Terrorismin pelko on saanut myös osan läntistä maailmaa kiinnittämään huomiota uskonnolliseen ja poliittiseen ääriajatteluun ja suitsimaan sen leviämistä. Samalla kristillisyys on niputettu osaksi keskustelua muun muassa Isossa-Britanniassa ja Yhdysvalloissa.
Kristillinen tutkimuskeskus Barna Group julkaisi alkuvuodesta selvityksen, jonka mukaan Yhdysvalloissa kristinusko nähdään kasvavassa määrin äärimmäisenä. Tutkimuksen mukaan jo noin puolet väestöstä pitää kristinuskoa ääriaatteena. Erityisesti tämä koskee evankelista protestanttisuutta ja vakaumuksellista katolisuutta. Samalla uskonnollisesti sitoutumattomat ja epäilijät edustavat yhteiskunnan kulttuurillista ”normia” paljon vahvemmin kuin uskonnolliset konservatiivit.
Herätyskristillisyys haitallista?
Selvityksen mukaan yli 80 prosenttia amerikkalaisista pitää äärimmäisenä, jos uskonnolla oikeutetaan väkivaltaa, evätään lapselta normaali lääketieteellinen hoito tai ei palvella asiakasta, jonka elämäntapa poikkeaa omista uskomuksista.
Hieman harvempi mutta yli puolet laskee äärimmäiseksi uskonnollisen sanoman julistamisen julkisella paikalla, käännytysyritykset, uskonnollisen materiaalin jakamisen ovilla, rukouksen vieraiden puolesta julkisella paikalla tai sen, jos lapsille opetetaan, että samaa sukupuolta olevien seksisuhde on moraalisesti väärin.
Moni (20–49 prosenttia) pitää äärimmäisenä myös esimerkiksi sitä, että seksistä pidättäydytään ennen avioliittoa tai vaihdetaan hyvätuloinen työ lähetystyöhön toisessa maassa.
Barna Groupin tutkimus osoittaa, että herätyskristittyjen ja uskonnosta etääntyneiden amerikkalaisten väliset näkemyserot ovat suuria. Ryhmät olivat samaa mieltä vain siitä, että uskonnon oikeuttama väkivalta ja lääkehoidosta kieltäytyminen ovat ääriajattelua.
Eräs tutkimuksen keskeisimpiä havaintoja on, että siinä missä kristinuskoa on aiemmin pidetty joko myönteisenä tai merkityksettömänä, nyt yhä useampi amerikkalainen pitää sitä haittana yhteiskunnalle.
Brittien kiistelty lakialoite
Ääriajattelusta on keskusteltu viime aikoina myös Isossa-Britanniassa. Siellä halu estää ääriaatteiden leviäminen on nostanut päätään etenkin, kun nuoria kansalaisia on liittynyt Isisin riveihin.
Vuosi sitten maan pääministeri David Cameron totesi, että Britannia on ollut liian kauan passiivisen suvaitseva ja voimistaa nyt otteitaan radikalisoitumisen estämiseksi. Cameron esitteli ääriaatteiden ennaltaehkäisemiseksi laaditun ”Extremism Disruption Orders” (EDO) -lakiehdotuksen. Sitä on moitittu epämääräiseksi, ja sen sanotaan toteutuessaan kieltävän jopa perinteisen kristillisen opetuksen.
YK:ssa kokoontumisvapaudesta erikoisraportoiva lakimies Maina Kiai totesi pari viikkoa sitten The Guardian -lehdelle, että Britannian yritys suitsia ääri-islamia EDO:n kautta on ”luonut levottomuutta ja epävarmuutta siitä, mistä voi keskustella laillisesti julkisuudessa”.
Kiai varoitti, että maan ratkaisut asiassa ovat kansainvälinen signaali: malli omaksutaan helposti.
– Se johtaa paljon vähemmän avoimiin yhteiskuntiin, jotka käyttävät tätä esimerkkinä: ”Britannia rajoittaa tätä, miksi me emme voi?”
Turhauttava arvotörmäys
Useat kristilliset amerikkalaisvaikuttajat, kuten Barna Groupin toimitusjohtaja David Kinnaman ja kristillisen Breakpoint-sivuston radiotoimittaja John Stonestreet, ovat analysoineet muuttunutta ilmapiiriä yhtäläisin äänenpainoin.
Stonestreetin mukaan jälkikristillinen aikakausi on vaihtunut ajaksi, jossa kristillisyyden taakse jäämisestä ollaan ylpeitä.
– Uskon todeksi eläminen on vaikeaa näinä päivinä. Ja se on turhauttavaa. Kinnaman sanoo, että aiemmin äärimmäisinä pidettiin toimintoja, nyt myös uskomuksia, mikä sysää tunnustavat kristityt kulttuurisen valtavirran ulkopuolelle.
– Tämä tosiasia selittää, miksi miljoonat hartaat kristityt kokevat sellaista turhautumista ja huolta. He kokevat olevansa ulkopuolella sosiaalisista normeista ja kulttuurisesta voimasta.
Kinnamanin mukaan erityisen kipeä kohta kristityille ovat samaa sukupuolta edustavien parisuhteet.
– Kuitenkin ”sosiaalisen ääriajattelun” aistimus koskee myös monia muita uskomuksia ja toimintoja, kuten henkilökohtaista evankeliointia ja lähetystyötä, Kinnaman tiivistää.
ArviotCraig Groeschel: Johda kuin sillä olisi merkitystä – seitsemän johtamisen periaatetta kestävää seurakuntaa varten. Aikamedia, 2024. Suom. Mirkka Jantunen. Nid. 280 sivua.
ArviotSami Günther ja Mikko Sivonen (toim.): Jumalan armon kirkkauden ylistykseksi. Johdatus reformoituun pelastusoppiin. Agricola teologinen instituutti. Sid. 458 s.
ArviotJesus Revolution Kingdom Story Company ja Lionsgate, Yhdysvallat 2023. Ohjaus Jon Erwin ja Brent McCorkle. Pääosissa Joel Corteney, Jonathan Roumie ja Kelsey Grammer. Käsikirjoitus Jon Gu...
ArviotKaren Kingsbury: Iltarusko. Englanninkielinen alkuperäisteos Sunset (Sunrise Series #4; USA 2008). Suom. Leila Uosukainen. Aikamedia 2023. Sid. 348 s.
ArviotElina Salminen: Suurempiin käsiin. Kesken, 2022. Sid. 28 s. Maailman turvallisin paikka on siellä, missä elämä on laskettu suurempiin käsiin. Keskeneräisestä elämästä kirjoittava...
ArviotDan Johnstone Hillsong: A Megachuch Exposed (2022) Discovery+ Tämän vuoden maaliskuussa suoratoistopalvelu Discovery+ julkaisi kolmiosaisen dokumenttisarjan suositusta...
ArviotBill Wilson: Elefantin kokoinen ongelma – Vaiettu vaikeus vai kohdattu totuus? Aikamedia 2021. Nid. 117 s. Maailman suurimmaksi pyhäkouluksi kutsutun Metro World Childin perustaja...
ArviotJP ja murtovaras. Ohjaaja Jani Korhonen, käsikirjoittaja Tytti Salo, tuottaja Samuel Grönholm. Black Lion Pictures 2021. Karkkipaperin rapina ja jännittynyt odotus täyttävät elokuvate...
ArviotJuhani Aitomaa: Trump-profetiat – karismaattinen valtateologia ja Donald J. Trump. Näkökulmajulkaisut 2018. Nid. 51. s. Juhani Aitomaan pieni kirjanen kolmen vuoden takaa on yhä ajank...
ArviotAnne Graham Lotz: Jeesus minussa – Pyhän Hengen kokeminen pysyvänä kumppanina. 2.painos. Kuva ja Sana 2021. Nid. 287 s. Joku kristitty ei ehkä koskaan ole kuullut nyt jo edesmenneestä maailmank...
ArviotFreidiba Boodos: Tahdotko taivaaseen. 1978/2020; Leila ja Miranda: Tu sal mo dziviba. 1988/2020; Romanos, Kuninkaan sukulaiset. 1983/2020. Prisma/Elämä ja Valo ry.
ArviotMaarit Eronen: Kutsuna kuuliaisuus. Tavallisen naisen epätavallinen elämä. Aikamedia 2021. Nid. 395 s. ”Uskoontuloani voisi verrata lämpömittarin elohopeaan. Jos nolla oli se kohta, jossa siirr...
ArviotJohn F. Walvoord, William Crockett, Zachary J. Hayes, Clark H. Pinnock: Four Views on Hell. Zondervan, 1996. Nid. 190. Four Views On Hell -kirjassa neljä raamatuntutkijaa tuo esiin vuoroll...
ArviotAvi Snyder: Juutalaiset eivät usko Jeesukseen ja muita väärinkäsityksiä. Perussanoma 2020. Nid. 152 s. New Yorkissa syntynyt, vuonna 1977 uskoon tullut messiaaninen juutalainen Avi Snyder...
ArviotPsykologian emeritusprofessori ja kirjailija Markku Ojasen uutuusteoksessa pohditaan, mitä on hyvä elämä ja onnellisuus. Tällaiset kysymyksethän ovat sinänsä vanhoja ja tuttuja jo antiik...
ArviotSuomenkielisten kristillisten julkaisujen joukossa on ollut turhan pitkään tyhjiö Isä meidän -rukousta käsittelevien kirjojen kohdalla. Teologian maisteri Markku Tossavaisen uu...