Lähetys- ja kehitysyhteistyöjärjestö Fida julkaisi tammikuun lopussa mobiilisovelluksen, joka vie koululuokat ja harrastusryhmät maailmanympärysmatkalle. Uusi sovellus esiteltiin ensimmäisenä opetusalan Educa-messuilla Helsingissä.
Esittelypisteellä oli kuhinaa, kun yhteensä nelisensataa opettajaa kävi tutustumassa työkaluun.
Sovellus on osa Fidan globaalikasvatustyötä, joka tavoittaa noin 11 000 oppilasta vuosittain. Se soveltuu myös muiden pienryhmien käyttöön esimerkiksi seurakunnissa tai harrastusten parissa.
– Kohderyhmää ovat alakouluikäiset kolmasluokkalaisista alkaen. Seikkailun toteuttaminen on usein helpompaa alakoulun kiinteissä ryhmissä, mutta sisällön puolesta sovellus käy kyllä vielä seitsemäs- ja kahdeksasluokkalaisillekin, Fidan globaalikasvatuksen koordinaattori Ville Saarni sanoo.
Avun askeleet on opintomatka neljääntoista kohteeseen Euroopassa, Afrikassa ja Aasiassa. Kohteissa lapset pääsevät tutustumaan eri valtioihin ja kehityskysymyksiin tehtävien, materiaalien, kuvien ja videoiden avulla. Aiheisiin kuuluvat muun muassa lapsen oikeudet, koulutuksen merkitys ja lasten ja nuorten mahdollisuudet vaikuttaa omaan elämäänsä.
Samalla sovellus liikuttaa lapsia konkreettisesti. Matkalla nimittäin pääsee eteenpäin keräämällä liikuntapisteitä oikeassa elämässä. Pisteitä voi kerryttää niin koulussa kuin vapaa-ajalla.
Liikuntatavoitteita määrittää suositus, jonka mukaan lasten tulisi liikkua puolitoista tuntia päivässä. Tämän verran liikuntaa tarvitaan kutakin ryhmäläistä kohden, jotta päästään seuraavaan kohteeseen. Sovellus suhteuttaa tavoitteen ryhmän kokoon, joten pienten ryhmien ei tarvitse huhkia sen enempää kuin muiden.
Kukin osallistuja merkitsee liikuntasuorituksiaan ohjelmaan, ja opettajan hyväksyttyä potin matka jatkuu. Pisteitä saa myös puhelin taskussa kuljeskelusta, sillä Avun askeleet toimii sovelluksen käyttäjän askelmittarina.
Uuden opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti sovellus kattaa sisältönsä puolesta useita alueita maantiedosta kuvaamataitoon.
– Opettaja tai ohjaaja pystyy myös lisäämään siihen muitakin kuin liikuntaan liittyviä tehtäviä. Voi esimerkiksi kannustaa ryhmää lukemaan jonkin kirjan ja määrittää sille pisteet, Saarni vinkkaa.
Seikkailu on tarkoitus kulkea läpi kolmessa kuukaudessa, sillä niin kauan se pysyy auki. Koululuokka voi nopeimmillaan suoriutua urakasta noin kahdessa ja puolessa viikossa, kun taas harvemmin kokoontuva ryhmä tarvitsee enemmän aikaa.
Kun sovellusta on aika päivittää, sitä voidaan samalla muokata käyttäjien toiveiden perusteella.
– Opettajilta olemme jo saaneet todella hyvää palautetta. Nyt onkin tosi mielenkiintoista nähdä, mitä mieltä lapset ovat.
Säde Loponen