Ristin sanomaa jokaiseen seurakuntatalouteen – Kauhavan helluntaiseurakunta tavoittaa seurakuntalaiset myös Ristin Voiton avulla

RV:n tuplakansien teko ei ole osoittautunut ylettömän työlääksi urakaksi, pastori Jukka Rahkonen toteaa. Kuva: Janne Lahti
RV:n tuplakansien teko ei ole osoittautunut ylettömän työlääksi urakaksi, pastori Jukka Rahkonen toteaa. Kuva: Janne Lahti

Loppuvuonna 2019 Kauhavan helluntaiseurakunta teki päätöksen Ristin Voiton tilaamisesta kerran kuussa jokaiseen seurakuntatalouteen. Päätöksessä oli jälkikäteen ajateltuna ”aikamoinen johdatus”, helluntaiseurakunnan pastori Jukka Rahkonen sanoo.

 

 

– Muutaman kuukauden päästä pamahti pandemia päälle, ja lehdelle tuli entistä tärkeämpi rooli seurakunnan jäsenhuollossa.

 

Kauhavan RV-tilauksessa on kyse niin sanotuista tuplakansista, eli kerran kuussa jokaiseen seurakuntatalouteen menee RV-lehti, jossa on neljän sivun verran seurakunnan kokoamaa materiaalia. Lisäsivuihin mahtuu esimerkiksi pääkirjoitus, seurakunnan yhteystietoja, tilisiirtolomake, pieniä uutisia ja seurakuntalaisten kirjoittamia runoja – mitä milloinkin mediatiimi saa koostettua.

 

– Tuplakansilla tiedotamme ja rohkaisemme, Jukka Rahkonen tiivistää.

 

Kauhavan helluntaiseurakunnan kuukausitiedotteessa merkittävä rooli on sponsorimainoksilla, joilla seurakunta saa katettua lehden tuotantokustannukset kokonaan.

 

– Lehdessämme on kymmenkunta ilmoituspaikkaa. Lehti taitetaan omin voimin, Jukka Rahkonen kertoo.

 

– Tuplakannet korvaavat aiemman ohjelmalehtisemme. Nyt seurakunnan terveiset menevät jäsenille kotiin asti Ristin Voiton ohessa.

 

Kauhavan aineiston kokoamisesta vastaa seurakunnan mediatiimi sekä vanhimmat ja työntekijät. Joka numeroon materiaalia tuottaa Jukka Rahkosen mukaan 5–7 henkilöä.

Aineiston on oltava kasassa paria viikkoa ennen lehden ilmestymistä.

 

– Se luo hyvällä tavalla pientä painetta suunnitella seurakunnan toimintaa eteenpäin, Rahkonen sanoo.

 

Perinteisellä medialla on Jukka Rahkosen havaintojen mukaan edelleen paikkansa seurakuntien viestinnässä.

 

– Kaikki, varsinkaan iäkkäät ihmiset, eivät käytä nettiä tai ole Facebookissa.

Seurakunnan tuottamasta materiaalista tehdään Kauhavalla myös irtopainoksia, joita jaetaan erityisesti seurakunnan kirpputorilla. Näin lehden avulla saavutetaan myös seurakunnan ulkopuolisia ihmisiä, ja seurakuntalaisten kasvot tulevat tutuiksi. Lehden sisällössä pitää ottaa huomioon, että lukijoina on muitakin kuin oman seurakunnan jäseniä.

 

– Seurakuntalaisille kerran kuussa postitse tuleva lehti tuplakansilla viestittää, että jokainen kuuluu porukkaan. Toivottavasti se luo omistajuuden tunnetta seurakuntaa kohtaan, pastori Rahkonen sanoo.

 

 

 

Lehdellä saavutetaan myös seurakunnan ulkopuolisia.




40/201

Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja
Tutkimus: Kutsumustyössä myös haittoja