Sosiologit ovat tutkineet syitä Hillsongin ja sen musiikin maailmanlaajuiseen suosioon. Australiassa vuonna 1983 Brian ja Bobbie Houstonin perustama liike vaikuttaa muun muassa New Yorkissa, Lontoossa, Tukholmassa, Budapestissa ja Buenos Airesissa, ja lukemattomat kristilliset yhteisöt yli tunnustuskuntarajojen käyttävät sen lauluja.
Christianitytoday.comin mukaan Hillsong tarjoaa nuorelle sukupolvelle pakotien yhteiskunnan ja kirkkojen perinteisen jäykistä rakenteista. Sen koetaan myös kutsuvan maallistuneita nykyihmisiä Jeesuksen luo ajanmukaisella tavalla.
Uskonnon modernisaatiota tutkinut unkarilainen professori Kinga Povedák listaa Hillsongin korostavan yksilöllisyyttä, kuluttajuutta ja positiivista voiton teologiaa. Lisäksi se on maailmanlaajuisesti yhdenmukainen ja siloposkinen brändi, jota varjellaan tarkoin. Esimerkiksi unkariksi käännetyt laulut tarkistetaan Australiassa ennen niiden käyttöön ottamista.
Amerikkalainen apulaisprofessori Christopher James sanoo, että Hillsongin laadukas musiikki, valot ja liikkuva kuva luovat vahvan tunneilmapiirin, jonka kääntöpuolena on vaara ”lieventää Pyhä Henki yliluonnolliseksi todellisuudeksi, jonka ensisijainen tehtävä on tarjota tyydyttäviä hengellisiä kuluttajakokemuksia”.
Ruut Ahonen