Diakonia-ammattikoulun koordinoima Työnimikampanja on aiheuttanut pientä kohua. Neljä tunnettua suomalaista hakivat töitä käyttäen tyypillistä romaninimeä mutta omia ansioluetteloitaan kokeillakseen, miten nimi vaikuttaa työnsaantiin. Yksikään yli 50 hakemuksesta ei johtanut haastattelukutsuun.
Projektipäällikkö Mikael Mertsi Ärling kertoo, että kampanjan tavoitteena on edistää romaniväestön työllistymistä ja herättää keskustelua. Pääkohderyhmänä ovat työnantajat ja yrittäjät. Hänen mukaansa nimeen usein konkretisoituu romanien kohtaama syrjintä työmarkkinoilla.
– Moni romanitaustainen on sanonut, että työhaastatteluihin pääsemiseksi on pakko vaihtaa nimi, Ärling kertoo.
Kysyttäessä kokemuksia romanien työllistymisestä esimerkiksi helluntaiseurakuntiin ei Ärlingillä ole tiedossa selviä syrjintätapauksia. Elämä ja Valo ry:n toiminnanjohtaja Rainer Frisk sen sijaan on kuullut tapauksista, joissa seurakunnassa vastuutehtävään hakenut henkilö on arvioitu seurakunnan sisäisessä keskustelussa muuten sopivaksi, mutta romanitaustaa on pidetty haittatekijänä.
– Romanien koulutustason noustessa ja sen myötä useampien pyrkiessä myös seurakuntien tehtäviin saamme tarkempaa kuvaa työllistymismahdollisuuksista, Frisk toteaa.
Petri Mäkilä