Hyvän Sanoman miljoonakampanja käynnistyi

- Into kertoa evankeliumia on kasvanut helluntaiseurakunnissa noin viiden vuoden aikana, Hyvä Sanoma ry:n toiminnanjohtaja Janne Lahti (vas.) toteaa. Kuvassa Lahti ja Aikamedian myynti- ja markkinointipäällikkö Vesa Halonen suunnittelevat suurta lehtitempausta. Kuva: Anna Lehtinen
- Into kertoa evankeliumia on kasvanut helluntaiseurakunnissa noin viiden vuoden aikana, Hyvä Sanoma ry:n toiminnanjohtaja Janne Lahti (vas.) toteaa. Kuvassa Lahti ja Aikamedian myynti- ja markkinointipäällikkö Vesa Halonen suunnittelevat suurta lehtitempausta. Kuva: Anna Lehtinen
Kuluvana vuonna Hyvä Sanoma ry:ssä ja Aikamediassa on mietitty, mikä on parasta, mitä helluntaiseurakunnat voisivat antaa 100 vuotta täyttävälle Suomelle ensi vuoden aikana.

– On monta hyvää asiaa diakoniasta koulutukseen, mutta jos pitää ihan tiivistää se paras, mitä voimme tarjota, se liittyy evankeliumin ytimeen, luonnehtii Hyvä Sanoma ry:n toiminnanjohtaja Janne Lahti.

Niinpä yhdistys ja kustannustalo ovat polkaisseet käyntiin Hyvä Sanoma -lehden ”miljoonakampanjan”. Sen tarkoitus on levittää ensi vuonna seurakuntien kanssa kokemuksia pelastavasta uskosta Jeesukseen selkeällä suomen kielellä suoraan koteihin.

– Tavoite on saavuttaa miljoona taloutta ja yhteensä kaksi miljoonaa lukijaa. Tämä tietysti edellyttää yhdessä tekemistä ja seurakuntien mukaan lähtemistä. Yhdessä voimme onnistua! Lahti innostuu.

Hyvän Sanoman miljoonapainos julkaistaan elokuussa 2017, mutta seurakuntien ilmoittautuminen kampanjaan on jo käynnissä. Ilmoittautumisaikaa on 15. joulukuuta asti.

Alkuvaiheessa kampanjan vastuutiimille riittää tieto, että seurakunta on mukana ja hoitaa oman paikkakuntansa lehtikulut. Ensi vuoden alkupuolella käydään läpi toiveita esimerkiksi paikallisista vaihtosivuista, jotka tekevät lehdestä vastaanottajalle entistä läheisemmän.

Kotiovien tuolle puolen

Rautavaaran helluntaiseurakunnassa lehtikampanja on herättänyt myönteistä vastakaikua.

– Tämä on vähän niin kuin näytön paikka koko valtakunnan herätyskristillisessä kentässä, pastori Ilkka Roininen kuvailee.

– Hyvä Sanoma on evankelioinnin laatulehti. Seurakunnallamme on jo laaja kontaktipinta tähän paikkakuntaan muutenkin ja meidät tunnetaan hyvin. Jos rohkenisimme vielä ostaa kampanjalehteen vaihtokannet, luulisin, että se olisi luettu lehti, joka ei menisi helposti roskiin.

Myönteistä tuntua kampanjaan lisää sen hyvä mahdollisuus tavoittaa vielä ”saavuttamattomia” rautavaaralaisia.

– Täällä vanhojen ihmisten osuus on kovin suuri. He eivät käytä nykyajan medioita, mutta painettu sana menee jokaiseen kotiin.

Nimenomaan kotiovien sisäpuolelle yltäminen ohjasi Hyvän Sanoman käynnistämään juuri lehtikampanjan. Järjestössä tiedetään kokemuksesta, että isokin tapahtumakiertue voi kattaa helposti vain rajallisen määrän paikkakuntia ja niilläkin vain pienen osan asukkaita. Toinen tärkeä syy oli talous: yksi kampanjalehti kotiin vietynä maksaa 49 senttiä eli alle puolet kirjepostin hinnasta.

Miljoonakampanjassa ei ole kyse vain lehdistä, vaan sen ympärille on viriämässä erikokoisia evankelioivia tapahtumia ja tempauksia. Yksi niistä on valtakunnallinen jippiiläisten Ristin maa -kiertue, joka alkaa tammikuussa. Keskeisin rooli tulee kuitenkin olemaan seurakunnilla ja sillä, että ne tarttuvat harvinaisen merkkivuoden mahdollisuuksiin.

Into evankelioida kasvanut

Hyvä Sanoma ry:ssä on havaittu noin viiden vuoden aikana kasvavaa intoa evankeliointia kohtaan.

– Evankelistapolkuja on ollut Isossa Kirjassa jo 5–6 vuotta. Sitä ennen meille hymyiltiin, että yritetty on, mutta ei ole saatu väkeä, Janne Lahti toteaa.

– Nyt on järjestetty jo kolme vuoden mittaista evankelistapolkua hyvillä oppilasmäärillä. Lisäksi alueorganisaatiomme pitämissä evankeliointikoulutuksissa on ollut mukana satoja aiheesta kiinnostuneita. Evankeliointi-innostus näkyy myös kumppaneidemmetoiminnassa. Esimerkiksi EE- eli Evankeliointi elämäntapana -koulutukset ovat kasvaneet mahdottomasti Suomessa.

Lahti arvioi, että kasvavan evankeliointi-innon takana vaikuttaa useita syitä.

– Seurakunnissa on kenties ollut koko ajan potentiaalia, joka on viimein saatu esiin. Maahanmuuttajien suuri määrä on tuonut lähetyskentän tänne. Myös yleinen arvomurros on voinut vaatia heräämistä, kun uskon kanssa onkin yhä vaikeampi olla puolueeton.

Yksi tärkeä tekijä ovat hyvät tulokset, joita näkyy yhä enemmän.

– Esimerkiksi marraskuun alussa Hyvinkäällä uskonratkaisun teki 31 kuulijaa, ja monet ovat saaneet johtaa ystäviään uskoon arjen keskellä.

"Jäi yhdessä tekemisen maku"

Janne Lahden mielestä yksittäisten uskovien syttyminen evankeliointikampanjalle on tärkeää, koska se voi saada johtajat rohkaistumaan ja koko yhteisön liikkeelle.

– Seurakunta voi saada kampanjatiimiltä tarkan tiedon paikkakunnan talouksien määrästä. Lehdet jaetaan vasta syksyllä, joten varojen kokoon saamiseksi on melkein vuosi aikaa, Lahti toteaa.

Ilkka Roinisen mielestä kampanja on tilaisuus käydä läpi oman yhteisön vaikuttavuutta.

– Jos vähänkään epäilee, vaikuttaako meidän seurakuntamme mitään tällä paikkakunnalla ja mikä on tulos ahertamisesta, niin minusta kannattaa vakavasti harkita lehtijakoa. Semmoiseen hankkeeseen kannattaa ryhtyä, mihin voidaan ryhtyä rukoillen. Monissa asioissa saa hien pintaan ja rahaa menee, mutta rukous ja hyvä valmistautuminen saavat tulosta aikaan.

Edellinen vastaava miljoonalehtikampanja toteutettiin Keskellä elämää -nimisenä seurakuntien kanssa vuonna 2007. Tuolloin Hyvä Sanoma Extran jakomäärä oli huikeat 1 550 000.

– Päällimmäisenä jäi mieleen kampanjan vaikuttama tunnettavuus ja näkyvyys, yhdessä tekemisen maku ja se, että ihmisiä tavoitettiin, Janne Lahti muistaa.

Tämän saman Lahti haluaisi nähdä uudelleen. Hän myös uskoo, että se on mahdollista.


34/2016Sateet

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja