Terrorismin pelko on saanut myös osan läntistä maailmaa kiinnittämään huomiota uskonnolliseen ja poliittiseen ääriajatteluun ja suitsimaan sen leviämistä. Samalla kristillisyys on niputettu osaksi keskustelua muun muassa Isossa-Britanniassa ja Yhdysvalloissa.
Kristillinen tutkimuskeskus Barna Group julkaisi alkuvuodesta selvityksen, jonka mukaan Yhdysvalloissa kristinusko nähdään kasvavassa määrin äärimmäisenä. Tutkimuksen mukaan jo noin puolet väestöstä pitää kristinuskoa ääriaatteena. Erityisesti tämä koskee evankelista protestanttisuutta ja vakaumuksellista katolisuutta. Samalla uskonnollisesti sitoutumattomat ja epäilijät edustavat yhteiskunnan kulttuurillista ”normia” paljon vahvemmin kuin uskonnolliset konservatiivit.
Herätyskristillisyys haitallista?
Selvityksen mukaan yli 80 prosenttia amerikkalaisista pitää äärimmäisenä, jos uskonnolla oikeutetaan väkivaltaa, evätään lapselta normaali lääketieteellinen hoito tai ei palvella asiakasta, jonka elämäntapa poikkeaa omista uskomuksista.
Hieman harvempi mutta yli puolet laskee äärimmäiseksi uskonnollisen sanoman julistamisen julkisella paikalla, käännytysyritykset, uskonnollisen materiaalin jakamisen ovilla, rukouksen vieraiden puolesta julkisella paikalla tai sen, jos lapsille opetetaan, että samaa sukupuolta olevien seksisuhde on moraalisesti väärin.
Moni (20–49 prosenttia) pitää äärimmäisenä myös esimerkiksi sitä, että seksistä pidättäydytään ennen avioliittoa tai vaihdetaan hyvätuloinen työ lähetystyöhön toisessa maassa.
Barna Groupin tutkimus osoittaa, että herätyskristittyjen ja uskonnosta etääntyneiden amerikkalaisten väliset näkemyserot ovat suuria. Ryhmät olivat samaa mieltä vain siitä, että uskonnon oikeuttama väkivalta ja lääkehoidosta kieltäytyminen ovat ääriajattelua.
Eräs tutkimuksen keskeisimpiä havaintoja on, että siinä missä kristinuskoa on aiemmin pidetty joko myönteisenä tai merkityksettömänä, nyt yhä useampi amerikkalainen pitää sitä haittana yhteiskunnalle.
Brittien kiistelty lakialoite
Ääriajattelusta on keskusteltu viime aikoina myös Isossa-Britanniassa. Siellä halu estää ääriaatteiden leviäminen on nostanut päätään etenkin, kun nuoria kansalaisia on liittynyt Isisin riveihin.
Vuosi sitten maan pääministeri David Cameron totesi, että Britannia on ollut liian kauan passiivisen suvaitseva ja voimistaa nyt otteitaan radikalisoitumisen estämiseksi. Cameron esitteli ääriaatteiden ennaltaehkäisemiseksi laaditun ”Extremism Disruption Orders” (EDO) -lakiehdotuksen. Sitä on moitittu epämääräiseksi, ja sen sanotaan toteutuessaan kieltävän jopa perinteisen kristillisen opetuksen.
YK:ssa kokoontumisvapaudesta erikoisraportoiva lakimies Maina Kiai totesi pari viikkoa sitten The Guardian -lehdelle, että Britannian yritys suitsia ääri-islamia EDO:n kautta on ”luonut levottomuutta ja epävarmuutta siitä, mistä voi keskustella laillisesti julkisuudessa”.
Kiai varoitti, että maan ratkaisut asiassa ovat kansainvälinen signaali: malli omaksutaan helposti.
– Se johtaa paljon vähemmän avoimiin yhteiskuntiin, jotka käyttävät tätä esimerkkinä: ”Britannia rajoittaa tätä, miksi me emme voi?”
Turhauttava arvotörmäys
Useat kristilliset amerikkalaisvaikuttajat, kuten Barna Groupin toimitusjohtaja David Kinnaman ja kristillisen Breakpoint-sivuston radiotoimittaja John Stonestreet, ovat analysoineet muuttunutta ilmapiiriä yhtäläisin äänenpainoin.
Stonestreetin mukaan jälkikristillinen aikakausi on vaihtunut ajaksi, jossa kristillisyyden taakse jäämisestä ollaan ylpeitä.
– Uskon todeksi eläminen on vaikeaa näinä päivinä. Ja se on turhauttavaa. Kinnaman sanoo, että aiemmin äärimmäisinä pidettiin toimintoja, nyt myös uskomuksia, mikä sysää tunnustavat kristityt kulttuurisen valtavirran ulkopuolelle.
– Tämä tosiasia selittää, miksi miljoonat hartaat kristityt kokevat sellaista turhautumista ja huolta. He kokevat olevansa ulkopuolella sosiaalisista normeista ja kulttuurisesta voimasta.
Kinnamanin mukaan erityisen kipeä kohta kristityille ovat samaa sukupuolta edustavien parisuhteet.
– Kuitenkin ”sosiaalisen ääriajattelun” aistimus koskee myös monia muita uskomuksia ja toimintoja, kuten henkilökohtaista evankeliointia ja lähetystyötä, Kinnaman tiivistää.
Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi. – Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava
nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saanut vuosien aikana tukevaa
tuntumaa eri kristillisten piirien nuoriin.
...
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tallessa kansioita, joihin on
kertynyt yli 200 samaa aihetta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat
taistelusta, jonka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaLähi-idän
kristityistä puhuttaessa tulee melko
nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista
ja lujista sukusiteistä juontava
ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin,
kun to...
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan
tehtävä? Kenelle se
oikein kuuluu? Miksi
niin harvat innostuvat nykyisin
evankelioimisesta? Ja
mitä se oikeastaan käytännössä
on?
TeemaEvankelioimisen suuria
innovaatioita helluntailiikkeessä olivat
1900-luvun alkupuolella telttakokoukset
ja kitarakuorot. Evankelioiva
Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset,
ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen
kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton
on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation
merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää
enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten
merkittävimmistä globaalin
kristillisyyden ilmiöistä.” Näin
suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten
ja roomalaiskatolisen kirkon
vuonna 1972 aloittamaa k...