Aikamedian markkinointipäällikkö Vesa Halonen on iloinen, että RV:n ympärille on saatu sähköistä säpinää.
– Pyrimme siihen, että tulee useampia kanavia, joista asiakas voi valita aina itselleen sopivan. RV:n paperilehti ei siis missään tapauksessa ole loppumassa. Tuomme vain lisää kanavia sen rinnalle: verkkolehden ja näköislehden.
Aikamedian tuotantopäällikkö Pertti Lukkarilan mukaan digitaalisia edistysaskeleita on suunniteltu jo pitkään. Nyt aika niille tuntuu olevan kypsä.
– Viime vuosina on syntynyt usko siihen, että nyt ollaan siinä ajankohdassa, jossa alkaa olla tilausta tällaisille palveluille.
Vesa Halonen näkee tilanteen samoin.
– Asiakaskuntamme on jo oppinut lukemaan päivä- ja viikkolehtiä sähköisesti internetistä, ja meidän tulee olla siellä myös.
Osoitteesta ristinvoitto.fi löytyy tällä hetkellä paitsi uunituore Verkko-RV myös paperiversion kanssa täysin yhtenevä näköislehti.
– Kun seuraa muitten lehtien verkkokehitystä, näköislehti on hyvin suosittu. Ihmiset haluavat myös sen mahdollisuuden, Lukkarila toteaa.
Siinä missä näköislehteä selataan perinteisemmin sivu sivulta, nettilehdestä juttuja klikkaillaan auki ja sen käyttö onnistuu vaivatta kännykästä tai tablettitietokoneelta. Juttuja voi myös jakaa helposti sosiaalisessa mediassa. Halonen uskoo tämän ominaisuuden kiinnostavan käyttäjiä.
Maaliskuun jälkeen osa uudistuneiden RV:n verkkosivujen sisällöstä muuttuu maksulliseksi muille kuin RV:n paperilehden saajille.
– Jatkossakin palvelu on avoin kaikille printtilehden tilaajille, mutta sen saa ostettua myös erillisenä palveluna, Halonen vinkkaa.
Netin käytön nopeus, vaivattomuus ja sisällön ulottuminen kaikkialle on saanut eri-ikäiset hakemaan yhä enemmän uutisensa netistä. Samat määritteet sopivat myös RV:n nettisisältöihin.
– Kaikissa kohdissa on pyritty ajattelemaan, että käyttö olisi mahdollisimman sujuvaa. Jos on lukenut Hesarin tai Ylen verkkosivuja, osaa lukea myös Verkko-RV:tä, Pertti Lukkarila lupaa.
Vesa Halonen kannustaa tutustumaan tuoreeltaan RV:n verkkopalveluihin, joita kehitetään jatkuvasti. Hän kertoo, että paperisen Ristin Voiton tilaajat, joille sähköiset sisällöt pysyvät ilmaisina kokeilujakson jälkeenkin, saavat maaliskuun aikana tiedon, miten toimia, kun sivut siirtyvät suurelta yleisöltä maksumuurin taakse.
Ruut Ahonen