Konkurssin myötä toimintansa viime viikolla lopettaneella AlfaTV-kanavalla oli joukko kristillisiä ohjelmantekijöitä, jotka pitävät työjaksoaan kanavalla rohkaisevana.
– Oli tietysti pettymys, että tällainen kanava välittää evankeliumia meni kiinni, Nyt lauletaan! -ohjelmaa isännöinyt Leevi Ahopelto kuvailee tunnelmiaan.
Nyt lauletaan! oli E-Compass ry:n tuottama ohjelma. Kaikkiaan jaksoja tehtiin parikymmentä, ensin Vesilahdella ja viimeiseksi AlfaTV:n studioilla Keravalla.
– Kanava vastasi ohjelman jakelusta. Meidän ja AlfaTV:n välillä ei liikkunut rahaa.
– Moni luuli, että minä sain palkkioita, mutta kyllä se oli juuri päinvastoin. Itse kustantajina laitoimme rahaa kiinni ohjelmiin, Leevi Ahopelto kertoo.
Kristillisiä ohjelmia AlfaTV:lle tuottanut medialähetysjärjestö IRR-TV ilmoitti viime viikolla tiedotteessa, että sen toiminta jatkuu normaalisti.
– Emme lopeta suomenkielisten kristillisten ohjelmien tuotantoa, vaan etsimme uusia ulostulokanavia sisällöillemme, yhdistyksen hallituksen allekirjoittamassa tiedotteessa kerrottiin.
– IRR-TV hallinnoi myös jatkossa AlfaTV:n aiemmin vuokraamaa toimitilaa ja tv-tuotantokalustoa.
IRR-TV on toissa viikolla konkurssihakemuksen tehneen, AlfaTV:n taustayhtiönä toimineen Brilliance Communications Oy:n enemmistöomistaja ja -velkoja.
Konkurssia on uutisoitu päämedioissa laajasti, muun muassa , :n ja raportoimana.
– Kyllä AlfaTV johonkin tarpeeseen Suomessa vastasi, pastori ja Astu tarinaan -ohjelmaa tehnyt studioisäntä Markku Tuppurainen sanoo.
– Jos aikaa vain olisi ollut enemmän, ehkä kuvio olisi lähtenyt toimimaan.
Tuppurainen teki Astu tarinaan -ohjelmaa yhdeksän vuoden ajan, noin 270 jaksoa. Hän muistelee ohjelman tekemistä hyvällä.
– Teimme pitkiä työpäiviä, aina 8–10 jaksoa päivässä.
AlfaTV:n saadessa laajempaa katsojajoukkoa myös Tuppurainen alkoi saada ohjelmista enemmän palautetta.
– Kun liikun seurakunnissa, niin edelleen ihmiset sanovat, että juuri katsottiin sinua televisiosta, Tuppurainen kertoo viitaten ohjelman uusintoihin, joita näkyi AlfaTV:llä lähes loppuun asti.
Ohjelmantekijät pohtivat uusia väyliä tekemiselle.
– Kaikelle on aikansa, konkursseillekin, Leevi Ahopelto sanoo.
– Pitäisi vain osata aina ottaa kiinni niistä mahdollisuuksista ja siitä ajasta, jota eletään.
Ahopelto pitää merkittävänä, että esimerkiksi Nyt lauletaan! -ohjelmaa näytettiin juuri koronavuosina, kun kirkot olivat kiinni.
– Parhaimmillaan meillä oli 100 000 katsojaa. Viisi kertaa sen, mitä Olympiastadion vetää, Ahopelto vertaa.
Markku Tuppurainen on miettinyt jonkinlaista jatkoa ohjelmalleen.
– Tarinat ovat merkittäviä tässä ajassa. Niillä tuntuu olevan kantopinta-alaa.
Tuppurainen pohtii, että jos hän jatkaa ohjelmasarjaa, hän olisi innostunut tuottamaan sitä itse.
, josta ohjelmia voi ainakin toistakseksi katsoa.