Marokon perustuslaki takaa kaikille asukkaille oikeuden harjoittaa omaa uskontoaan. Maan rikoslaki kuitenkin kieltää käännyttämisen muuhun uskontoon kuin islamiin. Kiellon rikkoja tuomitaan vähintään kuudeksi vuodeksi vankeuteen sakkorangaistuksen kera.
– Käännyttäminen on sana, jota käytetään usein. Jos kristitty avaa oven muslimille ja haluaa auttaa häntä, tämä voidaan tulkita käännyttämiseksi. Mikäli marokkolainen ilmoittaa poliisille, että ulkomaalainen on yrittänyt käännyttää häntä, se johtaa vaikeaan tilanteeseen. Vaikka ulkomaalainen ei ole tehnyt mitään, on selvää, että viranomainen uskoo ennemmin maan kansalaista kuin ulkomaalaista, kertoo maassa vuosia asunut avustustyöntekijä.
Vuonna 2010 Marokon hallitus herätti laajaa kansainvälistä huomiota karkottamalla maasta noin 150 ulkomaista kristittyä, joita syytettiin evankeliumin julistamisesta muslimeille. Myös tunnettu ja hyvämaineinen kristillinen orpokoti suljettiin. Hyväntekeväisyyden katsottiin johtavan lasten kääntymiseen kristityksi.
– Eräässä ulkomaalaisia kokoavassa seurakunnassa jumalanpalvelukseen saapunut väki oli hämmästyksen vallassa: seurakunnan ylistyskuorosta vain pieni osa saapui paikalle. Myöhemmin kävi ilmi, että muut kuorolaiset oli karkotettu maasta.
Myös kristityksi kääntyminen on Marokossa laitonta. Silti sitä tapahtuu, enenevästi. Kastetilaisuuksia järjestetään maassa lähes joka päivä.
Muslimitaustaisia, kristityksi kääntyneitä henkilöitä arvioidaan olevan Marokossa 15 000–20 000. Lisäksi maassa elää arviolta 20 000 kristillistaustaista vanhojen kirkkojen jäsentä, pääosin katolilaisia.
Kääntyneiden mukaan evankeliumi toi heille vaihtoehdon, sillä pessimismi ja negatiivinen ilmapiiri ovat voimakkaita. Maassa on runsaasti korruptiota, ahneutta ja niistä aiheutuvaa epäluottamusta päätöksentekijöitä kohtaan.
Seurakunta antaa tukea
Perustuslain tuoma oikeus harjoittaa omaa uskontoa toteutuu osittain kristityissä perheissä, Suomessa asuva muslimitaustainen marokkolaiskristitty kuvailee. Avustustyöntekijän tavoin hänkään ei turvallisuussyistä voi esiintyä julkisuudessa nimellään.
– Kaikki on hyvin, jos perhe pitää kristillisyytensä omana, sisäisenä asiana eikä lähde kertomaan sitä kaduille tai sukulaisilleen. Toisinaan kristityksi tiedetyn henkilön on kuitenkin vaikea saada työtä, haastateltu marokkolaiskristitty toteaa.
Vielä visummin uskonsa salaavat muslimitaustaiset käännynnäiset. Esimerkiksi kristityksi tultuaan aviovaimon on hyvin vaikea kertoa miehelleen päätöksestään, sillä kääntymyksen seurauksena mies voi ottaa avioeron ja vaimo menettää sekä puolisonsa ja lapsensa.
Seurakunnan kokoontumisissa uskovat saavat voimaa tosistaan.
– Yhteys on erityisen tärkeää, ja kristityt tunnustavat toisensa aidosti ja todellisesti siskoikseen ja veljikseen. Seurakunnassa kaikki tuntevat toisensa ja pyrkivät auttamaan ja tukemaan, marokkolaiskristitty kertoo.
– Suurissa kaupungeissa on ihmisiä ruuhkaksi saakka. He eivät tunne toisiaan, ja voimakas perheen ja suvun yhteisöllisyys on hieman hauraampaa kuin maaseudun kylissä. Ihmiset voivat tehdä ratkaisunsa henkilökohtaisemmin.
Toisaalta tiedetään tapauksia, joissa henkilö on kertonut kääntyneensä kristityksi, vaikka hänellä ei ole henkilökohtaista vakaumusta. Tällöin motiivina voi olla parempi työllistyminen ulkomaiseen yritykseen tai toive kristityiltä saatavasta diakonisesta avusta.
Henkilökohtaiset kontaktit tärkeitä
Maassa asuneen avustustyöntekijän mukaan tavalliset marokkolaiset eivät osaa erotella nimikristittyjä ja todellisia kristittyjä ja pitävät esimerkiksi Yhdysvaltoja kristillisenä valtiona.
– Katsoessaan länsimaisia elokuvia, televisiolähetyksiä ja kuunnellessaan musiikkia heille tulee harhaanjohtava käsitys kristityistä. Ohjelmia seuraavat ajattelevat, että kristityt ovat sellaisia kuin ohjelmissa esiintyvät näyttelijät ja että heidän elämänsä on täynnä aviorikoksia ja valehtelua.
– Minulta kysyttiin usein, olenko muslimi vai kristitty. Vastasin, että olen Jeesuksen seuraaja. Kristitty voi elämällään ja esimerkillään osoittaa, mitä tarkoittaa todellinen Jeesuksen seuraaminen.
On arvioitu, että noin 60 prosenttia uusista marokkolaiskristityistä on tullut uskoon henkilökohtaisten kontaktien kautta ja noin kolmannes seurattuaan kristillisiä televisiolähetyksiä ja internetsisältöjä. Kymmenisen prosenttia on tullut uskoon ulkomaalaisten lähetystyöntekijöiden toiminnan kautta.
Tärkeimmät Marokkoon kristillisiä ohjelmia lähettävät toimijat ovat Avainmedian hallinnoima Al-Hayat, Al-Mu’jizah ja Sat-7. Kun Al Hayat alkoi viime kesänä lähettää arabian Marokon murteella tehtyä ohjelmasarjaa, se sai huomiota myös paikallisessa mediassa ja ohjelmat saivat nopeasti suuren suosion.
ArviotCraig Groeschel: Johda kuin sillä olisi merkitystä – seitsemän johtamisen periaatetta kestävää seurakuntaa varten. Aikamedia, 2024. Suom. Mirkka Jantunen. Nid. 280 sivua.
ArviotSami Günther ja Mikko Sivonen (toim.): Jumalan armon kirkkauden ylistykseksi. Johdatus reformoituun pelastusoppiin. Agricola teologinen instituutti. Sid. 458 s.
ArviotJesus Revolution Kingdom Story Company ja Lionsgate, Yhdysvallat 2023. Ohjaus Jon Erwin ja Brent McCorkle. Pääosissa Joel Corteney, Jonathan Roumie ja Kelsey Grammer. Käsikirjoitus Jon Gu...
ArviotKaren Kingsbury: Iltarusko. Englanninkielinen alkuperäisteos Sunset (Sunrise Series #4; USA 2008). Suom. Leila Uosukainen. Aikamedia 2023. Sid. 348 s.
ArviotElina Salminen: Suurempiin käsiin. Kesken, 2022. Sid. 28 s. Maailman turvallisin paikka on siellä, missä elämä on laskettu suurempiin käsiin. Keskeneräisestä elämästä kirjoittava...
ArviotDan Johnstone Hillsong: A Megachuch Exposed (2022) Discovery+ Tämän vuoden maaliskuussa suoratoistopalvelu Discovery+ julkaisi kolmiosaisen dokumenttisarjan suositusta...
ArviotBill Wilson: Elefantin kokoinen ongelma – Vaiettu vaikeus vai kohdattu totuus? Aikamedia 2021. Nid. 117 s. Maailman suurimmaksi pyhäkouluksi kutsutun Metro World Childin perustaja...
ArviotJP ja murtovaras. Ohjaaja Jani Korhonen, käsikirjoittaja Tytti Salo, tuottaja Samuel Grönholm. Black Lion Pictures 2021. Karkkipaperin rapina ja jännittynyt odotus täyttävät elokuvate...
ArviotJuhani Aitomaa: Trump-profetiat – karismaattinen valtateologia ja Donald J. Trump. Näkökulmajulkaisut 2018. Nid. 51. s. Juhani Aitomaan pieni kirjanen kolmen vuoden takaa on yhä ajank...
ArviotAnne Graham Lotz: Jeesus minussa – Pyhän Hengen kokeminen pysyvänä kumppanina. 2.painos. Kuva ja Sana 2021. Nid. 287 s. Joku kristitty ei ehkä koskaan ole kuullut nyt jo edesmenneestä maailmank...
ArviotFreidiba Boodos: Tahdotko taivaaseen. 1978/2020; Leila ja Miranda: Tu sal mo dziviba. 1988/2020; Romanos, Kuninkaan sukulaiset. 1983/2020. Prisma/Elämä ja Valo ry.
ArviotMaarit Eronen: Kutsuna kuuliaisuus. Tavallisen naisen epätavallinen elämä. Aikamedia 2021. Nid. 395 s. ”Uskoontuloani voisi verrata lämpömittarin elohopeaan. Jos nolla oli se kohta, jossa siirr...
ArviotJohn F. Walvoord, William Crockett, Zachary J. Hayes, Clark H. Pinnock: Four Views on Hell. Zondervan, 1996. Nid. 190. Four Views On Hell -kirjassa neljä raamatuntutkijaa tuo esiin vuoroll...
ArviotAvi Snyder: Juutalaiset eivät usko Jeesukseen ja muita väärinkäsityksiä. Perussanoma 2020. Nid. 152 s. New Yorkissa syntynyt, vuonna 1977 uskoon tullut messiaaninen juutalainen Avi Snyder...
ArviotPsykologian emeritusprofessori ja kirjailija Markku Ojasen uutuusteoksessa pohditaan, mitä on hyvä elämä ja onnellisuus. Tällaiset kysymyksethän ovat sinänsä vanhoja ja tuttuja jo antiik...
ArviotSuomenkielisten kristillisten julkaisujen joukossa on ollut turhan pitkään tyhjiö Isä meidän -rukousta käsittelevien kirjojen kohdalla. Teologian maisteri Markku Tossavaisen uu...