IK-opiston opiskelijat Riikka Ulmanen ja Hanna Riihelä toteuttavat opintoihinsa liittyvää harjoittelujaksoa Jynkänlahden yläkoululla ja helluntailaisessa Tukikohta-seurakunnassa Kuopiossa. Koululla kaksikko toimii tukioppilaina, järjestää välituntivalvontaa, valvoo rästikokeita ja tukee oppilaita muutenkin keskellä arjen haasteita.
Koululla kulkiessaan heidät erottaa mustista paidoista, joissa lukee Dream Team, unelmatiimi.
Ulmanen ja Riihelä ovat Savossa kehitetyn koulutyön pilottihankkeen ensimmäiset opiskelijat. Kevätlukukauden kestävä harjoittelujakso on jo loppusuoralla, ja kokemus on ollut kaikkien kannalta hyvä.
Työmuoto kantaa nimeä Team Action -koulutyö. Se on käytännöllistä, lähellä oppilaiden arkea tapahtuvaa tukea ja läsnäoloa, Savon helluntaiseurakuntien lapsi-, nuoriso- ja koulutyön kehittäjä Marjut Lindholm-Holopainen kuvaa.
– Tiimiläiset ottavat kontaktia, ovat läsnä ja toimivat oppilaiden kanssa. Monesti he pystyvät toimimaan paremmalla ”moodilla” sen takia, että he ovat tukioppilaita, eivät viranomaisia. Heitä on helpompi lähestyä, he saavat paremmin kontaktia ja pystyvät paremmin tsemppaamaan nuoria.
– Esimerkiksi jos jollakin nuorella on paljon poissaoloja, rehtori ohjaa tiimiläisiä toimimaan tällaisen oppilaan tukena.
Ajatus uudentyyppisestä koulujen tukemisesta syntyi yhden pastorin näyn pohjalta. Lähtökohtana oli tieto oppilaitosten kohtaamista valtavista haasteista: lasten elämässä on ahdistusta, levottomuutta ja paljon muuta sellaista, mihin vastaamiseen henkilökunnan resurssit eivät riitä.
Keskustelu Savon seurakuntien kanssa johti yhteydenottoon IK-opistoon. Vararehtori Markku Ojaniemi ja Marjut Lindholm-Holopainen suunnittelivat opiston perinteisestä Team Action -kurssista koulumaailmaan sopivan version. Siinä syksy opiskellaan IK-opistolla koulu- ja seurakuntatyötä tukevia aineita, ja kevätlukukauden harjoittelu tehdään jonkin paikkakunnan seurakunnassa ja koulussa.
Harjoittelujakson väliaikayhteenvedossa Jynkänlahden koulun rehtori, vararehtori ja ohjaava opettaja olivat valmiit suosittelemaan konseptin laajentamista muuallekin: oppilaitos hyötyi toiminnasta.
– Esimerkiksi levottomien, ahdistuvien ja paniikkikohtauksia saavien oppilaiden jaksamista saatiin paremmalle tolalle ja poissaolot vähenivät, Lindholm-Holopainen kertoo.
– Palautteen perusteella tämäntyyppiselle työlle on tilausta.
Ensi vuonna toimintaa ollaan laajentamassa myös alakouluille. Alakouluvaiheeseen annettu tuki voi omalta osaltaan ennaltaehkäistä myöhempiä ongelmia, Lindholm-Holopainen uskoo.
Myös seurakuntien kiinnostus konseptia kohtaan näyttäisi olevan kasvussa. Ensi vuodelle harjoittelijoita hakee kaksi seurakuntaa: Tukikohta-seurakunta uudestaan ja Varkauden helluntaiseurakunta. Nyt odotetaan, että seurakuntia tulee lisää ja Team Action -koulutyölinjalle tulee opiskelijoita.
– Hakuaikaa on 15. kesäkuuta saakka ainakin neljälle nuorelle. Yhteydenotot jatkoselvitystä varten tulee tehdä minulle, Lindholm-Holopainen vinkkaa.
Team Action -malli täydentää alueellisten koulutyöntekijöiden tekemiä kouluvierailuja sekä seurakuntien omaa toimintaa paikallisten oppilaitosten kanssa.
Keskeinen osa Lindholm-Holopaisen toimenkuvaa on seurakuntien innostaminen ja voimaannuttaminen koulutyöhön. Muutamissa Savon seurakunnissa onkin jo perustettu tiimejä, jotka ovat ottaneet siitä vastuuta omilla paikkakunnallaan. Toimintaa tukee Lindholm-Holopaisen syksyllä 2017 kokoama seurakuntien voimaannuttamiseen tähtäävä kouluttajaryhmä.
– Sanomani on: Seurakuntien on noustava ja tultava näkyviksi. Yksi palkattu alueellinen koulutyöntekijä ei saavuta ahkerallakaan työllä maakunnassaan sitä, mitä seurakuntalaiset itse paikallisesti voivat saavuttaa.
Näin ajattelee myös helmikuussa helluntaiseurakuntien valtakunnalliseksi koulutyön koordinaattoriksi nimitetty Henna Orava. Hän pitää Savossa käynnissä olevaa pilottihanketta hyvänä. Hänen haaveensa on kuitenkin viedä työn jalkauttaminen kouluille ja seurakuntiin vieläkin pidemmälle.
– Haluan nähdä sen, että seurakuntien lapsi- ja nuorisotyö ja työntekijät tulevat kouluissa entistä näkyvämmiksi. Koulutyö toteuttaa osaltaan Jeesuksen käskyä mennä kaikkeen maailmaan ja julistaa evankeliumia. Yhteiskunta on vähentänyt rajusti kristillisen maailmankatsomuksen ja kristillisen ihmisarvon esiintuomista koululla. Siksi meidän kristittyjen tehtävänä on mennä kertomaan siitä, mitä me asioista ajattelemme.
– Koulutyössä tavoitamme lapset ja nuoret iässä, jossa heidän minäkuvansa ja maailmankatsomuksensa muodostuvat. Alle 20-vuotiaat ovat myös ikäryhmä, jotka ovat kaikkein avoimimpia evankeliumille.
Alueellisen koulutyöntekijän roolia Orava siirtäisi yhä enemmän uusien ideoiden jalkauttamisen, innostamisen, paikallisen työn tukemisen ja seurakuntalaisten kanssa yhdessä tekemisen suuntaan. Kuten Marjut Lindholm-Holopaisen toimenkuvalle on tehty Savossa.
– On tärkeää toimia koulujen ehdoilla, eli koulutyötä tekevien pitää tietää, kuinka kouluilla toimitaan. Tällöin koulutyötä tekevien ammattitaito ja koulutuksen merkitys korostuu.
Kuluvan vuoden aikana seurakuntia rohkaistaan tekemään koulutyön suunnitelmaa yhdessä maakunnallisen koulutyöntekijän kanssa.
– Suunnitelmaan kirjataan käytössä olevat ja tarvittavat resurssit sekä työn tavoitteet.
Pauliina Kuikka