Työnimi-kampanja nostaa esille romanien syrjinnän

Monet työnantajat pitävät romanitaustaa haittatekijänä. Juhannuskonferenssista otetun kuvan henkilöt eivät liity juttuun. Kuva: Arto Lehikoinen
Monet työnantajat pitävät romanitaustaa haittatekijänä. Juhannuskonferenssista otetun kuvan henkilöt eivät liity juttuun. Kuva: Arto Lehikoinen

Diakonia-ammattikoulun koordinoima Työnimikampanja on aiheuttanut pientä kohua. Neljä tunnettua suomalaista hakivat töitä käyttäen tyypillistä romaninimeä mutta omia ansioluetteloitaan kokeillakseen, miten nimi vaikuttaa työnsaantiin. Yksikään yli 50 hakemuksesta ei johtanut haastattelukutsuun.

 

Projektipäällikkö Mikael Mertsi Ärling kertoo, että kampanjan tavoitteena on edistää romaniväestön työllistymistä ja herättää keskustelua. Pääkohderyhmänä ovat työnantajat ja yrittäjät. Hänen mukaansa nimeen usein konkretisoituu romanien kohtaama syrjintä työmarkkinoilla.

 

– Moni romanitaustainen on sanonut, että työhaastatteluihin pääsemiseksi on pakko vaihtaa nimi, Ärling kertoo.

 

Kysyttäessä kokemuksia romanien työllistymisestä esimerkiksi helluntaiseurakuntiin ei Ärlingillä ole tiedossa selviä syrjintätapauksia. Elämä ja Valo ry:n toiminnanjohtaja Rainer  Frisk sen sijaan on kuullut tapauksista, joissa seurakunnassa vastuutehtävään hakenut henkilö on arvioitu seurakunnan sisäisessä keskustelussa muuten sopivaksi, mutta romanitaustaa on pidetty haittatekijänä.

 

– Romanien koulutustason noustessa ja sen myötä useampien pyrkiessä myös seurakuntien tehtäviin saamme tarkempaa kuvaa työllistymismahdollisuuksista, Frisk toteaa.

 

 

Petri Mäkilä




34/2016Sateet

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja