Pohjois-Karjalan mediamissio ilahdutti

Pastorit ovat aktivoituneet missiossa käyttämään puhujanlahjaa uusissa ympäristöissä. Kuvassa pastori Jukka Laamanen. Kuva: Timo Sund
Pastorit ovat aktivoituneet missiossa käyttämään puhujanlahjaa uusissa ympäristöissä. Kuvassa pastori Jukka Laamanen. Kuva: Timo Sund
Mediamissiosta kannattaa ottaa kaikki irti, pastori Matti Niemelä Joensuun helluntaiseurakunnasta sanoo.

Joensuussa väkeä koulutettiin etukäteen keskustelemaan hengellisistä asioista kiinnostuneiden kanssa. Missiokirja jaettiin Pohjois-Karjalan Mahdollisuus muutokseen -missiossa jokaiseen talouteen, ja oli etukäteen tiedossa, että kirja saattaa helpottaa keskustelunavauksia tai jopa voimistaa tavallisten kaupunkilaisten omaa aktiivisuutta ottaa tärkeät asiat puheeksi.

– Kyllä kirja on toiminut hyvänä keskustelunavaajana, nuorisopastori Eero Haarala vahvistaa.

Missio toteutettiin syys-lokakuussa.

Päätös syntyi nopeasti

Pohjois-Karjalan mediamission suunnittelutyön aloitus ja päätökset seurakuntien mukanaolosta tehtiin vuoden 2015 syksyllä.

– Päätös missiosta tehtiin kohtuullisen nopeasti. Jo varhain oli palaveri, jossa asiasta innostuneet seurakunnat esittelivät sen muiden alueen seurakuntien pastoreille.

Ratkaiseva askel oli medialähetysjärjestö IRR-TV:n kotimaan missioiden tuolloisen johtajan Onni Haapalan esittelykäynti.
 
Pohjois-Karjalassa erityisesti luterilaiset ovat olleet mission suhteen aktiivisia.

Satoja kontakteja

Joensuun helluntailaisilla on tavallisesti syksyisin evankelioimiskampanja. Mediamissiokaan ei siis ollut aivan uutta kaupungissa.

– Olimme suunnitelleet jo valmiiksi jonkinlaisen kampanjan, nyt saimme muutoskampanjasta hyvän synergian, Matti Niemelä kertoo.

Missio toteutettiin Elämäsi mahdollisuus -teemalla. Marko Selkomaan tilaisuudessa 13 ihmistä tuli uskoon. Yksittäisiä uskoon tulleita on ollut lisäksi siellä täällä.

Kontaktipyyntöjä missiotoimistoon on tullut kaikkiaan noin 130 kappaletta. Nettilomakkeeet ovat olleet puhelintilauksia suositumpia.

Kaikkiaan mission järjestelmässä ”asiakastietoja” on yli 600. Pelkkään missioarvontaan osallistuvia lienee näistä noin puolet.

Kulurakenne puhutti

Etukäteen missioon liittyvät kriittiset kysymykset koskivat pääosin taloutta. IRR-TV sitoutui huolehtimaan mahdollisista yllättävistä tappioista. Tämä oli Matti Niemelän mielestä tärkeä kädenojennus. Tosin paikallistoimijoilla oli hänen mukaansa kokemuksen pohjalta melko realistinen käsitys kampanjan kulurakenteesta.

Muutoin kritiikki kampanjaa kohtaan liittyy pikemminkin seurakuntien valmiuteen hyödyntää kampanjaa omassa toiminnassaan. Kaikki kristityt eivät ole valmiita keskustelemaan hengellisistä asioista kenenkään kanssa, ja näitä valmiuksia olisi seurakunnissa kehitettävä.

Paikalliset kampanjakasvot, kuten Sampsa Virta ja Harri Hirvonen, ovat kertoneet, että moikkaajia ja juttelijoita on ollut katutasolla. Muutostarinat on selvästi luettu missiokirjasta.

Kirjasta tuli kysytty

Pohjois-Karjalassa on haluttu painottaa jälkityötä ja rinnalla kulkemista.

– Uskoon tullut tai herätysjaksoa elävä jää helposti yksin. Seurakunnilla täytyy olla opetuslapseuttamisen näkökulma, Matti Niemelä sanoo.

Kampanjakirjaa ei jaettu mainoskieltotalouksiin. Niihinkin kirjaa saatiin toimittaa jälkeenpäin, kun kiinnostus heräsi.

– Eräässä kerrostalossa suurimmassa osassa ovista oli "Ei mainoksia" -tarra. Tieto kirjasta kuitenkin kulkeutui myös näihin koteihin, ja kirjaa alettiin kysellä. Toimitimme rappuun kirjoja niin paljon, että kaikki kiinnostuneet saivat varmasti omansa, Niemelä kertoo.


Anssi Tiittanen


34/2016Sateet

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja