”Missio palveli seurakunnan peruskutsumusta”

Muun muassa Kauppakeskus Veturissa pidettiin mission aikana kontaktipistettä, jossa kävi paljon kiinnostuneita ihmisiä. Kuva avajaistilaisuudesta, jossa esiintyi EtCetera-kuoro Pekka Simojoen johdolla. Kuva: Martti Kivistö
Muun muassa Kauppakeskus Veturissa pidettiin mission aikana kontaktipistettä, jossa kävi paljon kiinnostuneita ihmisiä. Kuva avajaistilaisuudesta, jossa esiintyi EtCetera-kuoro Pekka Simojoen johdolla. Kuva: Martti Kivistö
Kymenlaaksossa järjestettiin maaliskuussa IRR-TV:n organisoima Mahdollisuus Muutokseen -evankelioimiskampanja. Mukana Oli 19 seurakuntaa, joista helluntaiseurakuntia oli kahdeksan. Pohjois-Kymenlaakson seitsemästä helluntaiseurakunnasta oli mukana jostain syystä vain kaksi pienempää: Elimäki ja Tuohikotti. Etelä-Kymenlaaksossa puolestaan aktivoituivat vapaat seurakunnat luterilaisten seurakuntien jäädessä pois.

Kampanja näkyi ja kuului näyttävästi lehdissä, televisiossa, radiossa, ulkomainoksina, verkossa sekä painettuina kutsuina. Mahdollisuus.fi-sivustolla kirjattiin 22 700 istuntoa. Seurakuntia ja järjestöjä oli mukana 20. Kontaktipisteissä on käynyt yli 2 000 ihmistä. Tapahtuman tilaisuuksia järjestetään vielä kevään mittaan.

Ovelta ovelle

Eri tilaisuuksissa on käynyt selvästi tavallista enemmän ihmisiä. Esimerkiksi Miehikkälässä tilaisuudet ovat vetäneet yli tuplasti enemmän väkeä normaaliin maaliskuuhun mennessä.

– Parasta palautetta on tullut seurakunnilta, jotka ovat aidosti lähteneet tavoittamaan ihmisiä kirkon seinien ulkopuolella. Syrjäkylillä on jopa kierretty perinteiseen tapaan ovelta ovelle ja keskusteltu ihmisten kanssa hengellisistä asioista, kertoo IRR-TV:n kotimaan missioiden kampanjapäällikkö Onni Haapala jr.

Helluntaiseurakunnista varsinkin Kotka, Miehikkälä ja Elimäki ovat olleet erittäin aktiivisesti kampanjassa mukana.

– Vielä parempi tulos evankeliumin kylvölle olisi saatu, jos kaikki Kymenlaakson helluntaiseurakunnat olisivat lähteneet mukaan yhteiseen rintamaan.

160 000 euron budjetti rahoitettiin seurakuntien jäsenmaksuilla, lahjoituksilla sekä mainosmyynnillä.

Kotkassa yli 1 700 kontaktia

Kotkan helluntaiseurakunnan johtava pastori Kari Ketoja oli tyytyväinen kampanjaan.

– Saimme kauppakeskuksessa mission kohtauspaikassa noin 1 500 kontaktia kuukauden aikana. Näistä ihmisistä kaksi kolmasosaa on niin sanotusti seurakunnattomia.

– Vuosi sitten toteutimme mediamission paikallisesti Kotkassa, tosin paljon pienemmässä mittakaavassa. Sen jälkimainingeissa pidimme vuoden aikana seitsemän kastejuhlaa. Jokainen seurakunta teki päätöksensä mukaan lähtemisestä omista lähtökohdistaan,  meillä Kotkassa arvioimme mission palvelevan peruskutsumustamme.

Päätös mukana olemisesta tehtiin Kotkassa melko varhaisessa vaiheessa.

– Pyrimme laittamaan sivuun niin henkilökysymykset kuin kirkkopolitiikankin. Tarkastelimme asiaa seurakunnan perustehtävän kannalta, Kari Ketoja sanoo.

– Kampanjan painopiste oli siellä, missä ihmiset ovat, kirkkojen ulkopuolella. Kotkan helluntaikirkko tosin oli avajaistilaisuudessa aivan täynnä, ensimmäistä kertaa yli kymmeneen vuoteen.


Reijo Vaurula


51

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja