Puskapapit johtaneet uskoon yli tuhat muslimia

Tässä koulutetaan tulevia puskapappeja seminaarissa Etiopian Kokotassa. Kuvat: Tuokkoloiden kuva-arkisto
Tässä koulutetaan tulevia puskapappeja seminaarissa Etiopian Kokotassa. Kuvat: Tuokkoloiden kuva-arkisto
Etiopian Debre Zeitissä lähellä Addis Abebaa sadat tuhannet oromo-heimon jäsenet viettivät 2. lokakuuta perinnejuhlaansa, kun ryhmä mielenosoittajia aiheutti hämminkiä. Turvajoukot tukeutuivat kyynelkaasuun ja väkijoukon paniikkiryntäyksessä 55 ihmistä tallautui hengiltä.

– Kuolonuhreja vaatinut mielenosoitus oli noin 7–8 kilometrin päässä kotoamme. Siitä seuranneet levottomuudet tulivat niin lähelle kotejamme, että se kiihdytti evakoitumistamme Addis Abebaan, kertovat Kenian Nairobista tavoitetut Fidan lähetit Sam ja Päivi Tuokkola.

– Ampumista kuului yöllä, ja paikalliset työntekijät suosittelivat meidän pysyvän sisällä. He myös kehottivat meitä siirtymään Addikseen.

Niinpä sekä Tuokkolat että Fidan lähetti Anu Heikkilä suuntasivat 8. lokakuuta Addis Abebaan ja sieltä lähetysjohtajan ohjeiden mukaan Kenian puolelle, jossa he osallistuvat tällä viikolla Fidan lähettipäiville.

Tukevin eväin liikkeelle

Tuokkolat tekevät Itä-Afrikassa puskapappityötä. Sen idea on kouluttaa syrjäseutujen pastoreita saavuttamattomien kylien evankelistoiksi ja seurakuntien perustajiksi. Samalla opiskelijoita juurrutetaan mahdollisimman tukevasti Raamattuun, mikä Afrikassa hengellistä työtä tekeville on ensiarvoisen tärkeää.

– Etiopiassa, kuten muuallakin Itä-Afrikassa missä puskapappitoimintaa on ollut, on huomattu se valitettava asia, että monet ylilyönnit ja epäraamatulliset opit saavat nopeasti sijaa pastoreiden ja evankelistojen toiminnassa, mikäli heillä ei ole raamatullista opetusta seurakunnan hoidosta, Tuokkolat taustoittavat.

Uusia viestinviejiä valmennetaan kiertävissä seminaareissa. Niitä pidetään Etiopian lisäksi Keniassa ja Tansaniassa, jossa Teuvo ja Linnea Kopra aloittivat puskapappitoiminnan noin 16 vuotta sitten. Siellä työ on saatu siirrettyä jo lähes kokonaan paikallisten vastuulle.

Koulutus voimistanut herätystä

Etiopiassa puskapappityö alkoi noin kahdeksan vuotta sitten. Kumppaniseurakuntana on paikallinen Guenet-kirkko, jonka kanssa pidetään neljä viikon intensiiviseminaaria noin puolen vuoden välein.

Jo alkuvaiheessa syntyi kontakti pastori Abera Teferiin, joka oli jo vuosia sitten saanut näyn Rift Valleyn muslimialueista, evankelioinut siellä ja nähnyt herätyksen viriävän. Myöhemmin kun yhteistyö pastori Aberan kanssa alkoi, hänen näkynsä loi pohjaa myös alueen puskapappityölle. Sen myötä hengellinen liikehdintä seuduilla vain voimistui.

– Heti huomasimme, että tällä toiminnalla oli erittäin suuri merkitys herätyksen eteenpäin menemisen ja seurakuntien istuttamisen kannalta, Päivi Tuokkola kertoo.

Oromian alueen asukkaista 95–99 prosenttia on muslimeja. Puskapappityö on laajentunut myös Awassan kaupungin eteläpuolelle sekä Boron, Arbi Gonan ja Kokotan alueille. Näillä alueilla on vuoden aikana uudestisyntynyt jo yli tuhat muslimia.

– Tarkkaa uskoontulleiden määrää emme tiedä, kun levottomuuksien vuoksi emme ole päässeet siellä vierailemaan. Mutta vauhti on hyvä ja Jumala on avannut ovet noille alueille, Sam Tuokkola toteaa.

Rakkauden tehoase

Etiopian muslimiherätyksen laajuuden hahmottaminen on haastavaa jo siksi, että osa seurakunnista toimii turvallisuussyistä maan alla. Tuokkoloiden mielestä ratkaisevinta herätyksessä onkin ihmisissä tapahtuva muutos: evankelistojen osoittaessa rakkautta ja jumalallista auktoriteettia sydämet sulavat Sanalle.

Sam Tuokkola kertoo kerran opettaneensa eräässä alueen kirkossa evankelistoja ”tästä tehokkaimmasta aseesta, rakkaudesta”.

– En tiennyt, että kirkossa oli salakuuntelijana alueen johtava imaami. Muut kyllä tiesivät. Opetin siitä, että meidän tulee erityisesti rakastaa muslimeja, koska Jeesus on maksanut täyden hinnan myös heidän puolestaan. Kehotin heitä miettimään, miten he voisivat käytännössä osoittaa rakkauttaan jopa heitä vihaaville ihmisille.

Kokouksen jälkeen imaami tuli esille.

– Hän halusi antaa elämänsä tuollaisen Jumalan johtoon, joka on jopa valmis rakastamaan vihamiehiä. Vanha mies oli sen jälkeen uskollinen seurakuntalainen.

Vihollinenkin valvoo

Eräs herätyksen keskuksista on Boron alue. Viime marraskuussa siellä kastettiin 78 uutta uskovaa, joista valtaosa oli entisiä muslimeja. Marraskuussa maassa alkoivat velloa myös  levottomuudet, kun 60 prosenttia Etiopian väestöstä kattavat oromo- ja amharaheimot nousivat mielenosoituksiin nykyhallitusta vastaan.

Pääministeri Desalegn Haile Mariam julisti 9. lokakuuta maahan puolen vuoden poikkeustilan. Suomen Lähetysseura arvioi, että Etiopian poliittinen tilanne on vakavin 25 vuoteen: vastaava murros koettiin viimeksi vuonna 1991 kommunistihallinnon väistyessä nykyisen hallinnon tieltä.

Etiopia ei ole ainoa maa, jossa poliittinen huojunta ja herätys kulkevat rinta rinnan.

– On selvää, että kun maassa on herätyksiä menossa, niin vihollisen leirissä on vipinää myös. Tämä kuuluu osana herätyksen kuvioon, Sam Tuokkola toteaa.

– Lähetystyön historia on täynnä esimerkkejä siitä, että herätys ei ole ilmainen. Se tarvitsee rukoustaistelijoita ja etulinjassa mukana olevia, mutta myös taustajoukkojen tuki on aivan oleellista.

Innostava viisivuotistavoite

Etiopian puskapappityössä tähdätään niin sanotun 5–50–5000-näyn toteutumiseen. Sen mukaan vuosina 2015–2020 on tarkoitus auttaa 50:tä evankelistaa saamaan peruskoulutus ja istuttamaan 50 uutta kirkkoa, joihin uskotaan tulevan 5 000 uutta uskovaa. Evankelistoille turvataan kolmivuotinen kannatus, joka täyttyy 35 eurolla kuukaudessa henkilöä kohti.

Jo vuoden jälkeen 5–50–5000-näyn toteutuminen vaikuttaa todennäköiseltä. Vuosi sitten työhön lähteneet 20 evankelistaa ovat voittaneet jo yli tuhat ihmistä Jeesukselle. Kohta matkaan saatellaan kymmenen uutta evankelistaa, ensi vuoden lokakuussa taas kymmenen ja 2018 vielä loput kymmenen.

– Silloin kaikki 50 olisivat työssä ja toimessa, Sam Tuokkola laskee.

– Mutta nyt on rukoiltava Etiopian puolesta, että rauha säilyy. Pastori Abera on heti alusta alkaen jatkuvasti muistuttanut, että nyt on taottava rautaa, kun se on kuumaa.


Ruut Ahonen




Muslimiherätyksen kolme avaintekijää


Puskapappityötä Etiopian muslimiherätyksen keskellä tekevät Fidan lähetit Sam ja Päivi Tuokkola arvioivat, että herätykseen vaikuttaa kolme tekijää: radikaalin islamin rumuus, ankara ja mykältä tuntuva jumala ja ennen muuta uskovien rakkaus.

– Niin hirveää kuin se onkin, mitä Isis tekee, se saa monet tervejärkiset tai syvemmin ajattelevat muslimit miettimään, millainen heidän jumalansa on. Myöskään ankara lakijumala ei ole tuonut ihmisten sisäiseen maailmaan rauhaa ja pelastusvarmuutta. Muslimien jumala vaatii paljon mutta ei anna mitään. Niinpä armon ja Jeesuksen sovitustyön ymmärtäminen koetaan valtavana vapautuksena ja ilona.

Usein silti eniten kivisydämiä ja -asenteita ravistelee rakkaus, mistä Tuokkolat antavat esimerkin.
 
– Eräs suomalainen sisar lahjoitti kaivorahat puhtaan juomaveden puutteesta kärsivässä  Borossa toimivalle kirkolle. Kun kirkko lupasi, että heidän kaivonsa valmistuttua koko yhteisö voi käyttää sitä, uskonnollinen johtaja vaikuttui syvästi.

– Ollessamme siellä keväällä seminaarissa yksi imaami halusi henkilökohtaisesti kiittää meitä ja kaivon suomalaista rahoittajaa tästä valtavasta rakkaudenosoituksesta kylää ja sen asukkaita – joista suurin osa on muslimeita – kohtaan. Mitä se sitten vaikuttaa kyläläisissä, kun he kuulevat, että imaami itse on antanut tunnustuksen kristittyjen rakkaudesta, eli Jumalan rakkaudesta!


51

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja