Pallo löytää
tiensä verkon perukoille, ja pelaaja kohottaa kätensä ja katseensa kohti
taivasta.
Julkisista uskonilmaisuista vieraantuneet länsi- ja
pohjoiseurooppalaiset ovat saaneet viime viikkoina jälleen aimo annoksen
hengellistä siedätyshoitoa, kun jalkapallon maailmanmestaruuskilpailuja on
pelattu Venäjällä.
Eikä siedätyshoito rajoitu vain maallistuneisiin
länsimaihin, vaan se ulottuu myös esimerkiksi kristilliseen uskonnonharjoitukseen
vihamielisesti suhtautuvien muslimimaiden asukkaisiin.
Miljoonat televisionkatsojat Kiuruvedeltä Kuala Lumpuriin
ovat saaneet todistaa muun muassa tilannetta, jossa Belgian tähtipelaaja Romelu
Lukaku rukoilee ottelun jälkeen vieretysten vastustajajoukkueen Panaman Fidel
Escobarin kanssa.
Ilmassa oli ekumeenista henkeä, sillä Lukaku on tunnustava
katolinen ja Escobar evankelinen kristitty.
MM-kisoissa erilaisista uskonilmaisuista on tullut niin
yleisiä, että kansainvälinen jalkapalloliitto Fifa on pyrkinyt suitsimaan niitä
ottelutapahtumien yhteydessä. Kielto koskee kuitenkin vain tekstimuotoisia
iskulauseita esimerkiksi pelaajien aluspaidoissa.
”Jeesus on meidän toivomme”
Jalkapalloviheriön ulkopuolella omasta kristillisestä
uskostaan ovat tämänkertaisista tähdistä todistaneet muun muassa Costa Rican Keylor
Navas, Uruguayn Edinson Cavani, Kolumbian Radamel Falcao sekä
Brasilian Thiago Silva, Willian ja Neymar.
Esimerkiksi Kolumbian hyökkääjä Radamel Falcao muistutti
keväällä 17 miljoonaa Twitter-seuraajaansa: ”Jeesus on meidän toivomme. Hän
teki kaiken sinun vuoksesi. Jos tunnustat suullasi, että Jeesus on Herra ja
uskot –– sinä pelastut.”
Edinson Cavani puolestaan on kertonut haastatteluissa
lukevansa Raamattua päivittäin, kuuluvansa perheineen evankeliseen
seurakuntaan ja haluavansa pelaamisella tuottaa kunniaa ensisijaisesti
Kristukselle.
Uskonilmaisut eivät rajoitu vain kristittyihin. Hengellisyyteen
liittyviä teemoja on pitänyt esillä myös islaminuskoinen egyptiläispelaaja Mohamed
Salah. Monissa Euroopan huippujoukkueissa pelanneella taiturilla on
tapana maalinteon jälkeen kumartaa Mekkaan päin osoittaen kunniaa islamin
Jumalalle.
Sanat ja teot ristiriidassa
Brasiliassa monien pelaajien mutkaton suhtautuminen
uskonasioihin on johtanut siihen, että jotkin maan herätyskristilliset kirkot
ovat hyödyntäneet jalkapallotähtiä omassa mainonnassaan.
Kaikki eivät kuitenkaan ole yhtä innostuneita.
Joillakin evankeliseksi uskovaksi tunnustautuvilla huippupelaajilla
hengellistä todistusta himmentävät siviilielämän sotkut, rikossyytteet ja
kypsymätön käytös. Tämä vie pohjaa pelaajien jumalapuheelta ja aiheuttaa suurta
vahinkoa seurakuntien asialle, harmittelee brasilialaispastori Luis Paolo
Rocha de Mattos Christianity Today -lehdessä.
– Kuuluisuus ja menestys ovat aina vaarallinen yhdistelmä
kristityille. Näkisin mieluummin harvempien pelaajien esittelevän itsensä
evankelisena kristittynä ja useampien todella sitoutuvan raamatullisiin
periaatteisiin, Mattos toteaa.
Samalla kun oman kristillisen vakaumuksen esillä pitäminen
esimerkiksi Brasiliassa on hyvin luontevaa, MM-kisojen osallistujamaiden
joukossa on useita valtioita, joissa kristityksi tunnustautuminen altistaa
henkilön vakavalle vainolle.
Kristittyjen tilanne on tukala osallistujamaista esimerkiksi
Iranissa, Saudi-Arabiassa ja Egyptissä, joissa kristittyihin kohdistuvat
kielteiset asenteet ulottuvat myös urheiluun. Esimerkiksi Egyptissä kristityt
jalkapallon harrastajat kohtaavat toistuvasti uskontoon pohjautuvaa syrjintää
niin valmentajien kuin urheiluseurojen taholta, uskonnonvapausloukkauksista
raportoiva Open Doors kertoo.
Kisakatsomoita kirkkoihin
Yksi uskonnonvapausasioissa takapakkia ottaneista
valtioista on kisaisäntä Venäjä. Maassa vuonna 2016 voimaan tullut ääriliikkeiden
vastainen lakipaketti on vaikeuttanut seurakuntien toimintaa ja
evankeliointia. Siksi Venäjällä ei ole ollut mahdollisuutta toteuttaa
samanlaista katuevankeliointikampanjaa kuin esimerkiksi edellisissä
MM-kisoissa Brasiliassa.
Paikalliset herätyskristilliset seurakunnat ovat kuitenkin
löytäneet uuden keinon hyödyntää jalkapallohuumaa: seurakuntasaleihin
rakennetut kisakatsomot. Ottelujen seuraamisen ja seurustelun lomassa
seurakuntalaiset jakavat kristillistä kirjallisuutta, esittelevät seurakunnan
toimintaa ja tutustuvat ihmisiin.
ArviotCraig Groeschel: Johda kuin sillä olisi merkitystä – seitsemän johtamisen periaatetta kestävää seurakuntaa varten. Aikamedia, 2024. Suom. Mirkka Jantunen. Nid. 280 sivua.
ArviotSami Günther ja Mikko Sivonen (toim.): Jumalan armon kirkkauden ylistykseksi. Johdatus reformoituun pelastusoppiin. Agricola teologinen instituutti. Sid. 458 s.
ArviotJesus Revolution Kingdom Story Company ja Lionsgate, Yhdysvallat 2023. Ohjaus Jon Erwin ja Brent McCorkle. Pääosissa Joel Corteney, Jonathan Roumie ja Kelsey Grammer. Käsikirjoitus Jon Gu...
ArviotKaren Kingsbury: Iltarusko. Englanninkielinen alkuperäisteos Sunset (Sunrise Series #4; USA 2008). Suom. Leila Uosukainen. Aikamedia 2023. Sid. 348 s.
ArviotElina Salminen: Suurempiin käsiin. Kesken, 2022. Sid. 28 s. Maailman turvallisin paikka on siellä, missä elämä on laskettu suurempiin käsiin. Keskeneräisestä elämästä kirjoittava...
ArviotDan Johnstone Hillsong: A Megachuch Exposed (2022) Discovery+ Tämän vuoden maaliskuussa suoratoistopalvelu Discovery+ julkaisi kolmiosaisen dokumenttisarjan suositusta...
ArviotBill Wilson: Elefantin kokoinen ongelma – Vaiettu vaikeus vai kohdattu totuus? Aikamedia 2021. Nid. 117 s. Maailman suurimmaksi pyhäkouluksi kutsutun Metro World Childin perustaja...
ArviotJP ja murtovaras. Ohjaaja Jani Korhonen, käsikirjoittaja Tytti Salo, tuottaja Samuel Grönholm. Black Lion Pictures 2021. Karkkipaperin rapina ja jännittynyt odotus täyttävät elokuvate...
ArviotJuhani Aitomaa: Trump-profetiat – karismaattinen valtateologia ja Donald J. Trump. Näkökulmajulkaisut 2018. Nid. 51. s. Juhani Aitomaan pieni kirjanen kolmen vuoden takaa on yhä ajank...
ArviotAnne Graham Lotz: Jeesus minussa – Pyhän Hengen kokeminen pysyvänä kumppanina. 2.painos. Kuva ja Sana 2021. Nid. 287 s. Joku kristitty ei ehkä koskaan ole kuullut nyt jo edesmenneestä maailmank...
ArviotFreidiba Boodos: Tahdotko taivaaseen. 1978/2020; Leila ja Miranda: Tu sal mo dziviba. 1988/2020; Romanos, Kuninkaan sukulaiset. 1983/2020. Prisma/Elämä ja Valo ry.
ArviotMaarit Eronen: Kutsuna kuuliaisuus. Tavallisen naisen epätavallinen elämä. Aikamedia 2021. Nid. 395 s. ”Uskoontuloani voisi verrata lämpömittarin elohopeaan. Jos nolla oli se kohta, jossa siirr...
ArviotJohn F. Walvoord, William Crockett, Zachary J. Hayes, Clark H. Pinnock: Four Views on Hell. Zondervan, 1996. Nid. 190. Four Views On Hell -kirjassa neljä raamatuntutkijaa tuo esiin vuoroll...
ArviotAvi Snyder: Juutalaiset eivät usko Jeesukseen ja muita väärinkäsityksiä. Perussanoma 2020. Nid. 152 s. New Yorkissa syntynyt, vuonna 1977 uskoon tullut messiaaninen juutalainen Avi Snyder...
ArviotPsykologian emeritusprofessori ja kirjailija Markku Ojasen uutuusteoksessa pohditaan, mitä on hyvä elämä ja onnellisuus. Tällaiset kysymyksethän ovat sinänsä vanhoja ja tuttuja jo antiik...
ArviotSuomenkielisten kristillisten julkaisujen joukossa on ollut turhan pitkään tyhjiö Isä meidän -rukousta käsittelevien kirjojen kohdalla. Teologian maisteri Markku Tossavaisen uu...