneerin äkillinen sairastuminen, joka vaatii nopeaa hoitoa.
Verkosto toimii tärkeänä tukipilarina myös jäsenilleen.
– Vuotuisissa seminaareissa on opetusta ja voimme keskenämme jakaa taakkoja rukoilla.
Liikeseminaareja on pidetty myös eri maissa, joissa on tutustuttu kohdemaiden yrittäjiin ja innostettu heitäkin lähetystyöhön.
Bisnestiimi viettää 20-vuotisjuhlaseminaaria helmikuun alussa. Kalevi Kulonpää katselee kulunutta kahtakymmentä vuotta kiitollisena.
– Voidaan todeta, että olemme olleet mukana hedelmällisessä työssä.
Ruut Ahonen