Sosiaalinen media siivittää herätystä arabimaissa

Al Hayatilla näkyvistä noin 40 ohjelmasarjasta Avainmedia tuottaa puolet ja kansainväliset yhteistyöjärjestöt loput. Monet ohjelmantekijöistäovat itse maksaneet kääntymyksestään kovan hinnan %u2013 Saudimakasiini-ohjelmassa esiintyvä Emad vankeusrangaistusta ja kidutusta myöten.
Al Hayatilla näkyvistä noin 40 ohjelmasarjasta Avainmedia tuottaa puolet ja kansainväliset yhteistyöjärjestöt loput. Monet ohjelmantekijöistäovat itse maksaneet kääntymyksestään kovan hinnan %u2013 Saudimakasiini-ohjelmassa esiintyvä Emad vankeusrangaistusta ja kidutusta myöten.
Raportit eri puolilta muslimimaailmaa kertovat ennennäkemättömästä kiinnostuksesta kristinuskoa kohtaan. Yksi liikehdinnän keskellä vaikuttavista evankelistoista on suomalaisjohtoinen Al Hayat -satelliittija netti-tv/Youtube-kanava.

Viime vuoden lopulla kanavan historiassa saavutettiin merkittävä rajapyykki, kun ohjelmantekijät saivat sadannen tuhannen katsojilta tulleen kääntymystodistuksen.

Vuonna 2003 perustettu, medialähetysjärjestö Avainmedian johtama kanava tunnetaan islamin opetuksia avoimesti kyseenalaistavista ohjelmistaan sekä siitä, että suurin osa ohjelmissa esiintyvistä henkilöistä on itse entisiä muslimeja. Vuosittain kääntymyksestään kertovien määrä on kasvanut alkuvuosista merkittävästi: yli kolmannes näistä viesteistä on tullut kahden viime vuoden aikana.

Kääntymyksestään kertoneiden määrät ovat suuria, mutta tuskin kattavat kaikkia niitä, joiden uskoontuloon ohjelmilla ja kanavan muilla mediasisällöillä on ollut vaikutus. Viitteitä taustalla olevasta suuremmasta liikehdinnästä – ja aavistuksen koko arabimaailmaa ravistavasta herätyksestä – antavat kanavan saamat palautteet. Niiden määrä loikkasi viime vuonna jälleen ylöspäin ja oli noin 65 miljoonaa.

Vuotta aiemmin palautteita tuli yhteensä noin 18 miljoonaa, joka sekin oli tiettävästi kristillisten arabikanavien ennätys.

Satelliittilähetysten merkitys vähentynyt

Al Hayatilla katsojapalautteeksi lasketaan kanavan ja eri ohjelmien Facebook-seinille kirjoitetut kommentit ja ylläpitäjille osoitetut yksityisviestit, Youtube- ja Twitter-palautteet, sähköpostit, puhelinsoitot sekä vastaajaviestit. Esimerkiksi Facebook-tykkäyksiä ei kuitenkaan lasketa.

Valtaosa palautteista tulee sosiaalisen median kautta. Suurin yksittäinen syy palautemäärien hyppäyksen taustalla onkin se, että osa kanavalle ohjelmia tekevistä toimijoista alkoi vasta viime vuonna jakaa ohjelmiaan sosiaalisen median kautta tai laskea siellä kirjoitettuja kommentteja.

Silti myös jo aiemmin somessa esillä olleiden sarjojen palautemäärät kasvoivat.

Kanavan ja Avainmedian arabiankielisen työn johtaja Aaron pitää kiinnostuksen perussyynä monien muslimien pettymistä islamin tarjoamiin vastauksiin. Lisäksi merkitystä on eri lähetysjärjestöjen ja kirkkojen kehittyneellä ja laajentuneella evankelioimistyöllä sekä mobiililaitteiden, internetin ja sosiaalisen median käytön yleistymisellä arabikansojen keskuudessa.

– Sosiaalisen median yleistyminen on auttanut meitä saavuttamaan arabimaiden ihmisiä aiempaa huomattavasti enemmän. Televisio on koko perheen asia, mutta mobiililaitteiden kautta henkilö pääsee katsomaan ohjelmia yksin milloin vain.

– Sosiaalinen media on myös turvallisempi ympäristö kertoa omasta kääntymyksestään. Uskon, että tämä on tärkein syy siihen, että vuosittain kääntymyksestään kertoneiden määrä on noussut.

Mediankäyttömurros on ollut niin voimakas, että viime vuonna kanava lopetti kalliiden satelliittilähetysten lähettämisen Australiaan ja Uuteen Seelantiin. Samaa harkitaan myös joillakin muilla alueilla.

Aiempaa napakampia ohjelmia

Al Hayatin ohjelmaprofiilissa kehitys on pyritty huomioimaan siten, että yhä useampi sarja koostuu Facebookissa ja Twitterissä paremmin toimivista muutaman minuutin videoklipeistä.

Ihmisten kotiseuturakkauteen vetoavat puolestaan arabian eri murteilla toteutetut ohjelmat.

Vuonna 2014 aloitetun Saudimakasiinin jaksoilla on parin vuoden aikana ollut yhteensä yli miljoona tilastoitua katselukertaa, ja viime vuonna aloitetun Marokkolainen ja kristitty -sarjan jaksot ovat nekin keränneet yhteensä satojatuhansia katsojia.

Samalla molemmat ohjelmat ovat puhutelleet muslimeja myös kyseisten maiden ulkopuolella; muslimimaailmassa kun ajatellaan yhä yleisesti, että saudi ja marokkolainen on aina myös muslimi.

Marokkolaissarjan osalta idea herätti jopa paikallisen median kiinnostuksen. Lisäksi sarjasta uutisoivat kansainvälisten Sky Newsin, CNN:n ja BBC:n arabiankieliset toimitukset.

Tänä vuonna murresarjat saavat jatkoa arabian kuwaitin murteella tehdyillä ohjelmilla, Aaron kertoo.

– Myös niillä haemme shokkiefektiä. Se on meidän tyylimme ja onnistuu aina.

Islamin haastamiseen totuttu

Myönteinen ilmiö on myös palautteiden sävyn ja sisällön muuttuminen. Alkuvuosina palautteesta ylivoimainen enemmistö oli kielteistä, nyt myönteistä.

– Aiemmin solvaukset ja kiroukset olivat jokapäiväisiä, ja myös tappouhkauksia tuli runsaasti. Nyt ihmiset kysyvät jotakin asiaa tai kertovat, kuinka he haluavat tutkia sitä itse, ja kysyvät, mistä saavat aineistoa. Tärkein syy tähän on varmasti se, että aiemmin oli uutta, että joku uskalsi kyseenalaistaa islamin opetuksia; nykyään sitä tekevät myös monet arabimaiden maalliset televisiokanavat, Aaron kertoo.

Silti näkyvä ja tuloksellinen muslimien evankelioiminen ei edelleenkään ole kaikkien mieleen, ja medialähetystyötä tekevät joutuvat huomioimaan turvallisuuskysymykset huolella. Al Hayatin historian vakavin tilanne tapahtui viime syksynä, kun puukoilla aseistautunut miesjoukko yritti tunkeutua erään marokkolaissarjassa esiintyvän kristityn kotiin. Onneksi yritys ei onnistunut.

Vaikka kristittyjen uskonnonvapaus on heikointa juuri monissa arabimaissa, katsojapalautteissa kääntyneiden kokema painostus ja vaino ei nouse esille isona ilmiönä.

– Olen ihmetellyt sitä. Vainoa tuntuu olevan paljon vähemmän kuin sitä kuvittelisi olevan. Vaikka kirkkoja on poltettu myös viime aikoina, kääntyneiden määrään nähden vainoa on yllättävän vähän.

Kanavanjohtajan isoin esirukousaihe onkin, että arabimaiden uudet uskvat uskaltautuisivat tulemaan yhä näkyvämmin esille omissa kotimaissaan. Tämä tekisi kääntymyksistä ilmiönä arabiyhteisöissä entistä tutumman.

Kanavan ohjelmantuotannossa on tällä hetkellä mukana 16 medialähetysjärjestöä.


Heikki Salmela











Työ ei pääty ohjelman lähetyshetkeen

Vain pieni osa Al Hayat -kanavan ohjelmien kirvoittamista palautteista ja kommenteista on ohjelmantekijöille suunnattuja soittoja, kysymyksiä ja yhteydenottopyyntöjä.

Silti kanavan jälkihoitotyöntekijät kamppailevat ylivoimaisen urakan kanssa: parina viime vuonna tällaisia vastaamista edellyttäviä viestejä on tullut useita miljoonia vuodessa.

Omien jälkihoitotyöntekijöiden lisäksi työssä on mukana avustajia sekä yhteistyöjärjestöjen ja -seurakuntien edustajia eri maista.

Vaikka sosiaalinen media ja erilaiset nettisovellukset ovat tehostaneet työtä ja kanavan sähköisessä materiaalipankissa on kymmeniä valmiita vastauksia muslimien yleisimpiin kysymyksiin, kokopäiväisiä, palkattuja ja vapaaehtoisia työntekijöitä tarvitaan kipeästi lisää.

Aikaa vievimmät ja herkimmät vaiheet ovat puhelimitse tapahtuva sielunhoito sekä kääntyneiden ohjaaminen paikallisen seurakunnan tai kotiryhmän yhteyteen.


51

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja