Turussa yli sata, Tampereella yli 30, Lahdessa noin 20, Helsingissä eri seurakunnissa ja kirkoissa vähintään noin 150. Ainakin tämän verran on muutamassa suuressa kaupungissa kastettu muslimimaista tulleita maahanmuuttajia viiden-kuuden viime vuoden aikana.
Koko Suomen mittakaavassa voi puhua siis jo useista sadoista uskoon tulleista ja kastetuista ex-muslimeista. Määrä on selvästi suurempi kuin julkisuudessa olleet luterilaisen kirkon edustajien esittämät arviot ”muutamista kääntyneistä”.
Helsingin Saalem-seurakunnassa kastettiin muutama viikko sitten 20 maahanmuuttajaa, iranilaisia ja afgaaneja, ja viime vuonna puolestaan yhteensä parikymmentä Lähi-idästä tullutta maahanmuuttajaa. Saalem-seurakunnan johtaja Mika Yrjölä kertoo, että Suomeen muslimimaista tulleiden kiinnostus kristinuskoon on alkanut jo kauan ennen viime syksyä.
– Erityisesti iranilaisten keskuudessa. Vuonna 2013 oli ensimmäinen iso kastekokous heille.
Iranilaisten hengellinen kiinnostus Suomessa heijastelee laajempaa kansainvälistä ja eurooppalaista ilmiötä.
– Afgaanit ovat puolestaan esimerkiksi kieliyhteyksien ansiosta samassa vaikutuspiirissä iranilaisten kanssa.
Pääkaupunkiseudulla kasteita on viime vuosina toimitettu Saalemin lisäksi muun muassa Kansainvälisessä seurakunnassa IEC:ssä.
Turussa nähty yhteisön voima
Seurakuntien johtajien ja maahanmuuttajatyötä tekevien mukaan myös syksyn turvapaikanhakijatilanne on näkynyt seurakunnissa.
– Pari viikkoa sitten meillä kastettiin neljä henkilöä. Halukkaita kasteelle on enemmänkin, ja he saavat nyt opetusta. Nykyisessä tilanteessa, jossa kaksi kolmasosaa turvapaikanhakijoista saa kielteisen päätöksen, tämä voi olla ainoa tilaisuus kastaa heidät, kansainvälisen työn koordinaattori Timo Kekolahti Lahden helluntaiseurakunnasta kertoo.
Toisaalta Kekolahti painottaa turvapaikanhakijoille, että seurakuntaan liittyminen ei auta turvapaikan saamisessa.
Kaupunkiseurakunnista Turku näyttää tällä hetkellä olevan Suomen houkuttelevimpia maahanmuuttajille. Sinne on keskittynyt erityisesti kristinuskoon kääntyneitä iranilaisia.
– Kuuden vuoden kuluessa seurakunnassamme on kastettu noin 100 iranilaista, Turun helluntaiseurakunnan johtaja Pekka Havupalo vahvistaa.
Iranista tulleet pitävät kokouksia omalla kielellään mutta osallistuvat myös esimerkiksi seurakunnan ehtoollisjumalanpalvelukseen. Yhteisöstä näyttää tulleen magneetti, joka vetää erityisesti iranilaisia uskovia muualta Suomesta Turkuun.
– Ryhmän vetäjä tavoittaa maanmiehiään myös Skypen välityksellä, Pekka Havupalo mainitsee.
– Vaikuttaa siltä, että iso avain maahanmuuttajien tavoittamiseen on hengellinen yhteisö, joka käyttää tulijan äidinkieltä.
Uskoontulo yleensä pitkä prosessi
Tampereen helluntaiseurakunnassa on kastettu viime vuosien aikana yli 30 ex-muslimia esimerkiksi Afganistanista, Iranista ja Irakista. Helluntaiseurakunta onkin ollut Tampereella pioneeri maahanmuuttajatyössä: vasta viime aikoina myös muihin kaupungin seurakuntiin on alkanut tulla maahanmuuttajia.
– Olemme aloittaneet arabiankielisen raamattupiirin jo vuosia toimineen farsinkielisen rinnalle. Syksyllä tuli uskoon kymmenkunta ex-muslimia, muun muassa neljä iranilaista. Uskoon tulleet saavat nyt kasteopetusta, Tampereen helluntaiseurakunnassa muslimityötä tekevä pastori Martti Ahvenainen kertoo. Hän kuvailee ex-muslimien teitä seurakuntaan hyvin vaihteleviksi.
– Kristinuskon omaksuminen on yleensä pitkä prosessi, johon liittyy sekä sosiaalista auttamista että raamatunopetusta. Opetus on välttämätöntä: ilman sitä ihmisten on melkein mahdotonta ymmärtää kristinuskon totuuksia.
Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi. – Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava
nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saanut vuosien aikana tukevaa
tuntumaa eri kristillisten piirien nuoriin.
...
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tallessa kansioita, joihin on
kertynyt yli 200 samaa aihetta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat
taistelusta, jonka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaLähi-idän
kristityistä puhuttaessa tulee melko
nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista
ja lujista sukusiteistä juontava
ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin,
kun to...
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan
tehtävä? Kenelle se
oikein kuuluu? Miksi
niin harvat innostuvat nykyisin
evankelioimisesta? Ja
mitä se oikeastaan käytännössä
on?
TeemaEvankelioimisen suuria
innovaatioita helluntailiikkeessä olivat
1900-luvun alkupuolella telttakokoukset
ja kitarakuorot. Evankelioiva
Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset,
ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen
kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton
on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation
merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää
enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten
merkittävimmistä globaalin
kristillisyyden ilmiöistä.” Näin
suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten
ja roomalaiskatolisen kirkon
vuonna 1972 aloittamaa k...