”Hyvässä saarnassa on faktaa ja fiilistä”

Milla Johansson (vas.), Ulla Mäntyharju ja Juha Honkaniemi saarnaavat kotiseurakunnissaan vapaaehtoistyöntekijöinä. Heidän mukaansa Marko Halttunen avasi taitavasti saarnanvalmistusprosessia vaikuttavuustekijöiden kautta. Kuva: Mira Kariluoto
Milla Johansson (vas.), Ulla Mäntyharju ja Juha Honkaniemi saarnaavat kotiseurakunnissaan vapaaehtoistyöntekijöinä. Heidän mukaansa Marko Halttunen avasi taitavasti saarnanvalmistusprosessia vaikuttavuustekijöiden kautta. Kuva: Mira Kariluoto

IK-opisto järjesti Helsin­gin toimipisteessä 9.–10. helmikuuta saarnataidon kurssin, jossa opettaja­na toimi homiletiikan eli saarnaopin asiantuntija Marko Halttunen. Hän on tutkinut pro gradu -työssään saarnan vaikut­tavuustekijöitä.

 

Halttunen käsitteli opetukses­saan muun muassa Hengen voi­telua korostavaa helluntailaista homiletiikkaa, saarnan synty-prosessia ja jäsentelyä sekä per­soonallista esiintymistä. Kurs­sin osallistujamäärä oli hänelle myönteinen yllätys.

 

– Näyttää siltä, että IK-opisto­na pystyimme tarjoamaan etelä-suomalaisille tarpeenmukaista koulutusta. Kurssilaiset vaikutti­vat todella motivoituneilta, Halt­tunen iloitsi.

 

Kurssin osallistujat kiittelivät viikonlopun antia innostavaksi ja ajatuksia herättäväksi.

 

– Kurssi nosti saarnan arvos­tusta. Se muistutti puheen voi­masta muuttaa vaikka kokonaisia kansakuntia, kuten esimerkiksi John Wesleyn saarnojen sano­taan tehneen 1700-luvun Englan­nissa, Leppävaaran Lähetyskap­pelin pastori Juha Marin totesi.



Hyötyä noviiseille ja konkareille

Juha Marin saarnaa jumalanpal­veluksessa noin kaksi kertaa kuu­kaudessa. Saarnan aihe löytyy usein keskeltä elämän arkea.

 

– Esimerkiksi radiota kuunnel­lessa tai jonkin tekstin äärellä jo­kin yksittäinen sana alkaa ikään kuin elää sisäisessä maailmas­sani, enkä pääse siitä irti. Joskus olen saanut aiheen myös jonkin­laisessa ilmestyksessä tai muuten yliluonnollisemmalla tavalla, Ma­rin muistelee.

 

Saarnan valmisteluprosessi kestää Marinilla noin viikon.

 

– Pyrin tekemään taustatyöt mahdollisimman huolella. Hyväl­lä valmistautumisella yritän olla päästämättä itseäni liian helpol­la, vaikka puheita on tullut pidet­tyä jo kohtuullisen paljon ja kiu­saus siirtyä suoraan puhevaihee­seen on välillä suuri.

 

Marin kertoo, että kun saarnan aihe on selvillä, hän alkaa jäsen­tää sitä kirjoittamalla ja kypsyt­telee puhetta mielessään. Jossain vaiheessa hän ottaa käyttöönsä kommentaarit ja aiheesta tehdyt tutkimukset. Raamatunkohtien ja historiallisten tosiasioiden tarkis­taminen ovat osa valmistelupro­sessia. Saarnarunkoon tulee kir­jattua myös omat kokemukset ja käytännön esimerkit.

 

– Kirjoitan saarnan yleensä sa­nasta sanaan, vaikka en sitä juma­lanpalveluksessa luekaan. Kirjoi­tettu saarna vähentää jännitystä ja on järkevää tekstin mahdollista myöhempää käyttöä varten.

 

– Koko prosessin aikana rukous on olennainen osa valmistautu­mista. Vaikka aihe olisi innostava ja valmistelutyö huolellista, ilman rukousta ei saarna tunnu osuvan maaliin, Marin pohdiskelee.

 

IK-opiston saarnakurssille osallistui säännöllisesti puhuvien pastoreiden lisäksi joukko seura­kuntalaisia, jotka toimivat ajoit­tain saarnavastuussa.

 

– Kustantamalla vapaaehtoisia koulutukseen haluamme osoit­taa heille arvostusta ja motivoida palvelemaan, Vantaan Minttukir­kossa pastoreiden työnohjauksis­ta ja koulutuksista vastaava Mar­ja Hyvärinen sanoo.

 

– Koulutus koituu saarnojen kautta koko seurakunnan hyö­dyksi. Puhujana ei kukaan tule koskaan täysin valmiiksi, joten konkarinkin on joskus hyvä py­sähtyä pohtimaan omaa saarnan­valmistustapaansa.



Ei maratonsaarnoja eikä moitteita

Oulun helluntaiseurakuntaan kuuluvat Outi ja Mika Keisu pohtivat parikymppisen Venlan ja viisivuotiaan Aabelin kanssa hyvän saarnan elementtejä.

 

– Saarnan tulisi olla Pyhän Hengen innoittama ja rukouk­sin valmisteltu. Hyvä saarna roh­kaisee kuulijaa ja haastaa hän­tä muutokseen tai toimintaan. Saarna on uskottavampi ja kos­kettavampi, mikäli puhuja pis­tää itseään likoon ottamalla esiin esimerkiksi onnistumisiaan ja epäonnistumisiaan.

 

Oululaisten mukaan jumalan­palveluksessa kävijät odottavat saarnan antavan eväitä kristitty­nä elämiseen. Kuulijat arvosta­vat huolellista valmistautumista, joka välittyy heille aiheen käsitte­lyn syvällisyyden ja puhujan teke­mien oivallusten kautta.

 

Jos puheet jäävät sanomaltaan itsestäänselvyyksien toistamisiksi tai muuten pinnallisiksi, motivaa­tio lähteä seurakunnan tilaisuuk­siin laskee. Samoin ihmiset rea­goivat, jos saarnapöntöstä alkaa kuulua työntekijän turhautumi­sen seurauksena moitteita tai vaatimuksia. Lisäksi moni seurakun­talainen harmittelee, että saarnat venyvät usein liian pitkiksi.

 

– Hyvä saarna on napakka pa­ketti, johon kuuluu valaisevia käytännön esimerkkejä. Sanoma tulisi tuoda esille Jumalaa kunni­oittavasti ja nöyränä. Saarna voi sisältää kevennyksiä, mutta ”sir­kustemput” kuuluvat muualle, Keisun perhe toteaa.

 

Marko Halttusen mielestä hyvä saarna koskettaa myös ihmisten tunteita mutta ei manipuloi.

 

– Järki- ja tunnepuolen tulisi olla saarnassa tasapainossa. Kun ihmisille tulee saarnaa kuunnel­lessa samastumisen kokemuksia ja puhe herättää heissä vastakai­kua, puhuja on onnistunut dia­logisessa saarnaamisessa. Saarna puhuttelee harvoin kuulijoita, jos teksti ei ole ensin koskettanut pu­hujaa itseään.

 

Halttunen haastoi kurssilaisia kehittämään seurakuntakulttuu­ria niin, että saarna on suunnattu sekä seurakuntaväelle että satun­naisille kävijöille.

 

– Jumalanpalveluksiin voi hy­vin tulla hengellisistä asioista kiinnostuneita etsijöitä. Siksi oli­si syytä välttää sisäpiiripuhetta ja pyrkiä johdattamaan saarnoil­la myös etsijöitä Kristuksen luo.

Vaikuttava saarna -kurssi kuu­luu jatkossakin IK-opiston tar­jontaan sekä Keuruulla että Hel­singissä.

 

 

Mira Kariluoto



Kolumni
8/2018

KolumniEi suurin osa kristityistä lue Raamattua kovin tosissaan. Jos lukisi, heillä olisi jatkuvasti vaikeita kysymyksiä. Miksi Vanhan testamentin Jumala on niin väkivaltainen? Mitä Paavali tarkoit...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan