Kalvinismi ja sallimus esillä symposiumissa huhtikuun lopulla – Onko Jumala sallinut vai aiheuttanut koronapandemian ja Ukrainan sodan?

Lari Launonen, RV 

Kalvinismi on synnyttänyt helluntaiseurakunnissa myös kiistoja. Niinpä keskinäisen ymmärryksen lisäämiseksi helluntaiteologinen symposiumi huipentuu 30. huhtikuuta Tuomas Toppilan, Ari Puonnin ja Sanna Urvaksen keskusteluun. 

Toppila on Espoon kotikirkko -baptistiseurakunnan ja Puonti Helsingin Vineyard-seurakunnan pastori. Helluntaiteologi Urvas työskentelee kevään Wabash Collegessa Yhdysvalloissa. 

Kalvinistit kritisoivat helluntailaisia muun muassa ihmiskeskeisyydestä. Vaikka heille maailmanhistorian päämäärä on Jumalan kirkkauden maksimointi, se ei ole ristiriidassa ihmisen onnen kanssa. 

– Ihminen on onnellisimmillaan, kun Jumalan kirkkaus on suurimmillaan, Toppila sanoo. 

Symposiumin keskiöön nousee Jumalan olemus. Urvaksen mukaan helluntailainen oppi Jumalasta on vahvasti Kristus-keskeinen ja sen kuva Jumalasta Vanhan ja Uuden testamentin kertomusten joustavasti synnyttämä. 

– Jumala on yhtäältä kiivaan mustasukkainen omasta kansastaan ja toisaalta valmistaa pelastuksen koko maailmalle ja kutsuu kaikkia yhteyteensä. 

Symposiumissa pohditaan myös, onko Jumala sallinut vai aiheuttanut koronapandemian ja Ukrainan sodan. 

– Jumala on hyvä, mutta hän voi vetää suojaavan kätensä pois. Silloin saatana, synti ja sodat saavat vallan, Puonti pohjustaa. 

 
Tuomas Toppila, Ari Puonti ja Sanna Urvas keskustelevat Helluntaiteologisessa symposiumissa, joka pidetään 29.–30.4. webinaarina.




40/201

Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja
Tutkimus: Kutsumustyössä myös haittoja