Nenäpäivä täytti odotukset

Toimittaja Mikko Kekäläinen vieraili Ugandassa tapaamassa Fidan tukemia entisiä lapsisotilaita. Kuva: Yle
Toimittaja Mikko Kekäläinen vieraili Ugandassa tapaamassa Fidan tukemia entisiä lapsisotilaita. Kuva: Yle

Vuosittainen Nenäpäivä-keräys huipentui 10. marraskuuta Nenäpäivä-show’hun Ylen TV2-kanavalla. Hyväntekeväisyyskampanjan tuotto nousi illan aikana 2,3 miljoonaan euroon.

 

– Show’n suhteen tulos oli vähän parempi kuin mitä uskalsimme toivoa, lähetys- ja kehitysyhteistyöjärjestö Fidan varainhankintapäällikkö Maija Granlund

arvioi.

 

Kampanjaan voi periaatteessa lahjoittaa rahaa ympäri vuoden, mutta virallisesti se päättyi tältä vuodelta 19.11. Fidan lisäksi mukana on kahdeksan muuta järjestöä, joiden kesken potti jaetaan.

 

Fidan osalta Nenäpäivä-kampanja keskittyy Itä-Afrikan heikossa asemassa olevien lasten elinolojen parantamiseen. Tänä vuonna esiin nostettiin etenkin entisten lapsisotilaiden kohtaloita. Gaalashow’ssa nähtiin muun muassa Charles, joka joutui sissien pakottamana tappamaan oman isoisänsä.

 

Maija Granlundin mukaan tarinat ovat koskettaneet ihmisiä voimakkaasti. Vaikka kehitysapuun kohdistuu aina kritiikkiä, entisten lapsisotilaiden avun tarvetta ei helposti kyseenalaisteta.

 

– Jos katsoo videoita, ymmärtää, millaisella tasolla ihmisten hätä siellä on.

 

Kampanjaa suunnitellaan aina hyvissä ajoin, ja esimerkiksi kohteet, joihin kuvausmatkat seuraavan kerran suuntautuvat, ovat jo tiedossa. Fidan osalta vuoden 2018 kampanjan rakentaminen pyörähtää käyntiin taas alkuvuodesta.

 

 

Säde Loponen

 




34/2016Sateet

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja