Parasta Suomelle -kampanja käynnistyi

Tilaa evankeliumille. Maaseudulla hengellisetkin ilmaisjakelulehdet löytävät vielä lukijansa, seurakunnissa uskotaan. Kuvassa Miehikkälän kylänraittia. Kuva: Pauliina Kuikka
Tilaa evankeliumille. Maaseudulla hengellisetkin ilmaisjakelulehdet löytävät vielä lukijansa, seurakunnissa uskotaan. Kuvassa Miehikkälän kylänraittia. Kuva: Pauliina Kuikka

"Tällaisessa valtakunnallisessa kampanjassa mukana oleminen on meille oikeasti iso juttu.”

 

Näin toteaa kymenlaaksolaisen Miehikkälän helluntaiseurakunnan pastori Pauliina Kuikka  viitaten paikkakunnalla juuri toteutettuun Parasta Suomelle -lehtikampanjaan.

 

Viisikymmenjäseninen seurakunta päätti lahjoittaa Hyvä Sanoma -lehden kampanjanumeron kunnan jokaiseen kotitalouteen.

 

Noin 2 000 asukkaan Miehikkälässä tämä tarkoitti seurakunnalle 712,95 euron investointia. Summa sisältää lehdet ja postin kautta toteutetun jakelun.

 

Pauliina Kuikan mukaan rahamäärä ei ole tavoittavuuteen nähden kovin iso.

 

– Olimme viime vuonna mukana Kymenlaakson yhteiskristillisessä Mahdollisuus muutokseen -missiossa, ja koimme sen hyvänä. Missio herätti pysyvää kiinnostusta seurakuntaamme ja sanomaamme kohtaan, mikä näkyy muun muassa sosiaalisen median kävijämäärissä. Lisäksi olemme aiemminkin jakaneet Hyvä Sanoma -lehteä, esimerkiksi kylittäin osana tiettyä tapahtumaa.

 

 

Pöytä on katettu

Parasta Suomelle -lehtikampanjaa on mainostettu helluntailiikkeen lahjana satavuotiaalle Suomelle. Aikamedian ja Hyvä Sanoma ry:n lanseeraamaan hankkeeseen ilmoittautuneista noin 170 seurakunnasta yli 140 ostaa lehtien jakelun postilta. Loput levittävät tilaamansa lehdet itse.

 

Postin kautta kampanjajulkaisua on viime päivinä mennyt jakoon noin 490 000 kappaletta, ja seurakuntiin sitä on lähtenyt yli 40 000. Osa seurakunnista on tuottanut julkaisusta paikallisella sisällöllä täydennetyn erikoisversion oman alueensa lukijoiden kiinnostusta herättämään.

 

Miehikkälän helluntaiseurakunta aikoo höystää lehdenjakoa lokakuun alussa järjestettävällä ohjelmallisella Parasta Suomelle -juhlalounaalla, jonka toteuttamiseen osallistuu myös muita paikallisia toimijoita. Tarkoitus on saada paikkakunnan väkeä mahdollisimman laajasti mukaan.

 

Erityyppisiä teematilaisuuksia on viritteillä muuallakin.

 

– Huomattava osa seurakunnista on järjestämässä jotakin oheistoimintaa. Joissakin seurakunnissa koko syyskuu tai jopa koko syyskausi on omistettu tälle teemalle, Hyvä Sanoma ry:n toiminnanjohtaja Janne Lahti kertoo.

 

– Toivon, että teematilaisuuksia syntyisi syksyn aikana vielä lisää. Nykyisen nettikulttuurin keskellä perinteinen printtilehti voi olla yllättäväkin mahdollisuus. Silti mikä tahansa materiaali tarvitsee sen, että kristityt ovat hereillä ja kohtaavat ihmisiä.

 

 

Ei toimi kaupungissa?

Kampanjaan osallistuvia seurakuntia tarkasteltaessa huomiota kiinnittää selvä ero maaseudun ja etenkin isoimpien kaupunkien välillä.

 

Samalla kun maaseutuseurakunnat ovat mukana varsin kattavasti, kaupungeissa into on ollut laimeampaa. Osa kaupunkiseurakunnista ei ole mukana lainkaan, osa on tilannut lehtiä vain omaan jakeluun – toki jopa tuhansia kappaleita. Jotkut kohdistavat massajakelun johonkin tiettyyn kaupunginosaan.

 

Janne Lahden tietojen mukaan yksi syy varovaisuuden taustalla on raha: kattava jakelu pelkästään yhdessä lähiössä voi olla iso kuluerä. Toinen, jopa merkittävämpi, tekijä on pelko siitä, että lehdet jäävät lukematta.

 

 

Esimerkiksi Tampereella yksikään kaupungin kolmesta helluntaiyhteisöstä ei ole osallistumassa kampanjaan.

 

– Meillä on tätä syksynä seurakunnassa menossa strategisia muutoksia, kuten jumalanpalvelusuudistus, eikä kaikkeen ollut mahdollista lähteä mukaan. Lisäksi kaupungeissa ilmaisjakelumateriaalia jaetaan todella paljon, ja yksittäinen lehti hukkuu helposti muun mainospostin väliin, Tampereen helluntaiseurakunnan johtava pastori Usko Katto toteaa.

 

– Takavuosina olemme joskus jakaneet lehtiä Tampereen kotitalouksiin hyvin kattavasti. Ne hankkeet ovat varmasti lisänneet ihmisten tietoisuutta meistä, mutta muuten tietoomme ei ole tullut niistä merkittäviä tuloksia.

 

Katto kokeekin, että ainakin kaupungeissa lehtien massajakelu on jo vähän vanhanaikainen evankeliointimetodi.

 

– Maaseutupaikkakunnilla sitä voitaneen hyödyntää paremmin, kun ihmiset tuntevat toisensa. Ihmisen sydämen saavuttamiseen tarvitaan aina kohtaamisia.

 

Pauliina Kuikka allekirjoittaa ajatuksen.

 

– Ensin meidän pitää kontaktoida ihmisiin, jotta heidän ennakkoluulonsa meitä herätyskristittyjä kohtaan vähenevät. Ja sitten kylvön jälkeen sadon saaminen edellyttää jälleen kontaktointia. Esimerkiksi Mahdollisuus muutokseen -missiossa me otimme asian tietoisesti puheeksi ihmisiä tavatessamme ja kysyimme, ovatko he nähneet kampanjamateriaaleja ja mitä mieltä he ovat olleet niistä.

 

– Meille Miehikkälässä evankeliointi on hyvin laaja käsite. Teemme tosi paljon yhteisiä juttuja kyläläisten ja eri toimijoiden kanssa. Lehtikampanja on tärkeä osa tätä kokonaisuutta.

 

Kampanjasta lisää lehden teemaliitteessä sekä parastasuomelle.fi

 

 

Heikki Salmela

 




51

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja