Kohusta toiseen
Kristittyjen näkemykset
avioliitosta
sekä seksuaali-
ja sukupuolivähemmistöistä
ovat heinäkuussa nousseet jälleen
puheenaiheeksi. Eri tapauksia
on käsitelty mediassa hyvin eri
tavoin, Suomen Helluntaikirkon
toiminnanjohtaja
Esko Matikainen
on huomannut.
– Myönteistä julkisuutta saa,
jos sanoo ääneen, että puolustaa
seksuaalivähemmistöjä. Jos taas
sanoo seisovansa kristillisen seksuaalietiikan
takana, huomio on
väistämättä kielteistä, Matikainen
tiivistää.
Suurin kohu puhkesi, kun Kansanlähetyspäivillä
julkaistiin Päivi
ja Niilo Räsäsen kirja Mistä
on kysymys? Avioliitto (Uusi
Tie). Hengellisen opetuskirjasen
vuoksi kokoomusnuoret lähettivät
Kristillisdemokraattien puoluetoimistoon
foliohatun ainekset
viestinä siitä, että puolueen kansanedustajan
Päivi Räsäsen ajatukset
olisivat epäilyttävän outoja.
Räsänen suivaantui eleestä,
koska koki sen kajoavan hänen
mielipiteenvapauteensa.
Kokoomusnuoret myös ihmettelivät
verkkosivuillaan toisen
KD:n kansanedustajan Antero
Laukkasen kantelua Opetushallituksen
tasa-arvo-oppaasta.
Esko Matikaisen mielestä kokoomusnuorten
Kristillisdemokraateille
suuntaaman viestin
otsikko ”Lopettakaa taistelu tasa-arvotyötä
vastaan” kuvastaa
avioliittokeskustelun taustalla
vaikuttavaa ajattelutapaa.
– Seksuaalisuus ja tasa-arvo on
nykyään käsitteinä yhdistetty toisiinsa,
kun taas kristityt ajattelevat
niiden olevan kaksi erillistä
asiaa. Raamatullista avioliittokäsitystä kannattaviin kristittyihin
on lyöty taantumuksellisuuden
leima ja kaikesta, mitä he sanovat,
nousee kohu.
Plussaa puolustajille
Hengelliset kesäjuhlat aktivoivat
eri herätysliikkeet ottamaan
kantaa avioliittoasiaan. Mielipidettään
linjasivat muun muassa
lestadiolaisuuteen kuuluva rauhansanalainen
herätysliike sekä
herännäisyys. Ensin mainitun
yhteisön mielestä kirkossa ollaan
nyt ”sallivuuden äärirajoilla”, kun
taas heränneet katsovat, että tarve
nostaa avioliittolain muutos
keskusteluun myös kirkossa on
ilmeinen.
Jotkut kristilliset tahot ovat
saaneet viime viikkoina myös
myönteistä huomiota. Helsingissä
järjestetyllä, seksuaalivähemmistöjen
asiaa ajavalla Pride-viikolla
Seta palkitsi Helsingin evankelis-luterilaisten
seurakuntien
Kirkko ja kaupunki -lehden päätoimittajan Seppo Simolan siitä,
että ”lehden linja on ollut johdonmukaisesti
seksuaalivähemmistöjä
puolustava”.
Pride-viikolla järjestettiin myös
kristillisen median edustajien paneelikeskustelu,
johon Ristin Voiton
päätoimittaja Leevi Launonenkin
osallistui pyydettynä.
Hän toi ainoana paneelin osanottajana
avoimesti esille mediansa
ja taustayhteisönsä sitoutumisen
raamatulliseen avioliittokäsitykseen,
jossa avioliitto määritellään
yhden miehen ja naisen liitoksi.
Launonen myös kritisoi muun
muassa seksuaalivähemmistöjen
tasa-arvokäsitystä ja tutkimustulosten
manipulatiivista käyttöä
seksuaalivähemmistöjen agendan
ajamisessa.
Laajinta huomiota mediassa
sai kuitenkin se, että Launonen
myönsi myös vapaakristillisissä
yhteisöissä esiintyneen sielunhoidollisesti
taitamatonta suhtautumista
seksuaali-identiteettiään
etsiviin ihmisiin. Launosen anteeksipyyntö
niiltä paikalla olleilta
seksuaalivähemmistöjen edustajilta,
jotka kertoivat kaltoinkohtelusta
helluntaiseurakunnassa,
nousi kirkollisen Kotimaa24-uutissivuston
luetuimmaksi uutiseksi.
Kristityt kuin homot
aikoinaan?
Esko Matikainen ei usko kristittyjen
kantoihin liittyvien kohujen
loppuvan enää koskaan.
– Seuraavaa lööppiä odotellessa,
Matikainen heittää ja vakavoituu: – Vaaralliseksi ennakkoluuloisuus
muuttuu, jos aletaan esimerkiksi
rajoittaa uskonnonopetusta
tai kristityn kansanedustajan
oikeutta lukea Opetushallituksen
tasa-arvo-opasta kriittisesti.
Matikainen vertaa kristittyjen
tilannetta Suomessa homoseksuaalien
tilanteeseen silloin, kun
heidän asemansa yhteiskunnassa
oli vielä tukala.
– Homous piti ennen piilottaa,
että sai viran tai pääsi jalkapallojoukkueeseen.
Nyt tilanne alkaa
olla se, että kristillisyys tulisi piilottaa,
että mielipiteensä voisi sanoa
tai ainakin että se otettaisiin
vakavasti. Tuntuu, että kristittyjä
saa toisia ryhmiä puolustaessaan
leimata vaikka kuinka halventavasti.
Hän uskoo, että suomalaisten
näkemykset esimerkiksi sukupuolineutraalista
avioliittolaista
ovat kirjavampia ja perinteisempiä
kuin julkisuudessa annetaan
ymmärtää.
Kiihkottomuus vs.
tuomitseminen
Matikainen pohtii, että kohuissa
on myös myönteinen puoli: ne pakottavat
kristityt ottamaan kantaa
ja nousemaan yksiäänisyyttä
vastaan.
– Kristityt ovat joutuneet keskustelussa
altavastaajiksi. Emme
johda keskustelua vaan vastaamme,
jos on tarpeen. Asetelma vahvistaa
kristittyjä koskevia stereotypioita.
Toisaalta nykyään kirkoilla on
hyvät mahdollisuudet sanoa oma
mielipiteensä julki. Sanomisen tavalla
on vain hyvin paljon merkitystä.
Kristittyjä koskevat kielteiset
stereotypiat tuskin ovat nousseet
tyhjästä. Matikainen toteaa,
että uskovien käytös ei takavuosina
ole aina ollut viisasta ja kristillistä
– eikä ole vieläkään.
– Esimerkiksi helluntailiikkeen
pitäisi uskaltaa rehellisesti ja avoimesti
kohdata oma menneisyytensä.
Meillä on kohdeltu epäkristillisesti
milloin mitäkin ryhmää:
homoseksuaaleja, eronneita, tupakanpolttajia,
alkoholisteja, avosuhteessa
eläviä… Esko Matikainen
luettelee.
– On aika asiallisesti ja kiihkottomasti
puolustaa aitoa tasa-arvoisuutta
ja toimia raamatullisen
avioliittokäsityksen puolesta.
Anna Lehtinen